Icon
QR-koodien monet mahdollisuudet IABlogi

QR-koodien monet mahdollisuudet

08.11.2012 | Petri Mertanen, Zeeland

QR-koodit ovat tulleet jäädäkseen. Ne ovat fyysisen maailman hyperlinkkejä, jotka yhdistävät offline-maailman kohtaamispisteet pääasiassa mobiilikanavaan. Koodeja käytetään jo varsin vaihtelevasti lehti-ilmoituksissa, suorapostituksissa, tuotepakkauksissa, ulkomainonnassa, käyntikorteissa sekä esityksissä. Onpa QR-koodi nähty viime aikoina myös linja-auton perämainoksessa, joskin tässä tapauksessa koodin skannaaminen puhelimella saattaa osoittautua hieman haastavaksi. Kauppojen hyllyihin saakka QR-koodit eivät ole vielä Suomessa ennättäneet.

Valitettavan usein kuitenkin koodien pääasiallinen tehtävä on ohjata yritysten verkkopalvelun etusivulle. Myöskään QR-koodien mittaamismahdollisuutta ei osata hyödyntää sillä lähes kaikissa testaamissani koodeissa mittaustägi puuttuu tai on puutteellinen. QR-koodeja ei tulisi käyttää vain koodin käyttämisen ilosta tai siksi, että koodin tekeminen on helppoa ja onnistuu lähes keneltä tahansa.

QR-koodien ohjelmointimahdollisuudet ovat huomattavasti nykyistä käyttöä laajemmat. Koodit siis voivat itsessään sisältää tiettyjä toiminnallisuuksia, jotka voivat ohjata asiakkaita oikeaan, haluttuun suuntaan. Mikäli kuitenkin halutaan ohjata ihmiset verkossa olevaan palveluun niin on huolehdittava ensin siitä, että palvelu on responsiivinen tai se mukautuu mobiilikäyttäjän näytön kokoon. Tulisi myös tarkistaa, että koodi sisältää seurantajärjestelmän edellyttämän mittaustägin, jonka avulla kampanjan analysointi ja kävijäsegmentin tallentaminen on ylipäätään mahdollista.

Kuten muussakin kampanjoinnissa, myös QR-koodien tapauksessa, hyvä konseptisuunnittelu ja palvelumuotoilu ovat äärimmäisen tärkeitä onnistumisen kannalta. Lopulliset tavoitteet ratkaisevat myös sen, minkälaista koodia käytetään ja mitä itse asiassa on järkevää mitata. QR-koodi voi sisältää esimerkiksi tekstimuotoisen alennuskoodin, puhelinnumeron, karttalinkin tai kalenterimerkinnän. Verkkopalvelun lisäksi käyttäjä voidaan ohjata videoon, sosiaalisen median palveluun tai lataamaan mobiilisovellus. Myös ostaminen onnistuu tulevaisuudessa yhä vaivattomammin suoraan puhelimen avulla.

Kun lähdet tekemään kampanjaa, joka sisältää QR-koodin tai -koodeja, käy läpi seuraavat vaiheet:

Päätä lopullinen tavoite: mitä haluat koodin käyttäjien tekevän?Mieti mitä lisäarvoa koodin käyttäjä saa?Suunnittele asiakkaiden monikanavainen käyttökokemus.Mittaa siirtyvät eri kanavien välillä aina lopulliseen tavoitteeseen saakka.Analysoi kerätty data ja hyödynnä kokemukset seuraavassa menestyskampanjassa.

Petri Mertanen kirjoittaa omaa blogia nimeltä Pete Box of Analytics.

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

08.01.2025

IAB Jäsenesittely: ePrice ja Jaakko Sipola

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa ePrice ja Jaakko Sipola

lue lisää

07.01.2025

IAB Jäsenesittely: Integral Ad Science and Björn Österman

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Integral Ad Science and Björn Österman

lue lisää

07.01.2025

IAB Jäsenesittely: OIKIO ja Hanna Länsivuori

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa OIKIO ja Hanna Länsivuori

lue lisää