
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa - konteksti on uusi musta
"Kuusi palaa.”
Tilannetta tuntematta on vaikea sanoa, viittaako yllä oleva lause toivottuun kahvisokerin määrään vai ovatko joulukoristeet tulessa.
Konteksti tekee viestinnästä tehokasta. Se tekee siitä myös painokkaampaa: papin edessä lausuttu ”tahdon” riittää jopa muodostamaan avioliiton. Sama vaikutus sillä on myös markkinoinnille. Milloin asiakkaan vakuuttaminen olisi helpompaa kuin silloin, kun tiedämme jo valmiiksi, miten hän viestimme tulkitsee? Ei olekaan sattumaa, että sadat brändit kyttäsivät esimerkiksi jalkapallon MM-kisoja tavoitteenaan nopeat voitot huomiossa, jota onnistuneimmat oikea-aikaiset julkaisut saavat aikaan.
Muun muassa Snickers onnistui tässä:
Hey @luis16suarez. Next time you're hungry just grab a Snickers. #worldcup #luissuarez #EatASNICKERS pic.twitter.com/3RAO537HjW
— SNICKERS® (@SNICKERS) June 24, 2014
Kontekstin lupaus markkinoinnille ei ole kuitenkaan pelkästään sosiaalisen median pikavoitoissa, vaan se tarjoaa myös aitoja mahdollisuuksia tehdä markkinoinnista tehokkaampaa tukeutuen osin esimerkiksi automaatioon.
Myös sijainnilla on väliä
Yleisesti hyväksytyksi kontekstimarkkinoinnin mantraksi on nostettu ”oikea sisältö, oikeille ihmisille, oikeaan aikaan”. Ei pidä silti unohtaa paikankaan merkitystä, kuten Eat24:n esimerkki aikuisviihteen seassa mainostamisesta osoitti, jos nyt verkkosivujen kohdalla voidaan ylipäänsä paikasta puhua. Vaikka kontekstimarkkinointi onkin noussut trendisanojen joukkoon vasta viime vuosina, ei tekstiympäristön arvostus ole erityisen uusi asia. Onhan esimerkiksi Googlen AdSense jo vuosia pyrkinyt parittamaan sopivat mainokset juuri oikean sisällön äärelle, vaikkakin päätarkoituksena onkin ollut nimenomaan oikeiden ihmisten tavoittaminen.
Etenkin mobiililaitteiden käytön myötä myös fyysinen sijainti tulee kuitenkin yhä relevantimmaksi tekijäksi kontekstin hyödyntämisessä. Itse ainakin tuhlaisin lounasrahani siihen pizzeriaan, joka osaisi mainostaa kuljetusta toimistolle ukkosen jylistessä lounastunnin korvilla.
Monimutkaisimmallaan kontekstimarkkinointi kääntyykin pitkälle viedyksi automaatioksi, jossa eri muuttujat, kuten aiempi käyttäytyminen, ajankohta tai vaikka asiakkaan senhetkinen toiminta ohjaavat markkinointia kohti parasta lopputulosta. Markkinointiautomaatiosta onkin liki pitäen turha puhua ilman että kontekstin aiheuttamaan vaikutukseen kiinnitetään suurta huomiota. Kuitenkin jo pelkkä varmuus siitä, että käyttäjä on tutustunut jo tiettyyn sisältöön etukäteen riittää vahvemman viestin synnyttämiseen. Siksi jo yksinkertaisella retargetoinnilla voidaan luoda sisällöistä loogisia ketjuja, jotka kuljettavat asiakasta luontevasti kohti kauppaa.
Ennakointia ja nopeaa reagointia
Kehittyneistä teknologioista huolimatta sosiaalisessa mediassa pääpaino on kuitenkin edelleen suunnittelussa. Avainsanana on hyvin ajoitettu sisältö. Monesti tämä tarkoittaa lähes reaaliaikaista reagointia, kuten Snickersin futisesimerkissä, vaikka toisinaan loistavasti ajoitettu sisältö voidaankin suunnitella jo huomattavasti etukäteen.
Onnistumiset vaativat kuitenkin ennen kaikkea Jessen aiemmin peräänkuuluttamaa kulttuurinmuutosta kolmesta kampanjasta kahteen sataan, tai jopa kahteen tuhanteen, julkaisuun. Sillä oli kyseessä sitten reaaliaikainen reagointi tai hyvin ennakoitu julkaisu, on markkinointiviestin suunnittelun aikajänne ja lähtökohta hyvin erilainen aikaisempaan nähden.
Somekanavien nopeus on markkinoijalle armoton: päivän parin, joskus jopa tunnin, myöhästyminen syö viestistä helposti pois parhaimman tehon. Siksi jahkailuunkaan ei ole aikaa ja täytyy olla myös uskallusta epäonnistua. Nopeusvaatimukseen vastaaminen on kuitenkin helpompaa, kun riittävä määrittelytyö brändin olemuksesta ja puhetavasta on tehty tunnollisesti. Kun sisällöntuottaja kykenee tullessaan herätetyksi vaikka keskellä yötä tiivistämään viestin kuin viestin brändin suuhun sopivaksi, ollaan aika pitkällä.
Tällä hetkellä puhumme paljon myös saatavilla olevan informaation räjähdysmäisestä kasvusta. Netin käyttäjät jättävät itsestään yhä enemmän tietoa jälkeensä ja samaan aikaan kykymme prosessoida tuota dataa kehittyy. Tämä kaikki sataa kontekstimarkkinoijan laariin. Väitänkin, että yhä edistyneempi kontekstin hyödyntäminen on yksi informaatioajan arvokkaimmista lupauksista markkinoijille. Emme olekaan kaukana tilanteesta, jossa todella tiedämme, mitä asiakkaamme haluavat, ennen kuin he itsekään sitä ymmärtävät.
Dinglen aiemmat vierasbloggaukset:
Sosiaalinen media kyykyttää
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin

Aki Toivonen toimii Dinglellä asiakkuuspäällikkönä ja auttaa asiakkaitaan onnistumaan aktiiviseen sisällöntuotantoon ja läsnäoloon panostamalla. Aki on myös Twitterissä ja LinkedInissä.
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää