Icon
Laatu edellä ongelmien kimppuun IABlogi

Laatu edellä ongelmien kimppuun

19.11.2015 | Lotta Heikkeri

IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan vieraili keskiviikkona Helsingissä kertomassa digitaalisen mainonnan kuulumisia. Why join the navy when you can be a pirate -ravintolaan oli kokoontunut runsaasti maamme digimainonnan vaikuttajia vaihtamaan ajatuksia.

Alati kansainvälistyvää digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa kohtaavat monet haasteet, joita tärkeimpiä ovat tietosuoja sekä mainonnan elinvoimaisuutta uhkaavat ilmiöt, kuten mainonnanesto-ohjelmat ja bottiliikenne.

Mainonnan laatu nostettiin tärkeäksi tekijäksi ongelmia ratkoessa. Alan on otettava vastuu mainonnan laadukkuudesta ja keskityttävä tarjoamaan entistä parempaa käyttäjäkokemusta. Feehan painotti, että asioita ei ratkota yksittäisen tahon toimesta, vaan keskusteluun tarvitaan mukaan kaikki IAB-maat sekä alan eri toimijoiden yhteenliittymät.


Digi on kuuma aihe Brysselissä

IAB Europe tekee aktiivista edunvalvonta- ja lobbaustyötä EU-tasolla, jossa digitaalisuus nousee esiin monissa hankkeissa. Lainsäädännön uudistukset ja Digital Single Market -projekti ovat esimerkkejä siitä, kuinka tärkeänä digitaalisuutta pidetään Brysselissä.

Viime aikoina IAB Europe on keskittynyt eritoten tietosuoja-asetusuudistukseen vaikuttamiseen. Uudistuksessa eletään tällä hetkellä kriittisiä aikoja, ja moni alan yrityksiin vaikuttava asia on vielä auki. Feehan esitti huolensa siitä, että uudessa asetuksessa voitaisiin pahimmillaan asettaa samanlaisia vaatimuksia niin arkaluontoisen henkilökohtaisen tiedon kuin esimerkiksi verkkoselaimen suhteen.

”Pahimmassa tapauksessa uudistuksessa ei ole tämän osalta minkäänlaista spektriä, vaan kaikki data nähdään samanarvoisena.”


Mainonta luo työpaikkoja

IAB Europe julkaisee pian tutkimuksen digitaalisen mainonnan vaikutuksesta Euroopan talouteen ja työllisyyteen. The White Paper on Digital Advertising in the European Economy -raportissa arvioidaan, että digitaalinen mainonta on luonut yli miljoona työpaikkaa. Työpaikkojen ja talouskasvun lisäksi sillä on rooli ajatusten ja tiedon levittämisessä muualle yhteiskuntaan.

”Digitaalinen mainonta on hautomo, jonka tuottamia erilaisia ajatuksia ja taitoja voidaan käyttää muuallakin”, Feehan kertoi.


Digital Advertising in the European Economy -webinaari järjestetään perjantaina 20.11. klo 12 Suomen aikaa. Rekisteröityä voi täältä.

08.06.2023

Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022

IAB Europen kokoama AdEx -tutkimus vuoden 2022 digitaalisesta mediamarkkinasta Euroopassa julkistettiin toukokuun lopussa. Digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 9,8 % ja kokonaisvolyymi nousi 86 miljardiin euroon. Kaikki suurimmat digimainonnan momentit (display, video, sosiaalinen media, haku ja luokitellut) kasvoivat vuonna 2022.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

02.08.2019

Kohdennettu mainonta tietosuojaviranomaisten syynissä

Iso-Britannia ja Ranska ovat jo uudistaneet evästeohjeistuksiaan. Suomessakin on odotettavissa päätöksiä lähitulevaisuudessa.

lue lisää

11.10.2018

Katsaus ohjelmallisen ostamisen markkinaan Suomessa ja Euroopassa – ja mikä onkaan ohjelmallisen tämän hetken suurin trendi?

Raju kasvu on taittunut, ohjelmallinen ostotapa muiden joukossa

lue lisää