
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen positiivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
“Markkinapulssi tehtiin jäsenten toiveiden perusteella. Ilmiselvästi Suomen digimarkkina tarvitsee jotain tulevaisuuteen katsovaa ja tämä on nyt IAB:n ensimmäinen harjoitus siihen suuntaan. Halusimme tehdä pulssikyselystä myös tosi nopean täyttää ja muutamaan kysymyksen vastaaminen kestää vain 15 sekuntia. Kannattaa myös muistaa, että pulssin todelliset hyödyt mitataan vasta tulevaisuudessa kun pääsemme seuraamaan aikasarjoja fiilisten kehittymisestä ja kun saamme faktaa siitä, miten fiilikset korreloivat todellisuuteen. Palaute markkinapulssia kohtaan on ollut positiivista ja matka jatkuu siis marraskuussa uuden tiedonkeruukierroksen kautta”, kertoo IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
Haluatko tietää enemmän Digimarkkinapulssista ja sen tuloksista? IAB:n jäsenet voivat kliksutella itsensä IAB:n Slack-työtilaan lukemaan tutkimusraporttia ja muut voivat ottaa yhteyttä Pasiin.
Pasi Raassina
IAB Finland
Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 -575 3726
www.linkedin.com/in/pasiraassina/
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää