Nuoret digipalveluilla kirjallisuuden pariin
Helsingin kirjamessujen jälkimainingeissa jäin miettimään, miten nuoret saataisiin lukemaan enemmän. Kirjamessuilla näkyi paljon koululuokkia, todennäköisesti opettajien antamia tehtäviä tekemässä. Hyvä niin, koska Pisa-tutkimusten mukaan nuorten lukutaidon taso laskee koko ajan.
Hälyttävää on se, että tyttöjen ja poikien ero kasvaa. Heikoista lukijoista kolme neljäsosaa on poikia ja joka kahdeksas koulunsa päättävä poika ei omaa riittävän hyvää lukutaitoa jatko-opintoja varten.
Miten tämä trendi voitaisiin katkaista?
Nuoret ovat eteviä käyttämään digitaalisia välineitä ja palveluita. He katsovat sarjat ja elokuvat ja kuuntelevat musiikkia mobiilisti. Kännykkä näyttää kasvaneen kiinni käteen. Haasteena on tuoda kirjat kiinnostavasti tähän maailmaan.
Suomeen on rantautunut lukuaikapalveluja, jotka mainostavat äänikirjoja kuukausimaksulla. Tuttu malli siis nuorille. Jotta nämä palvelut olisivat tarpeeksi houkuttelevia, sisältöjen on oltava nuoria kiinnostavia, ehkä nopeatempoisia, juonivetoisia ja dialogimaisia. Tämä ei kuitenkaan riitä! Nuorten on löydettävä uudet palvelut ja saatava heidät käyttämään niitä yhtä luontevasti kuin muita omaksumiaan palveluita.
Bookbeat mainostaa televisiossa ja tarjoaa kahden viikon ilmaista lukuaikaa, mutta nuorille markkinoinnin pitää tapahtua myös muilla keinoin. Some ja erityisesti tubettajat ovat hyviä kanavia. Ilmiöt, jotka kasvavat kuten Harry Potter, voivat olla apuna, mutta näitä ilmiöitä pitäisi olla useita ja jatkuvasti. Musiikkimaailman tai urheilun idolien elämänkerrat ovat myös yksi houkutteleva genre. Tarinankerronnan muotojen pitäisi koukuttaa nuoria.
Yksi uudenlainen esimerkki on toisen lukuaikapalvelun Storytelin sarjamainen formaatti Storytel Originals, jossa julkaistaan uusia teoksia tunnin mittaisissa jaksoissa.
Äänikirjat ovat maailmalla kasvava ilmiö. Muun muassa Tanskassa käyttäjät ovat suurelta osalta uusia kirjallisuuden kuluttajia. Käyttäjien ikärakenne on suurelta osin perinteinen, mutta olisi mielenkiintoista tietää, näkyykö uusia trendejä.
Toivottavaa on, että nuoriso saadaan kiinnostumaan kirjallisuudesta kuuntelemisen kautta ja myös lukemaan kirjoja. Äänikirjapalveluihin pätee samat säännöt kuin muihinkin digitaalisiin sisältöpalveluihin: sisältöä on oltava laaja tarjonta, käytön on oltava helppoa ja hinnan kohdallaan. Nuorten ja aikuisten kohdalla nämä kriteerit voivat olla myös erilaiset.
Kirjoittaja Kristiina Markkula on Digital Median Finlandin konsultti, joka auttaa asiakkaita strategiatyössä, T&K hankkeissa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää18.11.2024
Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta
Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.
lue lisää