Icon
Some-kamppiksesi eivät toimi! IABlogi

Some-kamppiksesi eivät toimi!

06.03.2014 | Atte Kniivilä

Joku on joskus opettanut, että kun kirjoittaa raflaavan otsakkeen, niin saa huomion osakseen. Olen tosissani, mutta en ole sanomassa, että some ei toimisi.

Juttuhan on niin, että ainakin minä olen täysin riippuvainen sosiaalisesta mediasta, ja ensimmäiseksi aamulla tarkastan puhelimestani Facebookin ja illalla ennen nukkumaanmenoa viimeinen rituaali on sängyllä maatessani tarkastaa, mitä Facebookissa on. Toki tuossa kahden tapahtuman välillä käytän muitakin some-kanavia vaihtelevasti puhelimellani ja tietokoneellani. Ilmeisesti en ole yksin, koska näin tekevät muutkin:

Kuvasta on helppo huomata, että esimerkiksi Facebookin käyttö jakautuu puhelimen ja tietokoneen välillä noin fifty–sixty.

Nyt sitten palataan otsakkeen aiheeseen. Miksi mainostajat eivät kampanjoitaan, kilpailuitaan tai muita suunnitellessaan ajattele, että tietokoneella käytettävä hieno kampanja, joka asetetaan firman Facebook-sivun välilehdelle, ei edes näy kännykällä tai tabletilla? Facebookin mobiiliapplikaatiot eivät tue näitä välilehtiä. Ne eivät siis vain ole toimimattomia, vaan ne eivät näy lainkaan!

No, se paatoksesta. Otetaanpas taas lempeä hymy naamalle ja lähdetään ongelmakeskeisestä ajattelusta ratkaisukeskeiseen. Toki siis kannattaa miettiä, miten kamppis toimii kaikissa päätelaitteissa, mutta sen lisäksi kannattaa miettiä myös käyttökokemusta mobiilikäyttäjän kannalta. Mitä etua on siitä, että käyttäjä tuleekin kampanjasivullesi mobiilivempeleellä? Nyt voit hyödyntää paikkatietoa, päätelaitetietoa, kameraa, puhelimen liiketunnistinta ja niin edelleen, jolloin kampanjasta saadaan mielettömästi elävämpi. Tämähän ei toki ole pakollista eikä sovi kaikkiin kampanjoihin, mutta mobiiliversio on TEHTÄVÄ, jos ei halua menettää esimerkiksi 50 % Facebook-kävijöistään.

Asia erikseen on sitten Instagram. Joku povaa, että Facebook taantuu ja Instagram ajaa sen ohitse. Niin tai näin, Instagram on saavuttanut maailmalla jo sata miljoonaa käyttäjää ja Suomessakin se tuntuu olevan ainakin bloggaajaa nuoremman sukupolven juttu. Jos taas kurkataan yläpuolella olevaa kuvaa, niin sen käytöstä 99 % tapahtuu puhelimella. Syy on yksinkertainen: otetaan puhelimella kuva ja jaetaan se suoraan applikaatiosta. Kampanjoinnissa siis kannattaa miettiä, millä laitteella kampanjaa tullaan katselemaan.

Mielenkiintoinen huomio on muuten LinkedInin käyttö vahvasti tietokoneella. Veikkaan tämän johtuvan siitä, että palvelua käytetään työpaikalla…

Lopuksi haluan kiittää kunniasta tulla valituksi IAB:n vuoden bloggaajaksi. Ennen tätä harjoitusta en ollut koskaan blogannut, mutta sanottavaa minulla on aina ollut. Nyt sain IAB:n kautta mahdollisuuden huudella hajatelmistani myös muille. Toivottavasti näistä postauksista on ollut hyötyä ja ennen kaikkea huvia myös lukijoille!

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää