Icon
Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi? IABlogi

Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi?

08.05.2014 | Saskia Salomaa

Avainsanojen hinnat vaihtelevat paljon mainostajien kilpailun vuoksi.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan klikkihinnaltaan kalleimpia aloja ovat vakuutukset, lainat ja lakipalvelut (olen niputtanut lainat ja asuntolainat samaan kastiin, sillä Suomessa ei ole jenkkien tapaan erillisiä asuntolainoittajia).

Olen huomannut tämän itsekin AdWords-mainontaa asiakkaiden puolesta tehdessäni; vakuutusaiheisista sanoista saa pulittaa useamman euron klikkihintoja, mikäli mielii mainoksen näkyvän hakutulosten parhailla paikoilla. Infografiikan mukaisiin useiden kymmenien dollareiden klikkihintoihin ei täällä tosin ole vielä jouduttu.

Apua! Täytyykö kaikesta AdWords-mainonnasta maksaa sitten niin julmetusti? Ei onneksi. Vaikka AdWords toimii osittain huutokauppaperiaatteella, voi mainoksensa saada oikeilla avainsanoilla kärkisijoille halvemmallakin, kunhan vain tietää, mitä tekee.

Ensinnäkin kannattaa tutkia, mikä avainsana tuo kauppaa. Google Analytics kertoo sen, mihin sanoihin kannattaa panostaa. Toisaalta kannattaa myös kiinnittää huomiota niihin sanoihin, jotka avustavat kauppaa: voi hyvinkin olla, että asiakas on saapunut sivuille ensin jotain yleissanaa käyttäen ja vasta myöhemmin ostanut brändisanalla haun tehtyään.

Avainsanojen laatupisteet paljastavat sen, mitä Google ajattelee hakusanan laskeutumissivusta. Laatupisteet voi nähdä kurkkaamalla AdWordsin Avainsanat-välilehdeltä viemällä hiiren pienen puhekuplan päälle Tila-sarakkeessa. Jos laatupisteet ovat huonot (1-5), kannattaa laskeutumissivua vaihtaa tai sitten luoda kokonaan uusia sivuja, jossa käsitellään vain yhtä teemaa per sivu. Tällaiset sivut toimivat erinomaisesti usein myös maksuttomiin hakutuloksiin indeksoitumiseen!

Avainsanoja on hyvä viljellä mainosteksteissä, jotta klikkausprosentti paranee. Tämän on yksi niistä syistä miksi kampanjoita pitää optimoida mainonnan aloittamisen jälkeen:

tutkimuksista huolimatta alussa ei voida tietää, mikä sana nousee todellisuudessa haetuimmaksi tai klikatuimmaksi.

ps. Säikähditkö avainsanojen korkeita klikkihintoja? Mikäli toimit vakuutus- tai rahoitusalan ulkopuolella, on hyvin todennäköistä että selviät huomattavasti halvemmalla. Kannattaa siis rohkeasti lähteä kokeilemaan!


Saskia Salomaa on julkaissut hiljattain Hakusanamainonnan ABC -kirjan. IAB Finland tarjoaa kirjan jäsenilleen etuhintaan! Lisätiedot täältä.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää