Icon
Härmäläinen South By Southwestissä IABlogi

Härmäläinen South By Southwestissä

15.04.2015 | Atte Kniivilä

South by Southwest (SXSW) on Austinissa Texasissa järjestettävä interaktiivisuuden, musiikin ja elokuvan messu. Tai ei oikeastaan… Enemmänkin se on festari, johon digi-, musa- ja leffa-ammattilaiset kokoontuvat vuosittain ihmettelemään, miten paljon maailmassa on vielä tuntemattomia asioita.

Tapahtuman mittasuhteet ovat maalaispojalle hieman käsittämättömät… Yleisöä muutama sata tuhatta. Näytteilleasettajia yli 2 000, puhujia lähes 5 000, joiden joukossa muun muassa vapaaotteluorganisaatio UFC:n Dana White ja Ronda Rousey, räppäri Snoop Dogg ja Teslan pääsuunnittelija Franz von Holzhausen. Tapahtuman budjetti on noin 250 miljoonaa dollaria. Vuonna 2007 tapahtumassa oli ensi kertaa esillä silloinen startup nimeltään Twitter, joka triplasi käyttäjäkuntansa messujen ansioista.

Itse vaikutin enemmänkin festareiden “nörttiosastolla” eli Interactiven näytteilleasettajana. En onneksi joutunut siellä aivan yksin olemaan, sillä hallissa oli noin tuhat muuta loosia ja yli 70 000 vierailijaa. Maiden kirjo oli valtaisa, mutta ikävästi Suomesta paikalle oli uskaltautunut mFabrikin lisäksi vain Beddit. Toki pohjoismaisen looshin järkkääjänä oli suomalainen Peter Green oman firmansa kautta, eli meitä oli näin 3 firmaa.

Ruotsalaiset vetivät asian isommin. Ruotsi ei osallistunut muiden pohjoismaiden looshiin, vaan teki omansa. Heitä olikin noin 30:stä eri firmasta, ja osastolla vieraili bändejä ja puhujia esiintymässä. Taas oltiin naapureista jäljessä ja pahasti.

Tapahtuma itsessään oli suomalaiselle firmalle suunnattoman arvokas ihan jo siitä syystä, että pääsimme pitkästä aikaa leikkimään isojen poikien sarjassa. Liidejä kertyi, ja uudet tuotteemme otettiin ihailulla vastaan.

Vaikka Suomen edustus oli tapahtumassa kokonaisuudessaan himppasen vaatimaton, niin meidän ei ole mitään syytä vaipua häpeään osaamisemme suhteen. Ongelmana on vain osaamisen esille tuonti. Tästä hyvänä esimerkkinä on case, jossa Microsoft osti kalifornialaisen startupin. Hassua tässä on se, että edustamani firma on tehnyt samaa asiaa jo tovin, ja tuotteeseen kuuluu paljon muitakin ominaisuuksia. Me emme vain olleet esillä tarpeeksi. Tästä voi vain oppia sen, että Suomi markkinana ei todennäköisesti tule vastaavia tarinoita kertomaan, vaan innovaatioita kehittävien firmojen on vain jalkauduttava kyseisiin tapahtumiin raivolla ja tuotava ylpeästi leuka pystyssä omaa osaamistaan ilmi.

No mitä ne muut tarjosivat? Kun nörtit päästetään keksimään, niin mitä ihmeellisimpiä ideoita saadaan aikaiseksi. Ennen kaikkea Japani on kunnostautunut tekemään jotain sellaista, joka voidaan tyynesti vetää kategoriaan ”WTF?” Miltä kuulostavat esimerkiksi 3D-printattavat Bratz-nuket, jotka voidaan kännykkäapplikaation avulla laittaa muodostamaan tyttöbändi? Entäs applikaatiolla ohjattavat kengät, joiden väriä voidaan vaihtaa fiiliksen mukaan? Yleensäkin tapahtuman innovaatio-osastolla olivat näkyvillä eritoten wearable-teknologiat, AR, robotiikka ja some. Tapahtuman mobiilipuolesta on kirjoitettu ansiokas blogi Moburstin toimarin toimesta.

Summataan: Me emme ole missään nimessä jäljessä osaamisen saralla! Me olemme jäljessä markkinassa siksi, että osaamiseen ei investoida. Viekäämme siis osaamistamme raivolla sinne, missä investoidaan!

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää