Icon
Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa IABlogi

Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa

06.08.2015 | Jari Lähdevuori

Heinäkuu meni ja taas on akut ladattu – nimittäin ammatilliset sellaiset Cannes-keissien voimin.

Viimeiset neljä vuotta olemme Kuriossa tehneet tutkimusta Cannes Lions -festivaalin palkituista kampanjoista tavoitteenamme löytää somemarkkinoinnin voittajareseptiä. Näinä vuosina olemme käyneet läpi pitkälti yli 2000 palkittua keissiä, joista suuri osa on keskittynyt muihin keinoihin ja kanaviin kuin sosiaaliseen mediaan.

Tänä vuonna inspiraatiohaaviin jäi esimerkiksi iso joukko astetta luovempaa ”perinteistä” digimainontaa, joista tässä viisi suosikkiani piristämään päivätöihin paluuta ja siivittämään syksyn suunnitelmat korkeampiin sfrääreihin.



Germanwings – Corridor Targeting

Henkilökohtainen data on vuosisatamme öljy, sanotaan. Tässä Germanwingsin Skypeen rakennetussa kampanjassa pumpataan mustaa kultaa voittajan elkein – eikä unohdeta jakaa vaurautta profiilidatan alkulähteille, käyttäjille.



Exito Group / Food Bank - Aid to Cart

Hyväntekeväisyyskampanjoinnissa on tärkeää pystyä konkretisoimaan tarjottava apu, koska kohteet tuntuvat kaukaisilta ja auttamisen muotoja riittää joka sormelle. Lisäksi on hyvä olla oikealla hetkellä liikkeellä – kun kukkaron nyörit ovat valmiiksi löysällä ja muut asiat eivät vie keskittymistä. Aid to Cart -kampanjassa kaikki nämä toteutuvat tyylikkäästi.



Canal+ - The Interactive Form

Verkkolomake, tuo konversion kulmakivi ja peruskallio, on saitista toiseen saman kaavan mukainen. Lomaketta toki edeltää jos jonkinmoista ideaa ja efektiä, mutta yleensä leijonanosa luovuudesta on käytetty siinä vaiheessa, kun käyttäjää pyydetään aloittamaan etunimen täyttämisellä. Canal+:n Ranskassa toteuttama kampanja kääntää tämän ajattelun päälaelleen ja pakkaa paukkunsa etunimi-kentästä eteenpäin.



3M - The Banner That Makes You Like Banners

Retargetointi harvemmin herättää kohteessaan samansuuntaisia tuntemuksia kuin markkinoijassa, joka vastaa kyseisestä sarjatulimaisesta banneriryöpytyksestä. 3M otti tätä ajatusta sarvista ja ravisteli siitä kampanjan, jolla saatiin 1 300 % paremmat aktivointiluvut keskimääräiseen interaktiiviseen banneriin verrattuna.



D&AD - The Ad Filter

Tyhmään kysymykseen on hyvä lopettaa: kuka sanoo, ettei ad-block-sovellus voisi olla toimiva mainosalusta?

Kurion ja Cannes Lionsin yhteistyössä tekemä tutkimus Cannes Lions 2015 -voittajista julkaistaan elokuun aikana.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää