Icon
Eväitä bloggaamiseen IABlogissa IABlogi

Eväitä bloggaamiseen IABlogissa

15.01.2014 | Marko Siltala

IABlogi on uusinut ohjeistusta blogiartikkeleiden kirjoittamiseen vuodelle 2014. IABlogi on verkkomainonnan edistystä ajava asiantuntijablogi, joka koostuu digialan yritysten mielipidevaikuttajien ja asiantuntijoiden kirjoituksista.

IABlogin tarkoituksena on lisätä tietotaitoa markkinaan ja edistää alan kehitystä tarjoamalla asiantuntijoille foorumi, jossa tavoittaa alan ihmiset ja levittää sanomaansa. Lähtökohtana on tuottaa ajankohtaista, hyödyllistä ja mielellään käytännönläheistä tietoutta sekä tarjota mielipiteitä.

Artikkelit IABlogissa:

Keskity omaan pääosaamisalueeseesi. Artikkelin tulee koskea digimainontaa ja -markkinointia tai siihen liittyviä aiheita. Suosittelemme käsittelemään aiheita, jotka parhaiten tunnet. Näin artikkeli tuottaa hyödyllistä sisältöä muille lukijoille.

Muista hyödyllinen sisältö. Voit käsitellä esimerkiksi viimeisimpiä alan trendejä, sivuta alan uutisia, hyödyntää case-esimerkkejä sekä antaa käytännöllisiä ja hyödyllisiä neuvoja tai näkökulmia. Hyvä tapa on aluksi miettiä aihetta joka voisi olla hyödyksi muille. Omaa kirjoitustyyliä ja esimerkiksi huumoria voi vapaasti käyttää.

Valitse oikea pituus. Suositeltava pituus artikkelille on noin 500–750 sanaa tai noin 1–1,5 A4-sivua (huom! ilman kuvia). Vastaanotamme mielellämme lyhyempiä ja hieaman pitempiäkin artikkeleita, mutta emme kuitenkaan suosittele kirjoittamaan yli 1 000 sanan artikkeleita.

Mene suoraan asiaan. Kun kerrot pääpointtisi heti artikkelin alussa, on huomattavasti todennäköisempää, että lukija myös lukee tekstin loppuun.

Vältä liiallista kopiontia. Suosittelemme tuottamaan mahdollisimman paljon omaa sisältöä sen sijaan että kopioisit sisältöä muualta. Toki muita lähteitä voi hyödyntää ja sivuta, mutta älä kuitenkaan kopioi tekstiä sellaisenaan toisesta lähteestä. Mikäli viittaat muualle, tee se asianmukaisesti. Tällöin linkittäminen alkuperäislähteeseen on suositeltavaa.

Vahvista sanomaasi esimerkein. Suosittelemme havainnollistamaan viestiäsi ja käyttämään esimerkkejä. Suosittelemme videoiden, kuvien ja muiden case-esimerkkien käyttöä.

Vältä myyntipuheita. Voit hyvin käyttää esimerkkejä omasta yrityksestäsi. Muistathan kuitenkin, että tarkoituksena ei ole markkinoida yrityksesi palveluita vaan hyödyntää kokemuksianne esimerkkinä muille.

Vältä turhaa negatiivisuutta. Ethän käytä liiallista negatiivisuutta muita alan toimijoita, kuten yrityksiä tai henkilöitä kohtaan, varsinkaan ilman perusteltua syytä.

Edistä digimainontaa. IABlogin ja sen artikkeleiden tarkoitus on tukea ja edesauttaa verkkomainonnan edistystä tarjoamalla hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä lukijoilleen.

08.12.2022

IAB Studio: Brand Safety - Miten pitää brändi turvassa?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Maarit Ruuth MTV:ltä, Jaakko Haarala DoubleVerifyltä ja Hanna Vierikko Sanomalta. Tässä jaksossa Pasi, Maarit, Hanna ja Jaakko keskustelevat Brand safetysta eli turvallisesta brändiympäristöstä mainonnassa.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää