
En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman
Kun viides ihminen nykäisee minua hihasta ja kertoo ostaneensa ”sen t-paidan jota se muotiväki käyttää”, tiedän että olemme onnistuneet. Jaa missä? No sisältömarkkinoinnin kultaisessa asiakaspolussa: himo, harkinta, osto.
Tuo nimenomainen t-paita (Arelan Kim – kun sinua nyt kumminkin alkoi kiinnostaa) esiintyi ihka ensimmäisessä Stockmann Magazinessa. Tämän kevään sisällössä on lisää haluttavia tuotehittejä (hellouuu Marimekon unelmanturkoosi Mini-maljakko) mutta myös paljon asiaa, jossa tuote ei todellakaan ole ykköskärki. Lehden kannessa ei ole kauniisti hymyilevää mallia myyvä kolttu yllään, vaan näyttelijälegenda Seela Sella. Hän hehkuu karismaa, yllään Aalto-yliopistosta valmistuneen suunnittelijan vaate, jota ei todellakaan voi ostaa Stockmannilta – eikä itse asiassa mistään muualtakaan.
Mitä se Stockmann nyt tämmöistä, mietit varmaan. Niillähän on vähän vaikeaa, eikös niiden pitäisi vain keskittyä siihen myymiseen? No, siihen he juuri keskittyvätkin.
Ostaa voi niin kovin monesta syystä. Mutta aika vähän ihmisellä on niitä täysin välttämättömiä tarpeita. Uusi mekko, muotoiluvaahto, sohvatyyny, kännykänkuori, torkkupeitto, lompakko… Käsi pystyyn: todellako kuolema sinut korjaa, jos et hanki (yhdettätoista) villapaitaa kaappiin?
Tarpeiden herättäminen on välttämätön perusta kaikelle markkinoinnille. Himon ja sitä kautta harkinnan on herättävä. Vasta sen jälkeen voi ohjata ostopolulla ne seuraavat askeleet, kassalle saakka.
Tämän takia Stockmann halusi sisältömarkkinointiohjelman, jonka henki on lifestyle, ja juttuja, joita ihmiset haluavat joka tapauksessa lukea. Teimme heille monikanavaisen ratkaisun: Lehden kotisohvan viereen syventymistä ja harkintaa varten ja muistuttamaan brändin laadukkuudesta. Verkkosisältöä ohjaamaan ihastuttamisen ja palvelujournalismin kautta suoraan verkkokauppaostoksille. Some-sisältöä sinne missä asiakkaatkin ovat. Ja paljon muuta: tekemämme sisällöt näkyvät myymälässä, verkkokaupassa ja asiakkaamme tapahtumien sisällössä ja ilmeessä.
Asiakasta aidosti kiinnostavat sisällöt, jotka hän kohtaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan, toimivat tutkitusti myynnissä. Rakentamamme ostopolku toimii: inspiroivalle sisällöllemme altistuneet asiakkaat ovat sisältöohjelmamme alusta asti ostaneet reilusti enemmän kuin he, jotka eivät ole sitä nähneet.
Aion muuten viikonloppuna hankkia sen Marimekon maljakon. Jos niitä on vielä jäljellä.
Kirjoittaja Jenni Lieto on John Brown Median päätoimittaja, joka tietää, että parhaiten sisältömarkkinoinnissakin toimii juttu josta jää tunnejälki – ilahdutus, yllätys tai himotus.
29.03.2023
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022
Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää