
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin (tallenne löytyy tästä), jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
Webinaarissa esiteltiin useita erilaisia markkinointikampanjoita eri puolilta maailmaa. Oli ilahduttavaa huomata, että vaikka teknologian rooli markkinoinnissa on kasvanut, luovuus loistaa edelleen parhaimmissa kampanjoissa. Nämä kampanjat eivät ainoastaan kiinnitä huomiota, vaan niiden tehokkuus ja vaikuttavuus erottuvat edukseen.
Luovuuden määritelmä Rothenbergin (1990) mukaan on: "Kykyä tuottaa jotain uutta, joka on jollain tavalla arvokasta." Kun selaa Googlen hakutuloksia luovuuden määritelmästä, korostuvat erityisesti "uutuus" ja "arvo". Arvo syntyy siitä, että osataan luoda jotain uutta.
Mihin luovuuden rooli markkinoinnissa sitten perustuu? Miksi luovien kampanjoiden teho on parempi kuin vähemmän luovien?
Ihmisaivot kuluttavat paljon energiaa. Koska kehomme on evoluution myötä kehittynyt säästämään energiaa, aivot eivät käsittele kaikkia havaitsemiaan signaaleja. Esimerkiksi työmatkalla saatat nähdä lukuisia punaisia autoja, mutta aivosi eivät käsittele kaikkea tätä tietoa. Ne keskittyvät vain olennaisiin signaaleihin.
Aivot myös säästävät energiaa tekemällä päätelmiä aiemman kokemuksen perusteella. Ne eivät aina käsittele tilannetta, jossa olet, vaan toimivat automaattisesti, perustuen historiaan – esimerkiksi kääntyessäsi risteyksessä, josta olet kulkenut vuosikausia.
Juuri tähän perustuu uuden ja odottamattoman signaalin tehokkuus. Kun aivot havaitsevat jotain poikkeavaa, ne alkavat käsitellä sitä perusteellisemmin. Tämän vuoksi erottuva markkinointi kiinnittää huomiota ja jättää muistijäljen.
Luova markkinointi tuo määritelmänsä mukaisesti esiin uutta ja poikkeuksellista. Juuri tämä uutuus on sen teho – aivomme reagoivat siihen voimakkaammin.
Emme tavoittele luovuutta vain luovuuden vuoksi, vaan siksi, että se on keino saada markkinointimme huomatuksi. Markkinointi, jota ei huomata, ei voi myöskään luoda arvoa. Ja jokaisen markkinoinnin ammattilaisen tavoitteena on luoda lisäarvoa liiketoiminnalle.
Kuten seminaarissa todettiin, ydinviestin kiteyttäminen on vaikeampaa, kun siitä A4:n kirjoittaminen. Kiteyttäminen vie aikaa ja vaatii työtä. Koska erityisesti ulkomainonnassa huomio pitää kaapata sekunnissa tai sen murto-osissa, maksaa tämä työ itsensä kyllä takaisin. Ja kun pystyt kiteyttämään viestisi julisteeseen, pystyt skaalaamaan sen muihinkin medioihin.
Kun kerran teemme markkinointikampanjoita, miksi emme tekisi niitä sellaisiksi, että ne todella huomataan ja tuovat lisäarvoa yritykselle?
Yritetään siis tehdä seuraavasta kampanjasta taas hieman luovempi kuin edellisestä.
Kirjoittanut:
Mika Hyötyläinen
JCDecaux
Markkinointi, data ja AI
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää