Icon
Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä IABlogi

Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä

20.06.2013 | Jarno Alastalo

Ihmiset, jotka ovat lähinnä tuttuja Twitter-feedeistä, Facebook-päivityksistä, videopäiväkirjoista ja muista sosiaalisen median palveluista, kokoontuivat 13.6. Helsingin Bio Rexiin juhlistamaan sometekoja, -ihmisiä ja -ilmiöitä. Maailman ensimmäinen suomalainen Some Awards nosti esiin viihdyttäjiä, someaktiiveja ja ihmisiä, joilla on intohimoa tehdä asioita.

Illan pysäyttävin hetki oli kun 875 grammaa -Facebook-yhteisön perustanut keskoslapsen isä voitti Someteko-palkinnon ja sai kaikki kyynelehtimään. Isän esimerkin voimalla kerättiin yli 125 000 euroa hyvään tarkoitukseen.

- Haluan, että kaikki muistavat sen, että tälläkin hetkellä K7-osastolla on tosi pieniä lapsia, joiden selviäminen ei ole yhtä varmaa. Ja ne iskät, joilla ei ole aikaa laittaa kuvia Facebookiin, ja ne lapset ei koskaan tule saamaan 25 tuhatta peukutusta, koska niiden iskät harjaa heidän hiuksiaan ekaa kertaa.


Kuva: Aller Media/Pasi Murto

Vuoden Someyritys-kategoriassa ei nähty ehkä sometekemisistään tunnetuimpia yrityksiä. Varusteleka tekee omintakeisella tavallaan kiistanalaista markkinointia ja yrityksen johtaja Valtteri Lindholmille Facebook on sielun jatke. Studioravintola Paksu ei pelastunut, vaikka saikin peukutuksia somessa. Yrittäjä Otto Helinin kamppailua on saanut seurata avoimesti ja ravintolan ystäviltä on tullut sekä kiitosta että kritiikkiä. Someyritys-palkinnon vei kuitenkin nettipoliisi, joka on vuosia toiminut aktiivisesti verkossa. Näitä poliiseja ei voi väittää tiukkapipoisiksi. Fobba, Jutta ja Jarno muuttavat hyvällä, rennolla otteella käsityksiä virkavallan toiminnasta.

Vaikka lavalla nähtiin myös Pekka Haavisto, niin illan poliittisimman puheen piti kala-aktivisti Jasper Pääkkönen. Jasper voitti Jaetuin some -kategorian aiheuttamallaan #lohigate:lla. Kalamies on käyttänyt sosiaalisesta media painostamaan hallitusta ja yrityksiä muuttamaan asennoitumista kalastukseen. Palkinto kourassa Jasper otti silmätikukseen vesivoiman, joka hänen mukaansa on myrkynvihreää, koska kalat eivät pääset patojen ohitse.

Voittajia tuntuu yhdistävän yksinkertainen somekaava: tunteet + intohimo + tarina + aitous. Tämä on se oppi, joka jokaisen yrityksen tulisi muistaa. Sosiaalinen media on olennainen osa toimintaa, mutta se ei toimi, jos somessa on pakosta.

Voittajat, videot ja kuvat:
www.someawards.fi

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

08.05.2024

Datan laadun arviointi: Tekniikoita ja käytäntöjä

Data on nykyaikaisen liiketoiminnan valuutta, ja sen laatu on kriittinen tekijä menestyksen kannalta. Datan arvo määräytyy pitkälti sen laadun kautta, ja jotta siitä saadaan maksimaalinen arvo, tulee sitä hallita tehokkaasti. Näin datan hallinnasta tulee prosessi, joka mahdollistaa organisaation datan hyödyntämisen strategisessa päätöksenteossa ja liiketoiminnan tulosten parantamisessa sen eri prosessien kautta, kuten markkinoinnin ja myynnin.

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää