Icon
Eväitä bloggaamiseen IABlogissa IABlogi

Eväitä bloggaamiseen IABlogissa

15.01.2014 | Marko Siltala

IABlogi on uusinut ohjeistusta blogiartikkeleiden kirjoittamiseen vuodelle 2014. IABlogi on verkkomainonnan edistystä ajava asiantuntijablogi, joka koostuu digialan yritysten mielipidevaikuttajien ja asiantuntijoiden kirjoituksista.

IABlogin tarkoituksena on lisätä tietotaitoa markkinaan ja edistää alan kehitystä tarjoamalla asiantuntijoille foorumi, jossa tavoittaa alan ihmiset ja levittää sanomaansa. Lähtökohtana on tuottaa ajankohtaista, hyödyllistä ja mielellään käytännönläheistä tietoutta sekä tarjota mielipiteitä.

Artikkelit IABlogissa:

Keskity omaan pääosaamisalueeseesi. Artikkelin tulee koskea digimainontaa ja -markkinointia tai siihen liittyviä aiheita. Suosittelemme käsittelemään aiheita, jotka parhaiten tunnet. Näin artikkeli tuottaa hyödyllistä sisältöä muille lukijoille.

Muista hyödyllinen sisältö. Voit käsitellä esimerkiksi viimeisimpiä alan trendejä, sivuta alan uutisia, hyödyntää case-esimerkkejä sekä antaa käytännöllisiä ja hyödyllisiä neuvoja tai näkökulmia. Hyvä tapa on aluksi miettiä aihetta joka voisi olla hyödyksi muille. Omaa kirjoitustyyliä ja esimerkiksi huumoria voi vapaasti käyttää.

Valitse oikea pituus. Suositeltava pituus artikkelille on noin 500–750 sanaa tai noin 1–1,5 A4-sivua (huom! ilman kuvia). Vastaanotamme mielellämme lyhyempiä ja hieaman pitempiäkin artikkeleita, mutta emme kuitenkaan suosittele kirjoittamaan yli 1 000 sanan artikkeleita.

Mene suoraan asiaan. Kun kerrot pääpointtisi heti artikkelin alussa, on huomattavasti todennäköisempää, että lukija myös lukee tekstin loppuun.

Vältä liiallista kopiontia. Suosittelemme tuottamaan mahdollisimman paljon omaa sisältöä sen sijaan että kopioisit sisältöä muualta. Toki muita lähteitä voi hyödyntää ja sivuta, mutta älä kuitenkaan kopioi tekstiä sellaisenaan toisesta lähteestä. Mikäli viittaat muualle, tee se asianmukaisesti. Tällöin linkittäminen alkuperäislähteeseen on suositeltavaa.

Vahvista sanomaasi esimerkein. Suosittelemme havainnollistamaan viestiäsi ja käyttämään esimerkkejä. Suosittelemme videoiden, kuvien ja muiden case-esimerkkien käyttöä.

Vältä myyntipuheita. Voit hyvin käyttää esimerkkejä omasta yrityksestäsi. Muistathan kuitenkin, että tarkoituksena ei ole markkinoida yrityksesi palveluita vaan hyödyntää kokemuksianne esimerkkinä muille.

Vältä turhaa negatiivisuutta. Ethän käytä liiallista negatiivisuutta muita alan toimijoita, kuten yrityksiä tai henkilöitä kohtaan, varsinkaan ilman perusteltua syytä.

Edistä digimainontaa. IABlogin ja sen artikkeleiden tarkoitus on tukea ja edesauttaa verkkomainonnan edistystä tarjoamalla hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä lukijoilleen.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää