Icon
Mitä tehdä datalla? IABlogi

Mitä tehdä datalla?

06.06.2014 | Lotta Heikkeri

 

IAB Finlandin Big Data -aamupäivä veti Alma-taloon satakunta datasta ja mainonnan kohdentamisesta kiinnostunutta digialan ammattilaista perjantaina 6.6.

Päivä aloitettiin IAB Finlandin Big Data -työryhmän luoman oppaan julkistuksella. Voit ladata ”Datan hyödyntäminen digimainonnan kohdentamisessa” -oppaan veloituksetta tämän linkin takaa.

Ensimmäisenä kuultiin Big Data -työryhmän puheenjohtajan Johanna Lehtosen esitys työryhmän taustasta, oppaan synnystä ja suomalaisille ammattilaisille suunnatun kyselytutkimuksen tuloksista. Lisää Johannan ajatuksista voit kuulla oheisesta videosta.

Alma Diverson Merja Pyhälän esityksessä ”Laadukas data ja kohdentamisen hyöty kampanjoissa” pureuduttiin Alman medioiden tarjoamaan kohdennettuun mainontaan. Pyhälä taustoitti, kuinka kohdennuksen pohjana toimivat niin selailuun perustuvat segmentit kuin sosiodemografiset jaottelut. Päivän aikana toistui useaan kertaan ajatus siitä, että data ei yksin riitä, vaan se tarvitsee tuekseen suunnitelmallisuutta, sisältöä ja seurantaa. ”Ilman laadukasta sisältöä ei ole laadukasta dataa”, summasi Pyhälä.

Mikko Hakala kertoi puheenvuorossaan ”Big Data analytiikka-alusta osana markkinoinnin kokonaisratkaisua” Fonecta Enterprise Solutionsin markkinointiratkaisuista. Kun tietoa kerätään niin evästeistä, yritystietorekistereistä kuin avoimen datan palveluista, on melkoinen työ louhia valtavista datamassoista merkityksellisyyttä. Hakala esitteli monipolvisia teknisiä kaavioita mutta muistutti, että ihmistä tarvitaan prosessissa edelleen, vaikka koneet louhivat tiedon.

Håvard Kvalheim esitteli norjalaisen Polaris Median Big Data -periaatteita puheenvuorossaan ”Big Data – From Hype to Insights and Results”. Mielenkiintoisessa puheenvuorossa kuultiin, kuinka vuosisatojen perinteet omaava, sanomalehtitaustasta ponnistava mediakonserni on – yrityksen, erehdyksen ja onnistumisen kautta – siirtynyt kohti data-aikakautta.

Kvalheim painotti, että Big Data ei ole vain IT-osaston projekti, vaan se ulottuu kaikkialle myynnistä sisällöntuotantoon. Ensin on selvitettävä niin lainsäädännön vaatimat seikat kuin yrityksen tiedonkeruukäytännöt, sitten luotava ymmärrys siitä, mitä datalla halutaan tehdä, ja vasta sitten on syytä ryhtyä toimeen. ”Älä anna IT-osaston luoda Big Data -hirviötä”, Kvalheim kärjisti pilke silmäkulmassa.

IAB Finland kiittää kaikkia seminaarivieraita ja puhujia antoisasta aamupäivästä! Erityiskiitos myös tilat tarjonneelle Alma Medialle, aamiaisen sponsoroineelle Fonecta Enterprise Solutionsille, upeat lahjakassit tarjonneelle Raylle ja tietenkin oppaan luomisessa mukana olleille henkilöille!

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää