Icon
QR-koodien monet mahdollisuudet IABlogi

QR-koodien monet mahdollisuudet

08.11.2012 | Petri Mertanen, Zeeland

QR-koodit ovat tulleet jäädäkseen. Ne ovat fyysisen maailman hyperlinkkejä, jotka yhdistävät offline-maailman kohtaamispisteet pääasiassa mobiilikanavaan. Koodeja käytetään jo varsin vaihtelevasti lehti-ilmoituksissa, suorapostituksissa, tuotepakkauksissa, ulkomainonnassa, käyntikorteissa sekä esityksissä. Onpa QR-koodi nähty viime aikoina myös linja-auton perämainoksessa, joskin tässä tapauksessa koodin skannaaminen puhelimella saattaa osoittautua hieman haastavaksi. Kauppojen hyllyihin saakka QR-koodit eivät ole vielä Suomessa ennättäneet.

Valitettavan usein kuitenkin koodien pääasiallinen tehtävä on ohjata yritysten verkkopalvelun etusivulle. Myöskään QR-koodien mittaamismahdollisuutta ei osata hyödyntää sillä lähes kaikissa testaamissani koodeissa mittaustägi puuttuu tai on puutteellinen. QR-koodeja ei tulisi käyttää vain koodin käyttämisen ilosta tai siksi, että koodin tekeminen on helppoa ja onnistuu lähes keneltä tahansa.

QR-koodien ohjelmointimahdollisuudet ovat huomattavasti nykyistä käyttöä laajemmat. Koodit siis voivat itsessään sisältää tiettyjä toiminnallisuuksia, jotka voivat ohjata asiakkaita oikeaan, haluttuun suuntaan. Mikäli kuitenkin halutaan ohjata ihmiset verkossa olevaan palveluun niin on huolehdittava ensin siitä, että palvelu on responsiivinen tai se mukautuu mobiilikäyttäjän näytön kokoon. Tulisi myös tarkistaa, että koodi sisältää seurantajärjestelmän edellyttämän mittaustägin, jonka avulla kampanjan analysointi ja kävijäsegmentin tallentaminen on ylipäätään mahdollista.

Kuten muussakin kampanjoinnissa, myös QR-koodien tapauksessa, hyvä konseptisuunnittelu ja palvelumuotoilu ovat äärimmäisen tärkeitä onnistumisen kannalta. Lopulliset tavoitteet ratkaisevat myös sen, minkälaista koodia käytetään ja mitä itse asiassa on järkevää mitata. QR-koodi voi sisältää esimerkiksi tekstimuotoisen alennuskoodin, puhelinnumeron, karttalinkin tai kalenterimerkinnän. Verkkopalvelun lisäksi käyttäjä voidaan ohjata videoon, sosiaalisen median palveluun tai lataamaan mobiilisovellus. Myös ostaminen onnistuu tulevaisuudessa yhä vaivattomammin suoraan puhelimen avulla.

Kun lähdet tekemään kampanjaa, joka sisältää QR-koodin tai -koodeja, käy läpi seuraavat vaiheet:

Päätä lopullinen tavoite: mitä haluat koodin käyttäjien tekevän?Mieti mitä lisäarvoa koodin käyttäjä saa?Suunnittele asiakkaiden monikanavainen käyttökokemus.Mittaa siirtyvät eri kanavien välillä aina lopulliseen tavoitteeseen saakka.Analysoi kerätty data ja hyödynnä kokemukset seuraavassa menestyskampanjassa.

Petri Mertanen kirjoittaa omaa blogia nimeltä Pete Box of Analytics.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää