Icon
Natiivin vuosi 2016 IABlogi

Natiivin vuosi 2016

28.01.2016 | Digital Media Finland

Vuosi 2016 on natiivimainonnan vuosi, sanovat monet. Hapuilusta ja harjoittelusta muokkautuu selviä käytäntöjä, ja pelisääntöjen avulla päästään toimiviin ratkaisuihin.

Mistä onkaan kyse? Ensin kannattaa tutustua IAB:n natiivimainonnan oppaaseen. Sieltä löytyy pätevä määritys: natiivimainonta on maksettua sisältömarkkinointia eli vuokrattua mediaa. Mainossisällössä käytetään median keinoja ja muotoja. Se ei keskeytä vaan integroituu osaksi mediasisältöjä – kuitenkin niin, että kuluttaja selkeästi havaitsee, kuka maksaa viulut. IAB toteaa, että natiivimainonta on maksettua sisältömarkkinointia muissa kuin mainostajan omissa kanavissa.

Natiivimainonnassa mainostaja lainaa median arvoa. Siksi aihe herättää niin suuria intohimoja ja keskustelua oikeasta ja väärästä. Kyse on kuluttajien luottamuksesta. Ja luottamuksen voi menettää – montakos kertaa se olikaan?

Erityisen paljon arvokeskustelua herättää työnjako, jossa mainostajan sisältöä tuotetaan julkaisijamedian toimituksissa eikä ulkopuolisten toimijoiden työnä. Malli jättää medialle eniten tuottoja, mutta voi nostaa esiin mediatalojen sisällä ja niiden ulkopuolella kysymyksiä riippumattomuudesta. Aihe on vakava, ja jokaisen mediatalon on päätettävä omat rajanvetonsa. Kaupallisten toimijoiden on kunnioitettava sovittuja pelisääntöjä.

Kun sääntöjä noudatetaan ja kaikki osapuolet kunnioittavat toisiaan, natiivimainonta toimii: kuluttaja saa lisäarvoa palvelevasta brändisisällöstä, mainostaja viestinsä perille hyvässä seurassa ja media jälleen tuottoa siitä missä se vaan on niin hyvä eli mainostajien ja kuluttajien yhteen saattamisessa.

Joulukuun alussa Era Contentin julkistama natiivimainonnan tutkimusraportti Viestintäalan tutkimussäätiölle kiteyttää, että monet natiivimainontaan liittyvät huolet osoittautuvat turhiksi kun kaikki arvoverkon toimijat edellyttävät ja saavat laatua. Laatua pukkaa, kun prosessit ovat kunnossa, sisältö muokataan mediaympäristöön sopivaksi ja ennen kaikkea viestin sisältö suunnitellaan huolella ja se erottuu ja muistetaan. Tutkimuksen mukaan kuluttajat tunnistavat kyllä kaupalliset viestit, ja suhtautuvat natiivimainontaan positiivisesti, jos kokevat sisällön hyödylliseksi ja mediaympäristöön sopivaksi. Kuluttajien huomio on arvokasta valuuttaa, jota ei kannata tuhlata.

On viihdyttävää lueskella maailmalta ennusteita ja visioita natiivimainonnan tulevaisuudesta. On tulossa ohjelmallista natiivimainontaa, natiiviradiota ja -tv:tä (tuotesijoittelua ja sponsorointia ei lasketa tähän), natiivia ulkomainontaa… Aitoa natiivia tv:ssä voi kuulemma syntyä etenkin syvälle menevien harrastus- tai ilmiöohjelmien yhteyteen. Maallikkona kyllä herää kysymys, eikö tällaista tehdäkin jo.

Liisa Kotilainen on Digital Media Finlandin konsultti.

Digital Media Finlandin aiemmat kirjoitukset:
Rahan tuloa voi estää
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää