Icon
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa IABlogi

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

31.08.2022 | IAB Finland

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

Digitaalinen audiomarkkina estimoitiin keräämällä dataa mahdollisimman kattavasti julkaisijoilta, mediatoimistoilta että tuotantoyhtiöiltä kesä-elokuussa 2022. Kokonaismarkkinaestimaatti 5,6 miljoonaa euroa sisältää digitaaliset audiomainokset, sponsoroinnin ja sisältöyhteistyön sekä audiosisällön tuotantokustannukset mainosrahoitteisille digitaalisen audion alustoille. Karkeasti arvioituna yli puolet markkinasta koostuu tuotantokuluista ja näin olleen mainonnan osuus on noin 35 – 40 % kokonaisuudesta.

IAB-perheen kattojärjestö IAB Europe estimoi digitaalisen audiomarkkinan koko Euroopassa olleen vuoden 2021 aikana noin 700 miljoonaa euroa, jossa on kasvua vuoteen 2020 verrattuna hulppeasti 51 %.

”Kiitos koko digiaudiotyöryhmälle estimaatin muodostamisesta – hienoa tuoda uutta hyödyllistä tietoa markkinalle! Kuten tiedämme, digitaalinen audio on mediavälineenä monitahoinen ja tästä syystä markkinaestimaatin muodostaminen on osin haasteellista. Rohkaisen kaikkia muistamaan markkinan monimuotoisuuden tuoman epätarkkuuden kokonaisluvussa, vaikka markkinan suuruusluokka onkin eittämättä luotettavasti selvitetty. Tästä on hyvä jatkaa audiomarkkinan kuvaamista tulevina vuosina”, kommentoi IAB:n Digitaalisen audiomainonnan työryhmän puheenjohtaja Elsa Kalervo (Bauer Media)

Lisätiedot:
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi


Elsa Kalervo
Digital Audio Manager / Bauer Media Oy
IAB Finlandin Digitaalinen Audio -työryhmän puheenjohtaja
044 744 2050 / elsa.kalervo@bauermedia.fi

IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää