Icon
Terveiset tietosuojaseminaarista IABlogi

Terveiset tietosuojaseminaarista

20.04.2016 | Julia Vetter

Viime torstaina kokoontui Sanomatalolle satapäinen mainostajien, medioiden ja toimistojen edustajista koostuva yleisö kuulemaan pian konkretisoituvan tietosuoja-asetuksen vaikutuksista itse kuhunkin. Tunnelma salissa oli käsinkosketeltavan hermostunut – olimmehan seminaaria markkinoitaessa jo käyttäneet erilaisia tunteita herättävää käsitettä shokki ("Suojaudu tietosuojauudistuksen aiheuttamalta shokilta" kuului seminaarin nimi). Eikä yleisö suotta hermoillut; luvassa nimittäin on mittava uudistus, joka saattaa laiminlyötynä johtaa tuntuviinkin sanktioihin. 

Seminaari startattiin Birgitta Takalan tervetulosanojen jälkeen Evershedsin lakimiehen Laura Teirikon selkeällä esityksellä siitä, mitä jokaisen tulee EU:n
tietosuoja-asetuksesta tietää. Laura teki esityksessään hyvin selväksi sen, että uusi asetus tulee koskemaan "lähes kaikkea ja kaikkia". Esityksessään Laura toi esiin myös määritellyt sanktiot (kuten kevyet 20 miljoonaa euroa), jotka seuraisivat asetuksen noudattamatta jättämisestä. Yleisön helpotukseksi hän samaan hengenvetoon kuitenkin totesi viranomaisten käyttävän todennäköisesti alkuun pehmeämpiä seuraamuksia.

Lauran jälkeen lavalle asteli Sanomatalon oma vahvistus: Anna Paimela, Senior Legal Counsel Sanoma Oyj:lta. Hän avasi esityksessään Sanoman omaa, varsin hyvin laadittua tietosuojaohjelmaa, josta yleisön oli helposti mahdollista napata elementtejä oman yrityksensä käyttöön. Kuten Anna totesi kanadalaisen tietosuojaviranomaisen teesin kuuluvan "tee alusta asti oikein", myös Sanoma on noudattanut samaa, viisasta periaatetta. IAB Finlandin tietosuojatyöryhmän puheenjohtaja antoi esityksessään myös hyvän vinkin yrityksen prosessien uudistamistyöhön: tilivelvollisuus on hyvä miettiä sillä mielellä, että olisi valmistautumassa oikeudenkäyntiin.

Mirum Agencyn CTO, Juha Karonen, tuli ennen kahvitaukoa vielä yleisön eteen kertomaan näkemyksensä asetuksen vaikutuksista tietojen käsittelijän asemassa olevalle; silloin kun sanktioita suuremmaksi uhaksi saattaa muodostua mahdollinen imagon menetys. Esityksessään Juha koosti asetuksen määrittämät velvoitteet, jotka kohdistuvat nimenomaan henkilötietojen käsittelijään. Hän myös painotti sitä faktaa, että voidakseen olla luotettava kumppani on kotipesän asiat laitettava ensiksi kuntoon. Hyvin hoidettu tietosuojahan kun on kilpailuetu! 

Tauon jälkeen esityksen avasi Klikkicomin toimitusjohtaja, Jukka Sundquist yhdessä Anna Paimelan kanssa. Jukka käsitteli aihetta verkkomainonnan näkökulmasta. Esityksessään Jukka ja Anna erottelivat selkeästi evästedirektiivin ja tietosuoja-asetuksen sekä henkilötiedon ja anonyymitiedon. Esitys koostui erinomaisesta markkinoinnin ja juridiikan dialogista ja antoi paljon konkreettisia eväitä mainostajalle sekä myös varmasti hitusen lohtua: sopimuskäytännöt tulevat muuttumaan, mutta keinoja selviytymiseen löytyy varmasti – tarvitaan vain juridista mielikuvitusta keinojen kartoittamiseen.

Seminaarin päätti IAB Europen lobbaaja Brysselistä, Matthias Matthiesen. Hän on tehnyt ison työn lobatakseen IAB:n jäsenyritysten eduksi ja huomautti esityksensä aluksi pilke silmäkulmassa, että asetus olisi voinut määräytyä verkkomainonnan kannalta huomattavasti kehnommaksikin. Matthias raotti esityksessään haastavaa työtään EU:n virkamiesten parissa ja painotti IAB Europen toivovan kommentteja myös IAB Finlandin jäsenyrityksiltä eli teiltä, arvon lukijat. Me IAB Finlandilla välitämme mielellään terveisenne Euroopan kattojärjestöön. 

IAB Finland jatkaa aiheesta tiedottamista ja on lähitulevaisuudessa myös järjestämässä aiheeseen liittyviä workshopeja, toivottavasti tapaamme niissä! 

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää