Icon
Smart Marketing kroolaa vastavirtaan – merkittävä kasvu pahasti sukeltaneilla mediamarkkinoilla IABlogi

Smart Marketing kroolaa vastavirtaan – merkittävä kasvu pahasti sukeltaneilla mediamarkkinoilla

11.11.2020 | Hannaleena Koskinen

Kuluva vuosi on kurittanut perinteistä mediamainontaa, kuten lehti-, tv- ja ulkomainontaa. Mainontaan on käytetty selkeästi aiempia vuosia vähemmän euroja. Perinteisen mediamainonnan sijasta markkinoijat siirtävät nyt vauhdilla mediaeurojaan kaupan mediaan. Trendi on maailmanlaajuinen.

Kehitys näkyy myös Smart Marketingin kasvuluvuissa: liikevaihtomme on merkittävästi kasvanut tänä vuonna edellisvuodesta kaksinumeroisin prosentein. Ulkomainonnan markkinat ovat kutistuneet kuluvan vuoden aikana 33 prosenttia, mutta samaan aikaan Smart Marketingin Store Digital on jatkanut voittokulkuaan.

Mistä tämä kehitys kertoo?

Asiakaskohtaamiset kaupan kanavissa ovat todennetusti oivallinen vaikutusmahdollisuus mainostajalle. Vähittäiskauppamedia on kiinnostava, tuottava ja nykyaikainen valinta markkinoijan silmissä. Markkinointiratkaisut, joilla voidaan kohdentaa tarkasti ja joiden toimivuus voidaan todentaa myynti- ja asiakasvaikutuksiin asti, ovat tätä päivää.

Myös asiakkaidemme kasvuluvut puhuvat puolestaan ja kertovat selkeää kieltä nykyaikaisen markkinoijan ambitioista. Kaikki asiakasprojektimme lähtevät aina liikkeelle asiakasymmärryksestä. Paikannamme analytiikan avulla kullekin parhaat kohderyhmät ja kanavaratkaisut kuhunkin mainostajatarpeeseen.

Tuore asiakas-casemme, 3 Kaverin jäätelö, kasvatti uutuusjäätelöpuikkojensa myyntiä 85 prosenttia. Kampanjan kanaviksi valittiin kohdennettu some-mainonta, natiivimainonta Yhteishyvä-lehdessä ja Store Digital -screenmainonta HOKin myymälöissä. Tavoitteena kanavavalinnoilla oli suuri, mutta optimoitu tavoittavuus ja asiakaskohtaamiset niin kotona kuin ostoksilla. Kampanjan ajankohdaksi valittiin tarkan analyysin perusteella ajankohta, jolloin yksittäispakattujen jäätelöiden kysynnän kasvu on orgaanisestikin suurinta: touko-kesäkuun vaihde.

Toisessa uusasiakashankintaan liittyvässä asiakastapauksessa ostaneiden asiakkaiden määrä kasvoi 330 prosenttia ja asiakasostojen määrä 326 prosenttia. Smart Marketingin toimenpiteiden panos-tuotossuhde oli yhden suhde yhteentoista.

Ei ihme, että asiakkaamme oli tyytyväinen. Tavoitettavuuden ja mitattavuuden lisäksi myös mediamme kotimaisuus on monille asiakkaillemme ratkaisevan tärkeä asia.

Käytännön kokemus ja mittaustulokset siis kertovat, että vähittäiskauppamedia on tehokas ja toimiva markkinointiratkaisu myös koronavuoden aiheuttamassa haastavassa toimintaympäristössä. Vaikeat ajat edellyttävät markkinoinnilta analytiikan mahdollistamaa herkkyyttä tarttua asiakkaalle aidosti merkityksellisiin asioihin ja olla läsnä siellä missä asiakas on.

Vähittäiskauppamedia kasvaa kaikkialla kohisten

Vähittäiskauppamedia on globaali trendi markkinointimaailmassa ja kovassa kasvussa. Syy suosioon piilee siinä, että kauppa kohtaa ihmiset aidosti ja valtavalla volyymillä. Tilannetta voi verrata siihen, kuinka vaikeaa sattumalta ovellesi tulevan yksittäisen ovelta ovelle -myyjän on saada sinut avaamaan ovesi – saati myydä sinulle tuotteitaan. Kun taas ovellesi saapuu tilaamasi tutun verkkokaupan lähetys, jossa mukana on ostohistoriasi perusteella sinulle valittu uutuustuotenäyte kokeiltavaksesi, vastaanotto on aivan toisenlainen.

Nykyaikaisilla, älykkäillä ratkaisuilla pystymme tuottamaan todellista lisäarvoa ja palvelemaan ihmisiä. Maailman suurimpia mediayhtiöitä ovat tällä hetkellä Amazonin kaltaiset kaupan alustat. Reaaliaikainen kiinnostus- ja ostodata antavat vahvan pohjan tehdä palvelevaa markkinointia, jonka kaupalliset hyödyt ovat mainostajille merkittäviä. Tämän vuoksi muiden muassa Target ja Tesco ovat tehneet näistä merkittävän osan liiketoimintaansa.

Uusien markkinointiratkaisujen avulla saadut huikeat kasvuluvut herättävät kunnioitusta. Kasvua ei ole kuitenkaan mahdollista saada aikaiseksi ilman yhä syvemmälle pureutuvaa asiakasymmärrystä ja hienovaraisempaa ja asiakasta hyödyttävää palvelua.

Koskaan ennen pehmeät ja kovat arvot eivät ole kohdannet yhtä voimakkaasti menestyneessä markkinoinnissa. Ilman herkkyyttä ymmärtää asiakasta ei ole kovia kasvulukuja.

Hannaleena Koskinen

Vice President, Smart Marketing / SOK MEDIA

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää