Some-kamppiksesi eivät toimi!
Joku on joskus opettanut, että kun kirjoittaa raflaavan otsakkeen, niin saa huomion osakseen. Olen tosissani, mutta en ole sanomassa, että some ei toimisi.
Juttuhan on niin, että ainakin minä olen täysin riippuvainen sosiaalisesta mediasta, ja ensimmäiseksi aamulla tarkastan puhelimestani Facebookin ja illalla ennen nukkumaanmenoa viimeinen rituaali on sängyllä maatessani tarkastaa, mitä Facebookissa on. Toki tuossa kahden tapahtuman välillä käytän muitakin some-kanavia vaihtelevasti puhelimellani ja tietokoneellani. Ilmeisesti en ole yksin, koska näin tekevät muutkin:
Kuvasta on helppo huomata, että esimerkiksi Facebookin käyttö jakautuu puhelimen ja tietokoneen välillä noin fifty–sixty.
Nyt sitten palataan otsakkeen aiheeseen. Miksi mainostajat eivät kampanjoitaan, kilpailuitaan tai muita suunnitellessaan ajattele, että tietokoneella käytettävä hieno kampanja, joka asetetaan firman Facebook-sivun välilehdelle, ei edes näy kännykällä tai tabletilla? Facebookin mobiiliapplikaatiot eivät tue näitä välilehtiä. Ne eivät siis vain ole toimimattomia, vaan ne eivät näy lainkaan!
No, se paatoksesta. Otetaanpas taas lempeä hymy naamalle ja lähdetään ongelmakeskeisestä ajattelusta ratkaisukeskeiseen. Toki siis kannattaa miettiä, miten kamppis toimii kaikissa päätelaitteissa, mutta sen lisäksi kannattaa miettiä myös käyttökokemusta mobiilikäyttäjän kannalta. Mitä etua on siitä, että käyttäjä tuleekin kampanjasivullesi mobiilivempeleellä? Nyt voit hyödyntää paikkatietoa, päätelaitetietoa, kameraa, puhelimen liiketunnistinta ja niin edelleen, jolloin kampanjasta saadaan mielettömästi elävämpi. Tämähän ei toki ole pakollista eikä sovi kaikkiin kampanjoihin, mutta mobiiliversio on TEHTÄVÄ, jos ei halua menettää esimerkiksi 50 % Facebook-kävijöistään.
Asia erikseen on sitten Instagram. Joku povaa, että Facebook taantuu ja Instagram ajaa sen ohitse. Niin tai näin, Instagram on saavuttanut maailmalla jo sata miljoonaa käyttäjää ja Suomessakin se tuntuu olevan ainakin bloggaajaa nuoremman sukupolven juttu. Jos taas kurkataan yläpuolella olevaa kuvaa, niin sen käytöstä 99 % tapahtuu puhelimella. Syy on yksinkertainen: otetaan puhelimella kuva ja jaetaan se suoraan applikaatiosta. Kampanjoinnissa siis kannattaa miettiä, millä laitteella kampanjaa tullaan katselemaan.
Mielenkiintoinen huomio on muuten LinkedInin käyttö vahvasti tietokoneella. Veikkaan tämän johtuvan siitä, että palvelua käytetään työpaikalla…
Lopuksi haluan kiittää kunniasta tulla valituksi IAB:n vuoden bloggaajaksi. Ennen tätä harjoitusta en ollut koskaan blogannut, mutta sanottavaa minulla on aina ollut. Nyt sain IAB:n kautta mahdollisuuden huudella hajatelmistani myös muille. Toivottavasti näistä postauksista on ollut hyötyä ja ennen kaikkea huvia myös lukijoille!
11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää10.10.2024
Konversi0-0ptimistit: Finnkinon leffapeli - Viihdettä ja vaikuttavaa markkinointia
Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. UUTTA! Nyt voit kuuntelun lisäksi myös katsoa IAB videopodcasteja!
lue lisää09.10.2024
IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää