Icon
UGC – WTF vai FTW? IABlogi

UGC – WTF vai FTW?

12.09.2014 | Jari Lähdevuori

Allekirjoittaneen aloitellessa töitään markkinointiviestinnän parissa kuluttajien tuottama sisältö eli amerikkalaisittain user generated content (UGC) oli kaikkien huulilla. Sosiaalinen media oli juuri vakiintunut terminä, ja osallistamisen piti olla markkinoinnin tuleva runsaudensarvi. Rohkeimmat veikkailivat jopa, ettei markkinoijille riitä jatkossa töitä, kun asiakkaat tuottavat kaiken brändiin liittyvän materiaalin.

Sen jälkeen on ehtinyt virrata bittejä iPhonen kosketusnäytön alla: Myspace vaipui unholaan noustakseen sieltä uudestaan, Facebook valtasi puolet verkosta, Twitter nosti presidenttejä valtaan yhtäällä ja kaatoi hirmuhallitsijoita toisaalla. Markkinoijat ehtivät kokeilla kuluttajien osallistamista yhdellä jos toisella kampanjalla ja konseptilla, vain todetakseen, että tie El Doradoon on sangen kivinen. Positiivisena huomiona mainittakoon, että työt eivät ainakaan loppuneet.

UGC-markkinointi on nähnyt hypekäyränsä huipun, kokenut sen jälkeisen morkkiksen ja saapunut nyt risteyskohtaan: helppoheikkien hakuammunnan aika on ohi, ja asiansa osaava markkinoija panostaa laatuun määrän sijaan aktivoimalla oikeita ihmisiä, vastavuoroisesti (Some-markkinoinnin trendit 2014, Kurio 2014). On ymmärretty, että harvat brändit ylipäänsä inspiroivat ihmistä luomaan jotain ja vielä harvemmat saavat ison joukon innostettua. Puhumattakaan, että se tapahtuisi korvauksetta. ”Lähetä meille kivoin lomakuvasi” ei vain kolahda. Ei edes #:llä.

Tämä määrästä laatuun -trendi näkyy myös maailman menestyksekkäimmässä markkinoinnissa. Cannes Lionsin some-markkinointia hyödyntäneissä voittajissa UGC-tyylisten kampanjoiden osuus on tippunut muutamassa vuodessa noin neljänneksestä alle kymmenekseen, selviää tuoreesta tutkimuksestamme. Laatupisteidensä ansiosta nämä caset tarjoavat loistavan lähtökohdan uuden ajan UGC:n ymmärtämiseen. Tarkastellaan vaikka kolmea kampanjaa ja napataan niistä kolme pointtia:


1) Bic-kynien Universal Typeface
, jossa kannustettiin ihmisiä osallistumaan yleismaailmallisen käsialakirjasintyypin luomiseen. Tehtävän ja brändin välinen yhteys oli täydellinen, ja ihmiset innostuivat koko ihmiskuntaa yhdistävästä kysymyksestä.


2) Mainostoimisto BETC:n Graffiti General
, jossa luovuus syttyy poikkeuksellisen upeista puitteista toteuttaa itseään. Pyytämällä graffiteja kuvina tuskin kukaan olisi lähtenyt mukaan, mutta tarjoamalla ainutlaatuisen ja aidon leikkikentän graffititaiteiluun ihmiset tarttuivat haasteeseen spontaanisti.


3) Hampurilaisketju Wendy’sin Pretzl Cheeseburger Love Songs
, joka osoitti, miten matalan osallistumiskynnyksen teoilla voidaan luoda viihdettä isolla veellä.


Siispä seuraavan kerran, kun istut suunnittelupöydässä UGC-konsepti edessäsi, muista kysyä onko brändin ja tehtävän välillä tarpeeksi luonteva yhteys, onko sisällöntuotannon hiekkalaatikko tarpeeksi kiinnostava ja onko siellä leikkiminen riittävän yksinkertaista. Sen jälkeen rajaa osallistettavaa kuluttajaryhmää siihen pisteeseen asti kunnes ymmärrät, mitä kukin sisällöntuottaja saa osallistumisestaan itselleen irti. Ja valmistaudu vuodattamaan hikeä sisällöntuottajia sparratessa.

Onnea matkaan – El Dorado odottaa.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää