Miten Eurooppa pääsee digin kärkeen?
Interact on IAB Europen vuosittainen suurin tapahtuma, joka kerää yhteen paitsi Euroopan IAB-maiden edustajia myös satoja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisia ympäri maailmaa. Pariisissa 20.–21. toukokuuta pidetyssä kongressissa perehdyttiin alan tärkeimpiin ilmiöihin. Puheenaiheiksi nousivat big datan merkityksellisyys, verkon yleisömittauksen tavat sekä sisältömarkkinointi.
Tämän vuoden Interactin teemana oli ”Creating a New Era for Growth”. Kongressin punaisena lankana kulki Euroopan nostaminen digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin kärkeen.
Inhimillistä dataa
Ensimmäisen kongressipäivän teemoja olivat data ja natiivimainonta. Ensimmäisessä keynote-puheessa ComScoren toimitusjohtaja Serge Matta ruoti sitä, kuinka valtavista datamassoista saadaan louhittua merkityksiä ja miten löydetään ihmiset evästeiden ja lukuisten ruutujensa takaa.

Ajatus ihmisestä datan takana toistui monta kertaa päivän puheenvuoroissa. Exponentialin Bryan Melmed vakuutteli mielenkiintoisessa esityksessään ”Data’s Human Nature”, että koneet eivät pysty päihittämään ihmisiä erilaisten kontekstien ja konnotaatioiden ymmärtämisessä. Sekä Melmed että monet muut puhujat painottivat, että markkinoijan työ ei katoa automaation myötä, vaan se muuttuu enemmän ihmismielen ymmärtäjäksi.
Päivän vetävimmästä esityksestä vastasi BuzzFeedin Will Hayward, jonka konekiväärin nopeudella kulkeva puhe sekä nauratti että tarjosi paljon ajateltavaa siitä, miten saadaan sisältö – myös mainos – niin vetäväksi, että se on pakko jakaa. Esimerkkinä Hayward käytti ajanvietesivustolle varten luotua Purinan kissavideota, joka oli paitsi mainos myös istui täydellisesti BuzzFeedin muuhun sisältöön.

Ensimmäisenä päivänä julkistettiin myös IAB Europen odotettu AdEx-tutkimus eli Euroopan pieni mainoskakku. Verkkomainonnan panostukset lisääntyivät 11,9 prosenttia vuonna 2013, ja suurimpia nousijoita olivat odotetusti mobiili ja video. Eräässä paneelissa veisteltiin, että jo vuosia on hoettu ”tämä on mobiilin vuosi”, mutta nyt alkaa vihdoin näyttää siltä, että mobiili on vakiinnuttanut paikkansa mediamainonnan oleellisena kanavana.
Interact-päivä päättyi juhlallisesti gaalaan, jossa palkittiin maanosan mainonnan osaajia kolmessa eri kilpailussa. Mixx Awards, eDay Ranking ja Research Awards -palkintojen voittajista voit lukea lisää linkkien takaa.
Innovaatioita ja lentäviä pehmoleluja
Toisena kongressipäivänä paneuduttiin yleisömittaukseen ja innovaatioihin. Merkityksellistä yleisömittausta lähdettiin ruotimaan kahdessa eri paneelissa. IAB Europen brändimainonnan komitea on teettänyt mittaustapoja kartoittaneen tutkimuksen, jossa selvisi, että Euroopan markkinointialan ammattilaiset pitivät erityisen tärkeänä kehittää mittareita, jotka tekevät etenkin television ja onlinen välisestä vertailusta helpompaa. Tiedotteen tutkimuksen tuloksista voi lukea täältä.

Jokainen IAB Europen jäsenmaa sai tuoda kongressiin yhden kansainvälisen digimenestystarinan omasta maastaan. IAB Finlandin ehdotuksesta innovaatiopaneelissa oli mukana Roviolla brändiyhteistyöstä vastaava Raphaëlle Tripet, joka kertoi, kuinka globaalisti tunnettu Angry Birds on jalkautunut paikallisesti ympäri maailmaa. Tripetin tähdittämän paneelikeskustelun jälkeen nähtiin seminaarin lapsekkain ja innostunein hetki, kun Tripet heitti yleisöön lintupehmoleluja, joita kaikki yrittivät tavoitella.

Innovaatioiden perään ruodittiin vielä Euroopan digitaalisen liiketoiminnan lainsäädäntöä. Kuten paneelin vetäjä, IAB Europen Townsend Feehan virkkoi, oli melkoisen haastavaa tulla puhumaan EU-säädöksistä ja lobbauksesta pehmoleluheittelyn jälkeen.
Kaksi Interact-päivää tarjosivat kattavan kuvan siitä, millaisten asioiden parissa eurooppalaiset yritykset ja markkinoinnin parissa työskentelevät askartelevat nyt ja tulevaisuudessa. Oli kyse sitten innovaatioista, datan pyörittämisestä tai tietosuojasta, digimarkkinoinnin ala tarjoaa valtavasti haasteita ja mahdollisuuksia juuri nyt.
05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää