Icon
Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen? IABlogi

Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen?

05.06.2015 | Saija Mahon

Yrittäjä kuin yrittäjä tekee kaikkensa, jotta saa viestitettyä relevantille kohdeyleisölle, miksi näiden tulisi ostaa tai tilata nimenomaan heidän tuotteitaan tai palveluja eikä kilpailijoiden tarjontaa.

Rakennamme koukuttavia verkkosivustoja potentiaalisille asiakkaillemme ihailtaviksi, optimoimme sivut hakukoneille ja Googlen sääntöjen mukaisesti, tuotamme mielenkiintoisia blogikirjoituksia ja vetäviä tiedotteita sekä varmistamme, että olemme kaikkialla sosiaalisessa mediassa.

Mutta mistä tiedämme, että meitä kuunnellaan? Mistä tiedämme, että asiaankuuluvat silmät ja korvat ovat kuulolla? Miten varmistamme, ettemme vain huuda tuuleen?

Tehokkuusmittarit – onnistumisten ja epäonnistumisten mittaaminen

Verkkomarkkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen on tarjolla monia eri työkaluja, joiden avulla voidaan saada selville omien verkkosivujen vahvuudet ja heikkoudet. Suosituin näistä on tällähetkellä Google Analytics, joka on sekä ilmainen että helppokäyttöinen.

Google Analytics voi kertoa meille mistä vierailijat tulevat sivustoillemme (esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, tai kenties tiedotteiden kautta), mitä vierailijat sivuilla tekevät ja kuinka kauan – ja josko ostavat mitään tai ottavat yhteyttä sivustojen kautta. Tämän tiedon avulla pystymme kehittämään sivustojen tehokkuutta ja analysoimaan mikä sivuissa potentiaalisesti mättää ja mikä ei.

Google Analytics kertoo meille myöskin millä laitteilla kuluttajat päätyvät sivuillemme. Käyttävätkö he pääasiassa älypuhelimia sivujen selailuun, vai kenties tabletteja tai vanhoja kunnon päätteitä? Tästä tiedosta viisastuneena voimme varmistaa, että kaikilla laitteilla on helppo selata sivustojamme, ja että sivustomme ovat responsiiviset hyvän käyttäjäkokemuksen takaamiseksi.



Verkkosivujen kävijäseuranta

Jotta saamme selville tietoa siitä, miten kävijät ja vierailijat käyttäytyvät verkkosivuillamme tai muilla digialustoillamme heidän on jätettävä jonkunlainen “digitaalinen jalanjälki”. Ja jotta tämä tapahtuu, meidän tulee asettaa verkkoalustoillemme kävijänseuranta. Tämä on tottakai yrittäjille ja mainostajille tehokas tapa analysoida potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä, mutta voi samalla olla kiistanalainen aihe.

Meidän tuleekin siis kohdella kuluttajia kunnioituksella, vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Meidän tulee varmistaa, että vierailijamme tietävät, että sivuillamme käydessään he suostuvat jättämään tietoja käynnistään.



Luottamus on avain pitkäjänteiseen asiakassuhteeseen

Kävijäseuranta mahdollistaa pääsyn tehokkaaseen markkinoinnin työkaluun, joka taas mahdollistaa sen, että voimme palvella asiakaskuntaamme parhain mahdollisin keinoin ja voimme tarjota kuluttajille mainontaa, tietoa ja tarjouksia, jotka ovat juuri heille ajankohtaisia ja asiaankuuluvia. Mitä parempi käyttäjäkokemus sivustoilla ja muilla alustoillamme vierailijoilla on, sitä varmemmin vahvistamme, että he tulevat käymään uudestaankin.



Mitä seuraavaksi?

Tiedon keruu, kävijäseuranta tai Google Analyticsin asentaminen ei ole minkään arvoista, jos sitä ei osata käyttää hyödyksi aktiivisesti ja jatkuvasti.

Sivuston suunnittelun, muokkaamisen ja optimoinnin tulisi aina olla työn alla.

Asiakkaidemme tarpeet, mieltymykset ja odotukset muuttuvat koko ajan, ja sivuston on otettava huomioon nämä seikat - tai paremminkin, ennakoida muutosta. Jos joku asia on varmaa, kilpailijat ovat juoksussa mukana!

Kaikki kerätyt tiedot tulisi tarkistaa päivittäin, jos mahdollista, ja tätä dataa tulisi analysoida verkkosivujen, sosiaalisen median alustojen ja muiden toimintojen ehostamiseksi jatkuvalla syötöllä. Ei riitä, että markkinointistrategia luodaan kerran, vaan sen tulisi elää, muokkautua ja tehostua kuukaudesta toiseen. Markkinointistrategian tulisi seurata kausiluonteisuutta ja olla aina pari askelta edellä muita.

Meidän yrittäjien ja mainostajien tehtävänä on olla kuluttajien kristallipallo. Meidän tulee tietää, ennakoida ja ennustaa, mitä tapahtuu mitä seuraavaksi.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää