Icon
Kun kaupan media kohtasi markkinan IABlogi

Kun kaupan media kohtasi markkinan

30.06.2023 | IABvieras

Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Markkinalle on epäselvää mitä ylipäätään kaupan media on; liittyvätkö perinteiset mediakanavat siihen, mikä määritellään kaupan mediaksi, onko kaupan media vain kivijalassa vai myös verkossa tai kuka voi tehdä kaupan mediaa on kysymyksiä, joihin moni hakee vastauksia tällä hetkellä.

Suomen markkinalla ollaan nyt viimeistään herätty markkinan (mainostajien, markkinointitoimistojen ja alalla olevien asiantuntijoiden) valistamisen tärkeyteen. Tänä vuonna IAB Finland on aloittanut oman kaupan median työryhmän, joka kokoaa monipuolisesti mediamarkkinan asiantuntijat saman pöydän ääreen. Työryhmän tärkeimpinä ensimmäisinä tehtävinä tulee olemaan kaupan median määritelmän luominen Suomessa ja markkinan opettaminen sekä maturiteetin kasvattaminen esimerkiksi standardien sekä oppaiden muodossa.

Kaupan median kehittäminen jatkuu nyt tiivisti työryhmän jäsenten johdolla. Nyt on kuitenkin aika vetää hieman happea ja nauttia ainutlaatuisesta Suomen kesästä. Syksyllä nähdään.

Terveisin,
Sami Hiirsalmi, toinen IAB Retail media työryhmän puheenjohtajista

 

23.04.2024

IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää