Icon
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan IABlogi

Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan

29.10.2014 | IABvieras

Sisältömarkkinointi on tänä syksynä viety taas aivan uudelle tasolle. Sen meille on tehnyt Dave Grohl, Foo Fighters, Roswell Records tai kuka lie tuon nerokkaan yhtiön takana.

Foo Fighters on julkaisemassa kahdeksatta studioalbumiaan. Mikäs siinä. Yleensähän näistä joululevyistä laitetaan mainos lehteen. Tai jos artisti on oikein erityisen lupaava, saattaa levynjulkaisupäivästä olla mainos myös bussipysäkillä.

Foo Fighters teki toisin, vaikka ei sen olisi tarvinnut. Rock-mammutin uusi levy olisi joka tapauksessa uutinen. Kaikesta huolimatta bändi julkaisi tammikuussa 2014 kuvan, jossa hyllyllä makaavat tulevan albumin masterkelat ja asiaa sen kummemmin kiertelemättä kuvateksti kertoo ”It’s fucking ON!”

It's Fucking ON

Kuva, jonka Foo Fighters (@foofighters) julkaisi laitteella Tammi 1, 2014 at 3:44 PST

Tästä sai alkunsa ehkä yksi maailmankaikkeuden hienoimmista sisältömarkkinointikampanjoista.

Itse albumin nauhoituksesta bändi päätti tehdä tv-sarjan. Sarjassa matkataan legendaarisiin studioihin, puhutaan rockin historiasta ja tehdään Foo Fightersin seuraavaa albumia. Toki levy itsessään ja sen jokainen raita on tarina, mutta miksei niiden syntymisestäkin voisi tehdä tarinaa? TV-sarja luonnollisesti kantaa samaa nimeä kuin tuleva albumi, eihän näitä kannata toisistaan erottaa.

Nyt kun itse julkaisu on lähempänä, yhtye julkaisee singlen aina samaan aikaan kun kyseisen kappaleen syntymisestä kertova jakso tulee ulos HBO:lta. Bändi on siis tehnyt sisältöä sisällöstä.

Kiitos muuten Yle Teema, että näytät sen meillekin täällä Pohjolassa näinkin pienellä viiveellä.

Tuntuu tietysti täysin epäreilulta verrata maailman suurinta rockyhtyettä vaikkapa kotimaiseen kaakelikauppiaaseen. Vaan sitä se ei ole.

Foo Fightersin kaava on kaikkien kopioitavissa. Kerro siitä, mitä teet. Kerro siitä, miksi niin teet. Kerro siitä, miten tuotteesi syntyy. Kerro, mistä se on peräisin ja kuka sen on tehnyt ja mitä hän asiasta ajattelee. Kerro tarina tuotteesi juurista. Kerro tarina siitä, miksi sinä suhtaudut siihen intohimoisesti. Kerro jokin detalji.

Älä yritä pukea koko tarinaa ja lupausta kolmeenkymmeneen sekuntiin, vaan kerro sitä pitkään. Ja kerro hartaasti. Kun kerrot tarinaa joka päivä, vähän kerrallaan, ei sinun tarvitse väittää ja huutaa. Sen sijaan saat mahdollisuuden näyttää ja osoittaa. Äläkä väheksy pienintäkään yksityiskohtaa. Sinä olet niihin varmasti kyllästynyt, mutta me emme. Tuotteesi on hyvä ja se on kiinnostava. Ethän sinä sitä muuten myisi.

Kanavalla, missä tarinaa kerrot, ei ole väliä. Kunhan vain huolehdit, että olemme kuulemassa. Tee siitä vaikka TV-sarja.



Kirjoittaja Jussi Ylävaara yrittää ammatikseen, mutta epätoivoisesti, näyttää Dave Grohlilta. Vapaa-aikanaan Jussi toimii Dinglellä strategisena suunnittelijana ja kitaristina nuoressa ja lupaavassa Year Gone -yhtyeessä.




Dinglen aiemmat vieraspostaukset:
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Video: Sosiaalinen media kyykyttää
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää