
Brändinimi Google Adwords –mainonnassa
Hakukoneiden merkitys liiketoiminnassa näyttäisi voimistuvan entisestään. Viimeistään nyt tulisi panostaa hakukoneoptimointiin ja Adwords-mainontaan: Googlea ei voi sivuuttaa. Mutta eikö brändinimen mainostaminen Adwordissa ole rahanhukkaa, kun hakukoneoptimoinnin kautta saavutettu orgaaninen näkyvyys takaa kuitenkin näkyvyyden Googlen etusivulla?
Google Adwords -kampanjoiden tehokkuudesta on esitetty kysymyksiä hakukonemarkkinoijien keskuudessa. Saavutetaanko klikkauksilla oikeasti maksavia asiakkaita? Miten paljon avainsanoista ylipäätään kannattaa maksaa? Usein helpoksi säästämisen kohteeksi Adwords-mainonnassa mielletään yrityksen brändinimi. Se kuitenkin kohoaa orgaanisten hakutulosten kärkipäähän miltei itsestään, joten miksi kannattaisi maksaa turhasta?
Näkemys 1: Rahanhaaskausta
Olen usein kuullut suosituksia, että brändinimeä ei missään nimessä kannata käyttää Adwords-mainonnassa. Perusteluna on, että yrityksen nettisivujen sisällön kautta brändinimi optimoituu joka tapauksessa hyvin miltei itsestään. Tämän näkemyksen mukaan ei siis kannattaisi maksaa, kun kerran maksuttomillakin klikeillä saat varmaa trafiikkia nettisivuillesi.
Olen eri mieltä. Sen sijaan…
… Näkemys 2: Brändinimi Adwordsissa on mahdollisuus!
Brändinimen käyttö Adwordsissa mahdollistaa useita hyötyjä markkinoinnille. Adwordsin avulla voit nostaa haluamasi yrityksen tuotteen tai palvelun tai vaikkapa mielenkiintoisen blogin markkinointisi kärjeksi. Kun lanseeraat uutta tuotetta ja käytät rahaa markkinointiin eri kanavissa, eikö olisi järkevää kytkeä kampanjointiin yrityksesi nimi Adwordsissä? Samalla voit rytmittää kampanjan aikatauluja muun markkinoinnin kanssa yhteen ja ohjata liikennevirran suoraan oikealle landing pagelle.
Oheisessa esimerkissä hyödynsimme MIFissä erästä tapahtumaamme Adwordsissä brändinimeen kytkettynä.
Muista myös: perusasiat kuntoon
Tietenkin tärkeätä on ylipäätään huolehtia perusasioista ja kytkeä Adwords-kampanjat www-sivujen kävijämittaukseen ja nettisivujen konversioon. Eli muista mitata, miten Adwords-mainonnan kautta sivuille saapunut asiakas käyttäytyy: poistuuko hän heti sivuilta, vai päätyykö peräti verkkokaupan ”Kiitos tilauksesta” -sivulle asti? Näin Adwords-mainonnan ROI (Return on Invest) helppo laskea. Työkaluja maalien määrittämiseen ja sivujen käyttöasteen seuraamiseen tarjoaa maksuton Google Analytics tai vaikkapa Snoobi.
Mitä mieltä sinä olet brändinimen käyttämisestä Adwordsissä?
Ilkka Kurkela, EMBA Program Manager, Digital Marketer, MIF
Kirjoittaja työskenteli New Yorkissa 2011-2012 digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntijana. Hän vastaa MIFin EMBA Creative Leadership -ohjelmasta. Tutustu kirjoittajaan: http://www.linkedin.com/in/ilkkakurkela
21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää21.03.2023
IAB Studio: Metaversumi - matka tulevaisuuden virtuaalimaailmoihin
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Kristiina Banda ja Kalle Heinonen Adobelta. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa metaversumista ja sen käyttömahdollisuuksista. Mikä on metaversumi ja miten se palvelee esimerkiksi mainostajaa?
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää