Icon
Ulkomainonnan ja oman screenin symbioosi IABlogi

Ulkomainonnan ja oman screenin symbioosi

28.01.2014 | Atte Kniivilä

Ulkomainonta digitalisoituu ja hyvä niin. Vuorovaikutus on kuitenkin edelleen vähäistä kuluttajien kanssa. Sitä toki jonkin verran harjoitetaan muun muassa mobiililändärein ja tekstiviestiaktivoinnein. Uskaliaimmat ovat jopa kokeilleet liiketunnistinkameroita. Otetaanpas taas propellihattu päähän ja astutaan askel syvemmälle.

Mitäpä jos… Asiakas ottaisikin screenin haltuun omalla puhelimellaan. Siis vaikka siinä olisi näyteikkunan lasi välissä ja asiakkaalla olisi käytössään vanha Nokian Symbian, niin screeni tottelisi puhelinta esimerkiksi mobiiliohjatun näyttelytilan tapaan . Idea on siis se, että asiakas ottaa screenin haltuun puhelimensa selaimella ja voi interaktioida sen kanssa vaikka ihan liikuttelemalla sitä, laittamalla videot pöyrimään, täyttämällä tietoja, lataamalla materiaalia puhelimeensa tai vaikka suoraan tuotteen ostamalla.

Hassua, eikö totta?

Ajatellaanpas mitä kaikkea tällä voisi tehdä ja mitä tästä on hyötyä. Ensinnäkin tämä tekniikka poistaa tarpeen kohtuullisen arvokkaalle isolle kosketusnäytölle. Toiseksi, jos asiakas sattuu olemaan ostohousut jalassa, niin kukaan ei julkisesti halua omia maksutietojaan antaa kaikkein nähden. Puhelimessa kukaan ei näe näpyttelyäsi, joten tämäkin saadaan taklattua. Lisäksi kun aika on kortilla etkä jaksa hoitaa koko prosessia näyteikkunan takana, niin prosessin voi hoitaa kivasti loppuun omalla puhelimella vaikka bussin penkillä ja seuraava ostaja pääsee ottamaan screenin haltuun. Käyttötapauksia on toki muitakin kuin mainontaan liittyviä, mutta kun nyt ollaan IAB:n hattu päässä niin mennään tällä.

Tekniikka ei sinällään ole mikään uusi, mutta sen sovellettavuus tässä yhteydessä on aika uniikkia. Vastaavaa tekniikkaahan voi käyttää muun muassa älytelkkarin kanssa jo nyt, kun ei jaksa kaukosäätimellä kirjoittaa YouTubeen hakusanoja. Telkkarin ja puhelimen välille muodostetaan yhteys PIN-koodilla, ja puhelin muuttuu Youtube-kaukosäätimeksi.

Kohdentaminen on myös tällöin erittäin näppärää, koska puhelimen avulla päästään interaktioon kuluttajan kanssa. Jos vaikka puhelimen käyttäjällä sattuisi olemaan operaattori X:n SIM-kortti, niin hän näkisikin screenillä operaattori Y:n materiaalia. Toki paikantamiset jne. ovat myös luonnollisia jatkumoita tähän tekniikkaan.

Suljetuissa ympäristöissä ulkomainontaan voidaan lisätä myös muutakin mahtavaa kilkettä. Viimeksi blogasin RFID- ja NFC-tageistä. Jos siis asiakkaalla sattuisi olemaan taskussaan RFID-etäluettava kanta-asiakaskortti, niin mainos tietäisi kuka sitä katselee. Silloin tieto screenillä voisi olla myös personoitua tietoa ihan henkilötasolla. Tätä tuskin voisi soveltaa julkisesti tienvarrella yksityisyyden suojaan nojaten, mutta suljetummassa ympäristössä, muun muassa kaupassa tai messutilanteissa tämä olisi varmasti aika päheää!

Ilmeisesti edustamani yritys ei ole yksin ajatuksen kanssa, että tästä saattaisi aueta isoakin markkinaa. Ainakin mikäli näitä kavereita on uskominen:

"Smartphones create a platform on which to unite the variety of different technologies deployed in-store," added practice director Dominique Bonte. "This creates huge potential to significantly improve the customer experience as well as streamline existing pain points such as staff efficiency, product discovery, queue management, coupon redemption, linked loyalty programs and closing the redemption loop on offers/advertising." (Lähde)

Hyvää alkanutta mobiilivuotta toivottelee,

atte

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää

03.06.2021

Peliala tarjoaa uusia mahdollisuuksia mainostajalle

Peliala on noussut maailman suurimmaksi viihdetoimialaksi. Mainostajalle tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia mielenkiintoisen mediaympäristön, laajan ja sitoutuneen yleisön sekä laadukkaiden mainosratkaisujen osalta.

lue lisää

01.06.2021

Kuinka tavoittaa kohdeyleisö kolmannen osapuolen evästeiden kadotessa?

Tänä keväänä yksi markkinointikentän kuumimmista puheenaiheista on ollut kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen. Miten markkinoija voi reagoida tähän mainonnan radikaaliin muutokseen ja kuinka mainontaa voidaan kohdentaa jatkossa?

lue lisää

25.05.2021

Sosiaalisen median trendit: Lyhytvideot

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Ensimmäisessä osassa syvennytään somen lyhytvideoihin.

lue lisää