Icon
Onko teillä käytössä suunnitelma ajanhallintaan ja tuloksellisempaan sisältömarkkinointiin? IABlogi

Onko teillä käytössä suunnitelma ajanhallintaan ja tuloksellisempaan sisältömarkkinointiin?

26.10.2017 | Alma Media

Verkossa ehtii lukea vain osan itseä hyödyttävistä tai kiinnostavista sisällöistä. Kun lukija tai katsoja käyttää aikaa juuri oman firman sisältöön, olisi harmillista auttaa asiakasta ”väärässä” asiassa. Tämän vuoksi yrityksissä tehdään sisältöstrategioita. Siksi, että yleisöä ja asiakkaita kiinnostavat sisällöt ovat oman yrityksen kannalta relevantteja, ja markkinoinnin panostukset menevät oikeisiin kohtiin.

Suomalaisyrityksistä vasta 36 prosentilla on sisältöstrategia, Ruotsin luku on 60 % (Spoonin ja Norstatin pohjoismainen tutkimus). Kun sisältömarkkinointia kuitenkin tehdään suuressa osassa yrityksistä (em. tutkimuksen mukaan neljä suomalaisyritystä viidestä), kaikki eivät ole miettineet tavoitteita loppuun asti.
Sisältöstrategia määrittelee, mikä on yritykselle sopivaa sisältöä ja kenet sisällön pitää tavoittaa – ja miten nämä ihmiset saa kiinni. Sisältöstrategian avulla organisaation on helpompi päättää, mistä kerrotaan ja mitä nostetaan keskusteluun. Kaikkeen ei kuitenkaan aika riitä, joten apukeinot ajankäytön tehostamiseen ovat monessa yrityksessä tervetulleita.

Kuva: The current state of content marketing in the Nordics

Sisältöstrategia perustuu myös tietoon kohderyhmien tarpeista. Kuinka voimme sisällöillä auttaa, palvella tai ilahduttaa asiakkaitamme oikealla tavalla.

Digimaailman infotulvassa ei auta pelkkä mukanaolo. Voittajilla on tavoite kirkkaana mielessä, koukuttavan hyvää sisältöä ja sisällön jakelu kohdallaan. Toisin sanoen, sisältömarkkinoinnista saa tehoja irti, kun se on pitkäaikaista ja yrityksen strategian mukaista.

Sisältöstrategialla varmistat, että:

1. sisältö tukee yrityksesi liiketoiminnan tavoitteita.
2. sisältö vastaa tulevien tai nykyisten asiakkaittesi tarpeisiin ja odotuksiin.
3. sisältö palvelee juuri tavoiteltuja kohderyhmiä.
4. tiedät, mitä haluat sisältöäsi lukeneiden/katsoneiden/kuunnelleiden tekevän.
5. voit mitata tuloksia ja mittaat oikeita asioita.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Myös siksi sisältöstrategia auttaa onnistumaan ja vie sisältömarkkinoinnin hyviin tuloksiin.

Kirjoittaja Hanna Repo on Alma Median sisältömarkkinointijohtaja, joka muistuttaa kysymään ”miksi?” ja liputtaa kiinnostavien sisältöjen puolesta.

Lue myös Hannan aiempi kirjoitus: Sano sisältömarkkinoinnin tavoitteesi ääneen

21.01.2022

IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi

IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.

lue lisää

21.01.2022

IAB Jäsenesittely: LeadSpark ja Sami Lahtinen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa LeadSpark ja Sami Lahtinen

lue lisää

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää