Icon
Terveiset tietosuojaseminaarista IABlogi

Terveiset tietosuojaseminaarista

20.04.2016 | Julia Vetter

Viime torstaina kokoontui Sanomatalolle satapäinen mainostajien, medioiden ja toimistojen edustajista koostuva yleisö kuulemaan pian konkretisoituvan tietosuoja-asetuksen vaikutuksista itse kuhunkin. Tunnelma salissa oli käsinkosketeltavan hermostunut – olimmehan seminaaria markkinoitaessa jo käyttäneet erilaisia tunteita herättävää käsitettä shokki ("Suojaudu tietosuojauudistuksen aiheuttamalta shokilta" kuului seminaarin nimi). Eikä yleisö suotta hermoillut; luvassa nimittäin on mittava uudistus, joka saattaa laiminlyötynä johtaa tuntuviinkin sanktioihin. 

Seminaari startattiin Birgitta Takalan tervetulosanojen jälkeen Evershedsin lakimiehen Laura Teirikon selkeällä esityksellä siitä, mitä jokaisen tulee EU:n
tietosuoja-asetuksesta tietää. Laura teki esityksessään hyvin selväksi sen, että uusi asetus tulee koskemaan "lähes kaikkea ja kaikkia". Esityksessään Laura toi esiin myös määritellyt sanktiot (kuten kevyet 20 miljoonaa euroa), jotka seuraisivat asetuksen noudattamatta jättämisestä. Yleisön helpotukseksi hän samaan hengenvetoon kuitenkin totesi viranomaisten käyttävän todennäköisesti alkuun pehmeämpiä seuraamuksia.

Lauran jälkeen lavalle asteli Sanomatalon oma vahvistus: Anna Paimela, Senior Legal Counsel Sanoma Oyj:lta. Hän avasi esityksessään Sanoman omaa, varsin hyvin laadittua tietosuojaohjelmaa, josta yleisön oli helposti mahdollista napata elementtejä oman yrityksensä käyttöön. Kuten Anna totesi kanadalaisen tietosuojaviranomaisen teesin kuuluvan "tee alusta asti oikein", myös Sanoma on noudattanut samaa, viisasta periaatetta. IAB Finlandin tietosuojatyöryhmän puheenjohtaja antoi esityksessään myös hyvän vinkin yrityksen prosessien uudistamistyöhön: tilivelvollisuus on hyvä miettiä sillä mielellä, että olisi valmistautumassa oikeudenkäyntiin.

Mirum Agencyn CTO, Juha Karonen, tuli ennen kahvitaukoa vielä yleisön eteen kertomaan näkemyksensä asetuksen vaikutuksista tietojen käsittelijän asemassa olevalle; silloin kun sanktioita suuremmaksi uhaksi saattaa muodostua mahdollinen imagon menetys. Esityksessään Juha koosti asetuksen määrittämät velvoitteet, jotka kohdistuvat nimenomaan henkilötietojen käsittelijään. Hän myös painotti sitä faktaa, että voidakseen olla luotettava kumppani on kotipesän asiat laitettava ensiksi kuntoon. Hyvin hoidettu tietosuojahan kun on kilpailuetu! 

Tauon jälkeen esityksen avasi Klikkicomin toimitusjohtaja, Jukka Sundquist yhdessä Anna Paimelan kanssa. Jukka käsitteli aihetta verkkomainonnan näkökulmasta. Esityksessään Jukka ja Anna erottelivat selkeästi evästedirektiivin ja tietosuoja-asetuksen sekä henkilötiedon ja anonyymitiedon. Esitys koostui erinomaisesta markkinoinnin ja juridiikan dialogista ja antoi paljon konkreettisia eväitä mainostajalle sekä myös varmasti hitusen lohtua: sopimuskäytännöt tulevat muuttumaan, mutta keinoja selviytymiseen löytyy varmasti – tarvitaan vain juridista mielikuvitusta keinojen kartoittamiseen.

Seminaarin päätti IAB Europen lobbaaja Brysselistä, Matthias Matthiesen. Hän on tehnyt ison työn lobatakseen IAB:n jäsenyritysten eduksi ja huomautti esityksensä aluksi pilke silmäkulmassa, että asetus olisi voinut määräytyä verkkomainonnan kannalta huomattavasti kehnommaksikin. Matthias raotti esityksessään haastavaa työtään EU:n virkamiesten parissa ja painotti IAB Europen toivovan kommentteja myös IAB Finlandin jäsenyrityksiltä eli teiltä, arvon lukijat. Me IAB Finlandilla välitämme mielellään terveisenne Euroopan kattojärjestöön. 

IAB Finland jatkaa aiheesta tiedottamista ja on lähitulevaisuudessa myös järjestämässä aiheeseen liittyviä workshopeja, toivottavasti tapaamme niissä! 

08.12.2022

IAB Studio: Brand Safety - Miten pitää brändi turvassa?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Maarit Ruuth MTV:ltä, Jaakko Haarala DoubleVerifyltä ja Hanna Vierikko Sanomalta. Tässä jaksossa Pasi, Maarit, Hanna ja Jaakko keskustelevat Brand safetysta eli turvallisesta brändiympäristöstä mainonnassa.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää