IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
Estimaattiin päästiin keräämällä kotimaisilta mediataloilta sekä natiiviverkostoilta myydyn natiivimainonnan määrä. Näytteen ulkopuolelle jäi muutama media, ja nämä arvioitiin mukaan kokonaisuuteen. Natiivisisältöjen tuotantoja ei sisällytetty estimaattiin. IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmän tavoitteena on tehdä vuoden 2024 markkinaestimointi heti vuoden 2025 tammikuussa.
“Kotimaisesta mediamarkkinasta ei ole ollut muutamaan vuoteen saatavissa dataa natiivimainonnan määrästä. Natiivimainonnan panostusten trendiä on pitänyt seurata kansainvälisistä tilastoista tai dollareina USA:n markkinasta. Nyt on otettu ensi askel uuteen suuntaan, ja tämä on hieno juttu” , kommentoi Alma Median sisältömarkkinointijohtaja Hanna Repo.
“Natiivimainonta on ollut viime vuodet selkeästi kasvussa ainakin kansainvälisiä trendejä seuraten, joten on hienoa, että myös Suomessa saadaan jatkossa mitattua tämän formaatin osuutta koko mainoskakusta. Tästä on hyvä aloittaa säännöllinen seuranta, sillä oletamme natiivimainonnan formaattina kiinnostavan mainostajia jatkossa yhä enemmän.“, kommentoi ohjelmallisen natiivimainonnan alusta Readpeakin Suomen maajohtaja Sarianna Haakana.
Kiinnostaako sisältömarkkinointi ja natiivimainonta? Tule mukaan IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmään. IAB:n toiminnanjohtaja Pasi jeesailee sinua eteenpäin.
Pasi Raassina
IAB Finland
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää