Icon
Näistä asioista natiivimainonnassa puhutaan nyt IABlogi

Näistä asioista natiivimainonnassa puhutaan nyt

15.11.2018 | Maarit Nykänen, Otavamedia

Ei ole enää kenellekään suuri uutinen, että kiinnostus nativiimainontaan on kasvussa. Räätälöity, viihdyttävä ja palveleva natiivimainonta sitouttaa kuluttajan mainostajan brändin pariin. Se koetaan asiantuntevana ja hyödyllisenä sisältönä, jonka parissa vietetään mielellään aikaa.

Natiivimainonnan nousukausi jatkuu

Oman kokemukseni perusteella natiimainonnan kysyntä on lisääntynyt tänä vuonna. Luulen, että syy positiiviselle vireelle on natiivimainonnan muuntautumiskyky, joillekin mainostajille kenties myös uutuuden viehätys. Koska natiivia tehdään pääosin digitaalisissa välineissä, uusien esitysmuotojen ja ideoiden kokeilu on helppoa.

Natiivimainonta on ketterä ja monimuotoinen mediamainonnan keino, joka hioutuu jatkuvasti paremmaksi. Vaikuttaa siltä, että itse natiivimainonnan käsite on pienoisessa murroksessa. Alun perin natiivimainonnalla tarkoitettiin journalistista muotoa jäljitteleviä mainosartikkeleita, mutta nykyään natiivimainonnan alle solahtavat erilaiset luovat mainosratkaisut, kuten pelit ja testit. Voit tutustua natiivimainonnan määritelmään tarkemmin IAB:n natiivimainonnan oppaassa

Natiivimainonta vakiinnuttaa paikkansa

Natiivimainontaan liittyen puhutaan jatkuvasti luotettavuudesta, laadukkuudesta ja räätälöidyistä sisällöistä. Uusien trendien sijaan nämä kolme teemaa toistuvat ja syvenevät, kun natiivimainonta vakiinnuttaa paikkaansa mediamainonnassa. Pohdiskellaan hetki, mitä teesit tarkoittavat vuonna 2018.

#Luotettavuus

Jokainen tietää, että huijauksesta jää jäljet. Sen vuoksi on järkevämpää kertoa näkyvästi, kenen lukuun mainontaa tehdään. Natiivimainonnassa pyritään pikemminkin objektiivisuuteen kuin omaa pussiin pelaamiseen. Hyvä sisältö vahvistaa kuluttajan luottamusta brändiin, kun taas huono sisältö romahduttaa brändin uskottavuuden. Ensimmäinen askel luotettavuuteen on lunastaa otsikossa annetut lupaukset. Tuntuu itsestään selvältä puhua näistä asioista, mutta arjessa olen huomannut, että nämä perusteet helposti unohtuvat.

#Laadukkuus

Kuluttajat rakastavat hyviä sisältöjä, siksi natiiviartikkeleita kirjoittavat ammattilaiset, jotka ovat usein journalistitaustaisia. Mainossisällön pitää olla yhtä hyvää kuin journalistinen sisältö, vaikka sen tausta-ajatukset ovat erilaiset. Tarinoilla herätetään tunteita, mutta ylevillä mainosfraaseille tai osta-osta-mantralla karkotetaan kuluttajia. Tuotteiden sijaan sisällöissä keskiössä ovat hyödyllisyys ja tarinat. Kuluttaja ei halua käyttää aikaa sisältöihin, joista hänelle jää luu käteen. Paras mahdollinen palaute on sitoutuneisuus. Jos sisällön parissa on vietetty aikaa yli 10 minuuttia, voit taputtaa itseäsi olkapäälle.

#Räätälöidyt sisällöt

Olemme tottuneet jo tekemään erilaiset mainossisällöt paperilehteen, televisioon ja internetiin, mutta se ei enää riitä. Mainossisällöt pitäisi räätälöidä eri media-alustojen lisäksi eri kohderyhmille. Tässä piileekin yksi natiivimainonnan sudenkuopista. Natiivimainonnan tuotanto on yleensä tavallista displaymainontaa kalliimpaa, josta seuraa suuri kiusaus hyödyntää kerran tehtyä sisältöä kaikille kohderyhmille. Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi ihonhoidon saralla 20-vuotiasta ja 50-vuotiasta naista puhuttelevat eri näkökulmat aiheesta. Kun tutkitaan kohderyhmien mukaan räätälöidyn natiivimainonnan tuloksia, voidaan todeta, että räätälöinti kannattaa.

Natiivimainonnan tulevaisuuteen voit tutustua lisää mm. sivustoilla Native Advertising Institute ja IAB

Kirjoittaja Maarit Nykänen on Otavamedian natiivitiimin vetäjä.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää