Icon
Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa IABlogi

Kähvellä Cannesista – eli viisi voittajaideaa

06.08.2015 | Jari Lähdevuori

Heinäkuu meni ja taas on akut ladattu – nimittäin ammatilliset sellaiset Cannes-keissien voimin.

Viimeiset neljä vuotta olemme Kuriossa tehneet tutkimusta Cannes Lions -festivaalin palkituista kampanjoista tavoitteenamme löytää somemarkkinoinnin voittajareseptiä. Näinä vuosina olemme käyneet läpi pitkälti yli 2000 palkittua keissiä, joista suuri osa on keskittynyt muihin keinoihin ja kanaviin kuin sosiaaliseen mediaan.

Tänä vuonna inspiraatiohaaviin jäi esimerkiksi iso joukko astetta luovempaa ”perinteistä” digimainontaa, joista tässä viisi suosikkiani piristämään päivätöihin paluuta ja siivittämään syksyn suunnitelmat korkeampiin sfrääreihin.



Germanwings – Corridor Targeting

Henkilökohtainen data on vuosisatamme öljy, sanotaan. Tässä Germanwingsin Skypeen rakennetussa kampanjassa pumpataan mustaa kultaa voittajan elkein – eikä unohdeta jakaa vaurautta profiilidatan alkulähteille, käyttäjille.



Exito Group / Food Bank - Aid to Cart

Hyväntekeväisyyskampanjoinnissa on tärkeää pystyä konkretisoimaan tarjottava apu, koska kohteet tuntuvat kaukaisilta ja auttamisen muotoja riittää joka sormelle. Lisäksi on hyvä olla oikealla hetkellä liikkeellä – kun kukkaron nyörit ovat valmiiksi löysällä ja muut asiat eivät vie keskittymistä. Aid to Cart -kampanjassa kaikki nämä toteutuvat tyylikkäästi.



Canal+ - The Interactive Form

Verkkolomake, tuo konversion kulmakivi ja peruskallio, on saitista toiseen saman kaavan mukainen. Lomaketta toki edeltää jos jonkinmoista ideaa ja efektiä, mutta yleensä leijonanosa luovuudesta on käytetty siinä vaiheessa, kun käyttäjää pyydetään aloittamaan etunimen täyttämisellä. Canal+:n Ranskassa toteuttama kampanja kääntää tämän ajattelun päälaelleen ja pakkaa paukkunsa etunimi-kentästä eteenpäin.



3M - The Banner That Makes You Like Banners

Retargetointi harvemmin herättää kohteessaan samansuuntaisia tuntemuksia kuin markkinoijassa, joka vastaa kyseisestä sarjatulimaisesta banneriryöpytyksestä. 3M otti tätä ajatusta sarvista ja ravisteli siitä kampanjan, jolla saatiin 1 300 % paremmat aktivointiluvut keskimääräiseen interaktiiviseen banneriin verrattuna.



D&AD - The Ad Filter

Tyhmään kysymykseen on hyvä lopettaa: kuka sanoo, ettei ad-block-sovellus voisi olla toimiva mainosalusta?

Kurion ja Cannes Lionsin yhteistyössä tekemä tutkimus Cannes Lions 2015 -voittajista julkaistaan elokuun aikana.

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

10.10.2024

Konversi0-0ptimistit: Finnkinon leffapeli - Viihdettä ja vaikuttavaa markkinointia

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. UUTTA! Nyt voit kuuntelun lisäksi myös katsoa IAB videopodcasteja!

lue lisää

09.10.2024

IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää