
Brändinimi Google Adwords –mainonnassa
Hakukoneiden merkitys liiketoiminnassa näyttäisi voimistuvan entisestään. Viimeistään nyt tulisi panostaa hakukoneoptimointiin ja Adwords-mainontaan: Googlea ei voi sivuuttaa. Mutta eikö brändinimen mainostaminen Adwordissa ole rahanhukkaa, kun hakukoneoptimoinnin kautta saavutettu orgaaninen näkyvyys takaa kuitenkin näkyvyyden Googlen etusivulla?
Google Adwords -kampanjoiden tehokkuudesta on esitetty kysymyksiä hakukonemarkkinoijien keskuudessa. Saavutetaanko klikkauksilla oikeasti maksavia asiakkaita? Miten paljon avainsanoista ylipäätään kannattaa maksaa? Usein helpoksi säästämisen kohteeksi Adwords-mainonnassa mielletään yrityksen brändinimi. Se kuitenkin kohoaa orgaanisten hakutulosten kärkipäähän miltei itsestään, joten miksi kannattaisi maksaa turhasta?
Näkemys 1: Rahanhaaskausta
Olen usein kuullut suosituksia, että brändinimeä ei missään nimessä kannata käyttää Adwords-mainonnassa. Perusteluna on, että yrityksen nettisivujen sisällön kautta brändinimi optimoituu joka tapauksessa hyvin miltei itsestään. Tämän näkemyksen mukaan ei siis kannattaisi maksaa, kun kerran maksuttomillakin klikeillä saat varmaa trafiikkia nettisivuillesi.
Olen eri mieltä. Sen sijaan…
… Näkemys 2: Brändinimi Adwordsissa on mahdollisuus!
Brändinimen käyttö Adwordsissa mahdollistaa useita hyötyjä markkinoinnille. Adwordsin avulla voit nostaa haluamasi yrityksen tuotteen tai palvelun tai vaikkapa mielenkiintoisen blogin markkinointisi kärjeksi. Kun lanseeraat uutta tuotetta ja käytät rahaa markkinointiin eri kanavissa, eikö olisi järkevää kytkeä kampanjointiin yrityksesi nimi Adwordsissä? Samalla voit rytmittää kampanjan aikatauluja muun markkinoinnin kanssa yhteen ja ohjata liikennevirran suoraan oikealle landing pagelle.
Oheisessa esimerkissä hyödynsimme MIFissä erästä tapahtumaamme Adwordsissä brändinimeen kytkettynä.
Muista myös: perusasiat kuntoon
Tietenkin tärkeätä on ylipäätään huolehtia perusasioista ja kytkeä Adwords-kampanjat www-sivujen kävijämittaukseen ja nettisivujen konversioon. Eli muista mitata, miten Adwords-mainonnan kautta sivuille saapunut asiakas käyttäytyy: poistuuko hän heti sivuilta, vai päätyykö peräti verkkokaupan ”Kiitos tilauksesta” -sivulle asti? Näin Adwords-mainonnan ROI (Return on Invest) helppo laskea. Työkaluja maalien määrittämiseen ja sivujen käyttöasteen seuraamiseen tarjoaa maksuton Google Analytics tai vaikkapa Snoobi.
Mitä mieltä sinä olet brändinimen käyttämisestä Adwordsissä?
Ilkka Kurkela, EMBA Program Manager, Digital Marketer, MIF
Kirjoittaja työskenteli New Yorkissa 2011-2012 digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntijana. Hän vastaa MIFin EMBA Creative Leadership -ohjelmasta. Tutustu kirjoittajaan: http://www.linkedin.com/in/ilkkakurkela
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää