Icon
Näistä asioista natiivimainonnassa puhutaan nyt IABlogi

Näistä asioista natiivimainonnassa puhutaan nyt

15.11.2018 | Maarit Nykänen, Otavamedia

Ei ole enää kenellekään suuri uutinen, että kiinnostus nativiimainontaan on kasvussa. Räätälöity, viihdyttävä ja palveleva natiivimainonta sitouttaa kuluttajan mainostajan brändin pariin. Se koetaan asiantuntevana ja hyödyllisenä sisältönä, jonka parissa vietetään mielellään aikaa.

Natiivimainonnan nousukausi jatkuu

Oman kokemukseni perusteella natiimainonnan kysyntä on lisääntynyt tänä vuonna. Luulen, että syy positiiviselle vireelle on natiivimainonnan muuntautumiskyky, joillekin mainostajille kenties myös uutuuden viehätys. Koska natiivia tehdään pääosin digitaalisissa välineissä, uusien esitysmuotojen ja ideoiden kokeilu on helppoa.

Natiivimainonta on ketterä ja monimuotoinen mediamainonnan keino, joka hioutuu jatkuvasti paremmaksi. Vaikuttaa siltä, että itse natiivimainonnan käsite on pienoisessa murroksessa. Alun perin natiivimainonnalla tarkoitettiin journalistista muotoa jäljitteleviä mainosartikkeleita, mutta nykyään natiivimainonnan alle solahtavat erilaiset luovat mainosratkaisut, kuten pelit ja testit. Voit tutustua natiivimainonnan määritelmään tarkemmin IAB:n natiivimainonnan oppaassa

Natiivimainonta vakiinnuttaa paikkansa

Natiivimainontaan liittyen puhutaan jatkuvasti luotettavuudesta, laadukkuudesta ja räätälöidyistä sisällöistä. Uusien trendien sijaan nämä kolme teemaa toistuvat ja syvenevät, kun natiivimainonta vakiinnuttaa paikkaansa mediamainonnassa. Pohdiskellaan hetki, mitä teesit tarkoittavat vuonna 2018.

#Luotettavuus

Jokainen tietää, että huijauksesta jää jäljet. Sen vuoksi on järkevämpää kertoa näkyvästi, kenen lukuun mainontaa tehdään. Natiivimainonnassa pyritään pikemminkin objektiivisuuteen kuin omaa pussiin pelaamiseen. Hyvä sisältö vahvistaa kuluttajan luottamusta brändiin, kun taas huono sisältö romahduttaa brändin uskottavuuden. Ensimmäinen askel luotettavuuteen on lunastaa otsikossa annetut lupaukset. Tuntuu itsestään selvältä puhua näistä asioista, mutta arjessa olen huomannut, että nämä perusteet helposti unohtuvat.

#Laadukkuus

Kuluttajat rakastavat hyviä sisältöjä, siksi natiiviartikkeleita kirjoittavat ammattilaiset, jotka ovat usein journalistitaustaisia. Mainossisällön pitää olla yhtä hyvää kuin journalistinen sisältö, vaikka sen tausta-ajatukset ovat erilaiset. Tarinoilla herätetään tunteita, mutta ylevillä mainosfraaseille tai osta-osta-mantralla karkotetaan kuluttajia. Tuotteiden sijaan sisällöissä keskiössä ovat hyödyllisyys ja tarinat. Kuluttaja ei halua käyttää aikaa sisältöihin, joista hänelle jää luu käteen. Paras mahdollinen palaute on sitoutuneisuus. Jos sisällön parissa on vietetty aikaa yli 10 minuuttia, voit taputtaa itseäsi olkapäälle.

#Räätälöidyt sisällöt

Olemme tottuneet jo tekemään erilaiset mainossisällöt paperilehteen, televisioon ja internetiin, mutta se ei enää riitä. Mainossisällöt pitäisi räätälöidä eri media-alustojen lisäksi eri kohderyhmille. Tässä piileekin yksi natiivimainonnan sudenkuopista. Natiivimainonnan tuotanto on yleensä tavallista displaymainontaa kalliimpaa, josta seuraa suuri kiusaus hyödyntää kerran tehtyä sisältöä kaikille kohderyhmille. Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi ihonhoidon saralla 20-vuotiasta ja 50-vuotiasta naista puhuttelevat eri näkökulmat aiheesta. Kun tutkitaan kohderyhmien mukaan räätälöidyn natiivimainonnan tuloksia, voidaan todeta, että räätälöinti kannattaa.

Natiivimainonnan tulevaisuuteen voit tutustua lisää mm. sivustoilla Native Advertising Institute ja IAB

Kirjoittaja Maarit Nykänen on Otavamedian natiivitiimin vetäjä.

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

13.09.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.

lue lisää

30.08.2023

IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita

Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.

lue lisää

30.06.2023

Kun kaupan media kohtasi markkinan

Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

lue lisää