Icon
Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä IABlogi

Some Awards - intohimoa, iloa ja kyyneleitä

20.06.2013 | Jarno Alastalo

Ihmiset, jotka ovat lähinnä tuttuja Twitter-feedeistä, Facebook-päivityksistä, videopäiväkirjoista ja muista sosiaalisen median palveluista, kokoontuivat 13.6. Helsingin Bio Rexiin juhlistamaan sometekoja, -ihmisiä ja -ilmiöitä. Maailman ensimmäinen suomalainen Some Awards nosti esiin viihdyttäjiä, someaktiiveja ja ihmisiä, joilla on intohimoa tehdä asioita.

Illan pysäyttävin hetki oli kun 875 grammaa -Facebook-yhteisön perustanut keskoslapsen isä voitti Someteko-palkinnon ja sai kaikki kyynelehtimään. Isän esimerkin voimalla kerättiin yli 125 000 euroa hyvään tarkoitukseen.

- Haluan, että kaikki muistavat sen, että tälläkin hetkellä K7-osastolla on tosi pieniä lapsia, joiden selviäminen ei ole yhtä varmaa. Ja ne iskät, joilla ei ole aikaa laittaa kuvia Facebookiin, ja ne lapset ei koskaan tule saamaan 25 tuhatta peukutusta, koska niiden iskät harjaa heidän hiuksiaan ekaa kertaa.


Kuva: Aller Media/Pasi Murto

Vuoden Someyritys-kategoriassa ei nähty ehkä sometekemisistään tunnetuimpia yrityksiä. Varusteleka tekee omintakeisella tavallaan kiistanalaista markkinointia ja yrityksen johtaja Valtteri Lindholmille Facebook on sielun jatke. Studioravintola Paksu ei pelastunut, vaikka saikin peukutuksia somessa. Yrittäjä Otto Helinin kamppailua on saanut seurata avoimesti ja ravintolan ystäviltä on tullut sekä kiitosta että kritiikkiä. Someyritys-palkinnon vei kuitenkin nettipoliisi, joka on vuosia toiminut aktiivisesti verkossa. Näitä poliiseja ei voi väittää tiukkapipoisiksi. Fobba, Jutta ja Jarno muuttavat hyvällä, rennolla otteella käsityksiä virkavallan toiminnasta.

Vaikka lavalla nähtiin myös Pekka Haavisto, niin illan poliittisimman puheen piti kala-aktivisti Jasper Pääkkönen. Jasper voitti Jaetuin some -kategorian aiheuttamallaan #lohigate:lla. Kalamies on käyttänyt sosiaalisesta media painostamaan hallitusta ja yrityksiä muuttamaan asennoitumista kalastukseen. Palkinto kourassa Jasper otti silmätikukseen vesivoiman, joka hänen mukaansa on myrkynvihreää, koska kalat eivät pääset patojen ohitse.

Voittajia tuntuu yhdistävän yksinkertainen somekaava: tunteet + intohimo + tarina + aitous. Tämä on se oppi, joka jokaisen yrityksen tulisi muistaa. Sosiaalinen media on olennainen osa toimintaa, mutta se ei toimi, jos somessa on pakosta.

Voittajat, videot ja kuvat:
www.someawards.fi

01.07.2022

IAB Studio: Ulkomainonnan kirkas tulevaisuus

IAB studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista digimarkkinasta ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana, puhumassa digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuudesta Jesse Jussila Clear Channelilta, Jenni Heinonen JCDecauxilta ja Outi Pekkala dentsulta.

lue lisää

23.06.2022

IAB Jäsenesittely: Meltwater ja Noora Suni

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Meltwater ja Noora Suni

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää