Icon
Digitaalista tulevaisuutta tehdään rohkeudella, rajat ylittävillä organisaatioilla ja oppimisella! IABlogi

Digitaalista tulevaisuutta tehdään rohkeudella, rajat ylittävillä organisaatioilla ja oppimisella!

29.09.2017 | Birgitta Takala

IAB Finlandin 20-vuotista taivalta juhlittiin seminaarin merkeissä muutoksen tekijöiden kanssa

IAB Finland vietti 20-vuotisjuhlaansa seminaarin merkeissä 27.9. Teatteri Foorumissa. Paikalla oli reilu sata digialan ammattilaista ja muutoksen tekijää, joita suurinta osaa yhdistää kuuluminen IAB-yhteisöön. Yleisön joukossa oli myös alan konkareita jopa 20 vuoden takaa, IAB:n ja VERMEn alkumetreiltä. 

Onnitteluseremonioiden jälkeen Towney Feehan, IAB Europe CEO, toi meille terveisinään muutaman IAB Europen ajankohtaisimmista teemoista. Näitä olivat mm. GDPR, Euroopan tietosuoja-asetus ja ePrivacy -sääntely ja niiden vaikutus digitoimialan tulevaisuuteen sekä mainonnan laadun puolesta tehtävä tärkeä työ, josta esimerkkinä oli globaali Coalition for better Advertaising -hanke.

Nykyisyyttä ja tulevaisuutta ei voi ymmärtää tuntematta historiaa. Tommi Pelkonen, IAB:n hallituksen jäsen ja SEK:n strategiajohtaja, luotsasi yleisön vartissa läpi 20 vuoden digimyllerryksen.



Tekoälyä, epäitsekästä luovuutta ja rohkeutta oppia

Seminaariosuuden aloitti moderaattorina toiminut Antti Merilehto. Kiitos Antti, nyt tiedämme mitä tekoäly on, sitähän on jo kaikkialla ja se vaikuttaa jo jokapäiväiseen arkeemme! Lisää voi opiskella alkuvuodesta ilmestyvästä Antin ensimmäisestä tietokirjasta, Tekoäly -matkaopas liikkeenjohdolle. ”Teknologia kehittyy, mutta ihmisten välinen kanssakäyminen ei katoa.”, Antti vakuutteli.

Entä miten tehdään maailman palkituinta markkinointia, varsinkin somemarkkinointia? Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori avasi voitokkaiden Cannes -kampanjoiden reseptiä: "Somemarkkinoinnin voittoisin trendi on epäitsekkyys ja keskustelua herättävä mainonta”. Kurion tekemä tuore tutkimus paljastaa:

  • 76 % Cannes Lions voittajakampanjoista käytti sosiaalista mediaa
  • 45 % Sosiaalisen median voittajakampanjoista perustui altruismille, epäitsekkyydelle
  • 57 % näistä kampanjoista oli kansalaisjärjestökampanjoita
  • 56 % näistä kampanjoista keskittyi huomion herättämisen
  • TOP 2 teemaa olivat terveys ja naisten voimaannuttaminen (women empowerment)

Iltapäivän energiaboostista vastasi Pia Henrietta Kekäläinen, Carbo Culture Oy:n toimitusjohtaja, palavasieluinen ratkaisujen etsijä ja start-up yrittäjä. Digitaalisuus on jo vanha juttu ja uusiin asioihin täytyy tarttua zeniläisen aloittelijan asenteella, jotenkin tähän tyyliin; ”Ei haittaa, jos olin huono tänään. Jos opin joka päivä yhden asian, vuoden kuluttua osaan jo 365 uutta asiaa".

Seminaariosuuden päätti Antin moderoima paneeli, jossa tulevaisuuden menestyjien osaamistarpeita pohti mainio kombo: Jari Lähdevuori, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen Data Refinerystä, Henri Syvänen Avaus Marketingistä, sekä Pia Henrietta Kekäläinen. Antin kiteytys päivän avainsanoiksi oli rajat ylittävä organisaatio, asioiden jakaminen, rohkea kokeileminen, asiakkailta oppiminen ja jatkuva kehitys.

IAB:n Muutoksen tekijä -palkinto

IAB palkitsee vuosittain Muutoksen tekijän. Tilaisuus huipentuikin ensimmäisen Muutoksen tekijä -palkinnon jakoon. Palkinnon sai Jukka Sundquist, Nordic Morning Oy:n toimitusjohtaja. Palkinnon jakajana toiminut IAB:n hallituksen jäsen Jere Teutari MTV:stä perusteli valintaa näin: ”Palkinto on osoitus erinomaisesta työstä ja merkittävästä panoksesta suomalaisen digimarkkinoinnin toimialan kehityksen hyväksi. Jukka Sundquist on toiminut yli 10 vuoden ajan digialan kehittäjänä ja aktiivisena muutoksen tekijänä. Toiminnassaan hän on tavoitteellinen ja sitkeästi päämäärää kohti kulkeva, kuitenkin aina toiset huomioon ottava joukkuepelaaja”. Onneksi olkoon Jukka!


Seminaarin päätteeksi kilisteltiin kuohuvaa!

Katso seminaarissa nähdyt esitykset IAB:n Seminaariaineistot-sivulta.

Eurooppalaiset sisarjärjestömme lähettivät meille onnitteluja, katso alta lyhyt video!

Kirjoittaja on Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja.

Tilaisuuden kuvat: Sini Kervinen

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä. 

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.

lue lisää

17.09.2024

Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta

Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.

lue lisää