Icon
Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen? IABlogi

Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen?

05.06.2015 | Saija Mahon

Yrittäjä kuin yrittäjä tekee kaikkensa, jotta saa viestitettyä relevantille kohdeyleisölle, miksi näiden tulisi ostaa tai tilata nimenomaan heidän tuotteitaan tai palveluja eikä kilpailijoiden tarjontaa.

Rakennamme koukuttavia verkkosivustoja potentiaalisille asiakkaillemme ihailtaviksi, optimoimme sivut hakukoneille ja Googlen sääntöjen mukaisesti, tuotamme mielenkiintoisia blogikirjoituksia ja vetäviä tiedotteita sekä varmistamme, että olemme kaikkialla sosiaalisessa mediassa.

Mutta mistä tiedämme, että meitä kuunnellaan? Mistä tiedämme, että asiaankuuluvat silmät ja korvat ovat kuulolla? Miten varmistamme, ettemme vain huuda tuuleen?

Tehokkuusmittarit – onnistumisten ja epäonnistumisten mittaaminen

Verkkomarkkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen on tarjolla monia eri työkaluja, joiden avulla voidaan saada selville omien verkkosivujen vahvuudet ja heikkoudet. Suosituin näistä on tällähetkellä Google Analytics, joka on sekä ilmainen että helppokäyttöinen.

Google Analytics voi kertoa meille mistä vierailijat tulevat sivustoillemme (esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, tai kenties tiedotteiden kautta), mitä vierailijat sivuilla tekevät ja kuinka kauan – ja josko ostavat mitään tai ottavat yhteyttä sivustojen kautta. Tämän tiedon avulla pystymme kehittämään sivustojen tehokkuutta ja analysoimaan mikä sivuissa potentiaalisesti mättää ja mikä ei.

Google Analytics kertoo meille myöskin millä laitteilla kuluttajat päätyvät sivuillemme. Käyttävätkö he pääasiassa älypuhelimia sivujen selailuun, vai kenties tabletteja tai vanhoja kunnon päätteitä? Tästä tiedosta viisastuneena voimme varmistaa, että kaikilla laitteilla on helppo selata sivustojamme, ja että sivustomme ovat responsiiviset hyvän käyttäjäkokemuksen takaamiseksi.



Verkkosivujen kävijäseuranta

Jotta saamme selville tietoa siitä, miten kävijät ja vierailijat käyttäytyvät verkkosivuillamme tai muilla digialustoillamme heidän on jätettävä jonkunlainen “digitaalinen jalanjälki”. Ja jotta tämä tapahtuu, meidän tulee asettaa verkkoalustoillemme kävijänseuranta. Tämä on tottakai yrittäjille ja mainostajille tehokas tapa analysoida potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä, mutta voi samalla olla kiistanalainen aihe.

Meidän tuleekin siis kohdella kuluttajia kunnioituksella, vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Meidän tulee varmistaa, että vierailijamme tietävät, että sivuillamme käydessään he suostuvat jättämään tietoja käynnistään.



Luottamus on avain pitkäjänteiseen asiakassuhteeseen

Kävijäseuranta mahdollistaa pääsyn tehokkaaseen markkinoinnin työkaluun, joka taas mahdollistaa sen, että voimme palvella asiakaskuntaamme parhain mahdollisin keinoin ja voimme tarjota kuluttajille mainontaa, tietoa ja tarjouksia, jotka ovat juuri heille ajankohtaisia ja asiaankuuluvia. Mitä parempi käyttäjäkokemus sivustoilla ja muilla alustoillamme vierailijoilla on, sitä varmemmin vahvistamme, että he tulevat käymään uudestaankin.



Mitä seuraavaksi?

Tiedon keruu, kävijäseuranta tai Google Analyticsin asentaminen ei ole minkään arvoista, jos sitä ei osata käyttää hyödyksi aktiivisesti ja jatkuvasti.

Sivuston suunnittelun, muokkaamisen ja optimoinnin tulisi aina olla työn alla.

Asiakkaidemme tarpeet, mieltymykset ja odotukset muuttuvat koko ajan, ja sivuston on otettava huomioon nämä seikat - tai paremminkin, ennakoida muutosta. Jos joku asia on varmaa, kilpailijat ovat juoksussa mukana!

Kaikki kerätyt tiedot tulisi tarkistaa päivittäin, jos mahdollista, ja tätä dataa tulisi analysoida verkkosivujen, sosiaalisen median alustojen ja muiden toimintojen ehostamiseksi jatkuvalla syötöllä. Ei riitä, että markkinointistrategia luodaan kerran, vaan sen tulisi elää, muokkautua ja tehostua kuukaudesta toiseen. Markkinointistrategian tulisi seurata kausiluonteisuutta ja olla aina pari askelta edellä muita.

Meidän yrittäjien ja mainostajien tehtävänä on olla kuluttajien kristallipallo. Meidän tulee tietää, ennakoida ja ennustaa, mitä tapahtuu mitä seuraavaksi.

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää