Icon
Pliis, kommentoikaa mua, pliis! IABlogi

Pliis, kommentoikaa mua, pliis!

19.04.2012 | Katleena Kortesuo

Jokainen bloggaaja haluaa kommentteja. Tähän on olemassa toimivia ja typeriä vinkkejä.

Toimiva vinkki 1: Kirjoita teemasta, joka herättää tunteita.

Voit vaikka kritisoida suomalaista koulujärjestelmää, kertoa kokemuksesi työpaikkakiusaamisesta tai tilittää typerästä mokastasi. Tai voit antaa vinkkejä pääsiäisaskarteluihin ja renkaanvaihtoon.

Tekstin ei aina tarvitse pyrkiä vitutukseen, jotta kommentteja heruisi. Se voi myös pyrkiä ilahtumiseen, oivallukseen, yhteisöllisyyteen, haikeuteen tai vaikka puolustautumisen haluun. Kaikki tunteet ovat hyviä tunteita.

Aihe herättää tunteen, ja tunne herättää lukijan. Kommentointipyyntö ei herätä yhtään ketään.

Toimiva vinkki 2: Kirjoita elävää kieltä ja lyhyitä tekstejä.

Jos lukija jättää postauksesi kesken, hän ei myöskään kommentoi. Niinpä kannattaa kirjoittaa rehevää kieltä ja tiiviitä tekstejä. Kun lukija sinnittelee postauksesi loppuun asti, hän ehkä myös kommentoi.

Toimiva vinkki 3: Kommentoi muiden blogeissa.

Sosiaalinen media on vastavuoroisuutta. Kukaan ei halua keskustella yksisuuntaisen tavarantuuttaajan kanssa.

Kun kommentoit toisten blogeissa, älä kuitenkaan kirjoita mitäänsanomattomia ”Kiva postaus!” tai ”Huono postaus!” -kommentteja, vaan laajenna viestiäsi. Mikä teki postauksesta hyvän tai huonon? Onko sinulla vastaavia kokemuksia kuin kirjoittajalla? Haluatko esittää toisen näkökulman? Tahdotko kysyä jotain bloggaajalta?

Kommenttiin ei kannata lisätä linkkiä omaan blogiin, vaan linkki lisätään erilliseen kenttään oman nimen yhteyteen. Jos kommenttisi ovat fiksuja, bloggaaja ja muut lukijat klikkaavat kyllä nimeäsi ja päätyvät sivuillesi.

Typerä vinkki 1: Markkinoi postaustasi joka paikassa.

Tollointa ikinä on spämmätä omaa postaustaan joka paikassa: Twitterissä, Facebookissa, LinkedInissä ja muiden blogeissa. Sosiaalisen median lukijat kyllästyvät, kun sama sisältö tulee silmille kaikkialla.

Liian tyrkky on liian tyrkky. Jokainen meistä kaihtaa ihmistä, joka tunkeaa ja työntyy tykö.

Typerä vinkki 2: Pyydä lukijoilta kommentteja.

Yhtä tolloa on kinuta kommentteja blogipostauksensa lopussa: ”Mitä mieltä olette?” ”Oletko eri mieltä? Kerro se!” ”Onko sinulla vastaavia kokemuksia?”

Lukijan reaktio on sama kuin 15-vuotiaan reaktio, kun opettaja kysyy jotain aivan liian helppoa: täydellinen vaikeneminen. On kiusallista tarttua ilmiselvään täkyyn.

Mitä mieltä itse olet - eikö tällainen loppukysymys ole puistattavan keinotekoinen?

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

13.09.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.

lue lisää

30.08.2023

IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita

Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.

lue lisää

30.06.2023

Kun kaupan media kohtasi markkinan

Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

lue lisää