Icon
En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman IABlogi

En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman

08.03.2018 | IABvieras

Kun viides ihminen nykäisee minua hihasta ja kertoo ostaneensa ”sen t-paidan jota se muotiväki käyttää”, tiedän että olemme onnistuneet. Jaa missä? No sisältömarkkinoinnin kultaisessa asiakaspolussa: himo, harkinta, osto.

Tuo nimenomainen t-paita (Arelan Kim – kun sinua nyt kumminkin alkoi kiinnostaa) esiintyi ihka ensimmäisessä Stockmann Magazinessa. Tämän kevään sisällössä on lisää haluttavia tuotehittejä (hellouuu Marimekon unelmanturkoosi Mini-maljakko) mutta myös paljon asiaa, jossa tuote ei todellakaan ole ykköskärki. Lehden kannessa ei ole kauniisti hymyilevää mallia myyvä kolttu yllään, vaan näyttelijälegenda Seela Sella. Hän hehkuu karismaa, yllään Aalto-yliopistosta valmistuneen suunnittelijan vaate, jota ei todellakaan voi ostaa Stockmannilta – eikä itse asiassa mistään muualtakaan.

Mitä se Stockmann nyt tämmöistä, mietit varmaan. Niillähän on vähän vaikeaa, eikös niiden pitäisi vain keskittyä siihen myymiseen? No, siihen he juuri keskittyvätkin.

Ostaa voi niin kovin monesta syystä. Mutta aika vähän ihmisellä on niitä täysin välttämättömiä tarpeita. Uusi mekko, muotoiluvaahto, sohvatyyny, kännykänkuori, torkkupeitto, lompakko… Käsi pystyyn: todellako kuolema sinut korjaa, jos et hanki (yhdettätoista) villapaitaa kaappiin?

Tarpeiden herättäminen on välttämätön perusta kaikelle markkinoinnille. Himon ja sitä kautta harkinnan on herättävä. Vasta sen jälkeen voi ohjata ostopolulla ne seuraavat askeleet, kassalle saakka.

Tämän takia Stockmann halusi sisältömarkkinointiohjelman, jonka henki on lifestyle, ja juttuja, joita ihmiset haluavat joka tapauksessa lukea. Teimme heille monikanavaisen ratkaisun: Lehden kotisohvan viereen syventymistä ja harkintaa varten ja muistuttamaan brändin laadukkuudesta. Verkkosisältöä ohjaamaan ihastuttamisen ja palvelujournalismin kautta suoraan verkkokauppaostoksille. Some-sisältöä sinne missä asiakkaatkin ovat. Ja paljon muuta: tekemämme sisällöt näkyvät myymälässä, verkkokaupassa ja asiakkaamme tapahtumien sisällössä ja ilmeessä.

Asiakasta aidosti kiinnostavat sisällöt, jotka hän kohtaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan, toimivat tutkitusti myynnissä. Rakentamamme ostopolku toimii: inspiroivalle sisällöllemme altistuneet asiakkaat ovat sisältöohjelmamme alusta asti ostaneet reilusti enemmän kuin he, jotka eivät ole sitä nähneet.

Aion muuten viikonloppuna hankkia sen Marimekon maljakon. Jos niitä on vielä jäljellä.

Kirjoittaja Jenni Lieto on John Brown Median päätoimittaja, joka tietää, että parhaiten sisältömarkkinoinnissakin toimii juttu josta jää tunnejälki – ilahdutus, yllätys tai himotus.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää