Icon
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023 IABlogi

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

16.05.2024 | iab

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

Vaikuttajamarkkinoinnin määrittely ja sen piiriin luettavien markkinointiinvestointien laskeminen ei ole täysin yksiselitteistä. Vuoden 2023 markkina-arvio perustuu sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.

Vuoden 2022 markkinaestimaatin mukaisesti vaikuttajamarkkinoinnin määrä arvioitiin myös nyt siten, että se käsittää niin vaikuttajan omissa kanavissa tehdyn yhteistyön euromääräisen arvon sekä myös muut media- ym. elementit, eli esimerkiksi tapahtumat, sponsorointi ja mainospaikat vaikuttajien omien kanavien yhteydessä. Markkinadatan keräämisen yhteydessä kerätyn lisätiedon perusteella Instagram on selvästi tärkein vaikuttajakanava.

Vuonna 2023 mediamainonnan määrä väheni Suomessa -2,4 % ja digitaalinen mediamainonta kasvoi +0,2 %.

27.06.2025

IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?

Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

13.06.2025

IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta

Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.

lue lisää