
Uudet somekanavat yrityskäytössä: Case Snapchat
TUI Nordic aloitti Snapchat-taipaleensa tilillä @TUINordic lokakuussa 2015. Kanavan tarkoituksena on esitellä millaista työskentely ihmisten lomaunelmien täyttämisen parissa on, ja lisäksi tuoda kuluttajia lähemmäksi brändiä esittelemällä ihmisiä lomien myymisen rinnalla.
Miten vakuuttaa johto Snapchatistä?
Olin Matka 2016 -messuilla NBE Talkissa puhumassa uusista sosiaalisen median kanavista matkailumarkkinoinnissa. Minulta kysyttiin, miten saimme johdolta luvan lähteä Snapchatiin. Totta puhuen, emme kysyneet. Kerroimme jälkikäteen lähteneemme rohkeasti kokeilemaan Snapchatiä. Käärimme Some-tiimin kanssa hihat pienen workshopin jälkeen ja lähdimme opettelemaan ihan käytännössä, millaista yleisöä meillä on, millaista palautetta saamme ja miten tilin ylläpito toimii yrityksessämme. Johto vakuuttui, kun sana pioneerimaisesta sisällöntuotannosta ja digitaalisesta dialogista kantautui heidän korviinsa. Kiinnostus heräsi.
Dialogista asiakaspalvelukanavaksi?
Kuluttajien siirtyessä entistä voimakkaammin nettiin puhelimitse tai kasvotusten kohtaamisissa muodostuva vuorovaikutus jää uupumaan. Sosiaalinen media on oiva tapa olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja voimistaa yrityksen kanssa asioimisesta jäävää muistijälkeä.
Näen Snapchatin tulevan tässä kohtaa hyvään saumaan, sillä Snapchat on kanavana sellainen, että siellä on aina jonkun oltava tuottamassa sisältöä. Snapchat-seuraajat siis kohtaavat aina sisältöjä kuluttaessaan oikean ihmisen tai näkevät maailman Snapchat-päivittäjän silmin.
Yritysasiakaspalveluun kanava ei ole välttämättä sopivin, sillä kanavan luonteenomaisesti seuraajien lähettämät videot, kuvat ja viestit katoavat katselun jälkeen. Snapchatiä ei myöskään pysty yhdistämään sosiaalisen median hallintapalveluihin. Mielenkiinnolla seuraan, mihin suuntaan kehitys kulkee.
Snapchat- seuraajamme ovat innostuneet läsnäolostamme kanavassa. Näin yritysnäkökulmasta onkin sääli, että vastaanottamiamme video- ja kuvasisältöjä ei voi jakaa eteenpäin. Saamme jatkuvasti kurkistaa asiakkaiden lomatunnelmiin heidän lähettäessä meille sisältöjä niin lentokentältä kuin lomakohteista. Kysymyksiin vastataan myös sukkelaan. Seuraajamme lähtevät aktiivisesti dialogiin ja kertovat omia vinkkejään, joita olemme jakaneet sisältöinä kanavalla.
Matkailuaiheisten sisältöjen laaja kirjo
Sisältökalenteri rakentuu kuten missä tahansa muussakin kanavassa. Ideat sisältöihin syntyvät henkilökunnan lomamatkojen, opintomatkojen ja ajankohtaisten asioiden ympärille, mutta osittain myös myynnin fokusalueiden inspiroimana. Tähän mennessä TUI Nordicin Snapchat on muun muassa käynyt Marokossa, Meksikossa ja Kreetalla.
Näen Snapchatin hyvänä kanavana edistää työntekijälähettilyyttä. Moni tuinordiclainen on rohkeasti tarttunut puhelimeen ja tuottanut sisältöä omilla kasvoillaan. Kaikille se ei vielä ole luontevaa, mutta uskomme tässä olevan kehitysmahdollisuuksia.
Mittareina katselukerrat ja vastaanotettujen viestien määrä
Markkinoijan näkökulmasta dataan perustuva tekeminen on Snapchatissä vielä lapsen kengissä. Ainoa luku minkä sovelluksesta saa, on snappien katselukerrat. Senkin osalta todellinen toteuma tulee katsoa juuri ennen kuin sisältö katoaa 24 h kuluttua julkaisusta. Tekemistä voidaan myös mitata kvalitatiivisesti pitämällä kirjaa vastaanotettujen viestien määrän lisäksi niiden sisällöstä ja sieltä saadusta palautteesta.
Jotta seuraajamäärää saisi kasvatettua, tulee Snapchat-tiliä ja sen sisältöjä nostaa esiin muissa kanavissa, sillä käyttäjiä ei pysty selailemaan itse applikaatiosta.
Näkyykö Snapchatin käyttö sitten viivan alla? Toistaiseksi taloudellisia hyötyjä on vaikea arvioida. Käyttäjiä on vielä suhteessa muihin kanaviin vähän, mutta kanavanluonteen ymmärtäminen ja Snapchatin saloihin perehtyminen antaa avaimia tulevaan. Mistä sitä tietää, kuinka merkitykselliseksi kanava vielä muodostuu.
Yritysten 3 avainasiaa Snapchatista:
Autenttisuus: Minimaaliset editointimahdollisuudet ja reaaliaikainen sisällöntuotanto pakottavat sisällöntuottajat luovuuteen ja oman persoonan kehiin heittämiseen. Snäppi tulee iholle, juuri nyt. Et voi olla muuta kuin aidosti sitä, mitä olet.
Ei peukunpysäyttäjiä: Snapchatissa seuraajia ei koukuteta kuluttamaan sisältöjä houkuttelevien kuvien tai dramaattisten otsikoiden avulla. Kiinnostus sisältöihin lähtee brändistä itsestään ja siitä, millaista sisältöä seuraaja on heiltä aikaisemmin nähnyt. Kun olet tavoittanut silmäparin, hallitset sitä lähes sataprosenttisesti!
Uudenlainen dialogi: Mikään muu kanava ei tarjoa yhtä suoraa kanavaa kurkistaa seuraajien elämään. Samalla kuin kanava pakottaa sinut aitouteen, se tarjoaa sinulle myös mahdollisuuden nähdä seuraajasi, asiakkaasi, heidän omassa ympäristössään lähes reaaliaikaisesti. Pystyt keskustelemaan heidän kanssaan perinteisesti kirjoittaen, mutta myös kuvien ja videoiden avulla.
29.03.2023
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022
Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää