Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 5: Case-pankki IABlogi

Blogiyhteistyön opas, osa 5: Case-pankki

10.12.2014 | Marko Siltala

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa. Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.


Blogikampanjat mahdollistavat monipuolisia markkinointitoteutuksia. Blogiyhteistyön opas -artikkelisarjan viimeisessä osassa nostetaan esille caseja kotimaisista blogikampanjoista. Samalla IABlogissa käynnistyy uusi blogiyhteistyön caseja luotaava sarja.

Blogikampanjoiden laajuus vaihtelee yksittäisistä yhteistyöpostauksista kokonaisia blogiyhteisöjä ja monia medioita käsittäviksi kampanjoiksi, joissa blogiyhteistyö on vain osa markkinointimixiä.


Tuotteiden ja palveluiden lanseeraus, esittely ja testaus:

Tuotteiden ja palveluiden esitteleminen on yleisin blogeissa tapahtuvan sisältömarkkinoinnin muoto. Tuotetta tai palvelua voi esitellä lukuisilla eri tavoilla ja erilaisista näkökulmista, ja kampanja voi kattaa kokonaisen blogiyhteisön tai koskea vain yksittäisen blogin yksittäistä postausta. Unboxing tarkoittaa tuotteen, yleensä kalliin laitteen, kirjaimellista laatikosta purkamista ja ensikokeilua etenkin videoblogissa.

• Tuotteen lanseeraus blogiyhteisössä: Töttöröö Networkin Yuyu-kampanja
•The Good Morning -blogin testissä Olympuksen kamera. Kampanjan koontisivu nähtävillä täällä.
• Kaikki äitini reseptit -blogin SAGA-tuotteiden testaus
• PS. I love fashion -blogin testissä Samsungin tabletti
• Brunssipartio-blogi testaa brunsseja
Lukijoiden testiryhmä: Puutalobaby-blogin Serla-yhteistyö
Unboxing: Mobiiliblogin Samsung-unboxing
• Eedspeaks-vlogin testissä kännykkä


Kilpailut, arvonnat ja tarjoukset:

Kilpailut ja arvonnat ovat yleinen tapa osallistaa yleisöä. Kilpailun voi osoittaa yleisön sijaan myös bloggaajille, jolloin bloggaajat esimerkiksi kehittävät tuotteesta oman versionsa ja lukijat pääsevät äänestämään suosikkiaan. Alennuskoodeilla ja tarjouksilla voidaan ohjata yleisöä esimerkiksi verkkokauppaan. Kumppanuusmarkkinointimallissa bloggaaja saa korvauksen jokaisesta hänen kauttaan tulleesta kaupasta tai kävijästä.

• Vilma P. -blogin Xylitol Jenkki -arvonta
• Naag-vlogin Polly Bilar -haaste
• Anna mun treenaa! -blogin ja Tritanium Finlandin kilpailu
• Pauligin Taste of Helsinki -aiheinen kilpailu ruokabloggaajille
•  White Trash Disease -blogin osallistuminen HK:n bloggaaja- ja lukijakilpailuun
• Alennuskoodit: Jonna 1983 -blogi, Niin hyvää elämää -blogi
• Kumppanuusmarkkinointi: Scandicin kumppanuusohjelma


Tapahtumat:

Blogiyhteistyötä voi tehdä niin tapahtuman ennakkomarkkinoinnissa, sen aikana kuin jälkikäteen.

• Avaruusasema-blogin kokonaisuus Taste of Helsinki -tapahtumasta: ennakkoarvonta, päiväkohtaisia raportteja ja yhteenveto
• Steffit-blogin raportti I love me -messuilta
• Lapin Kullan Eat&Drink -tapahtuma
• Samsung Suomen bloggaajatapahtuman Instagram-satoa #pöytäkoreaksi-tunnisteella


Tuote- tai palvelukehitys:

Bloggaajat voidaan ottaa mukaan uuden tuotteen tai palvelun luomiseen tai kehitystyöhön. Suositut bloggaajat tekevät brändeille esimerkiksi omia nimikkomallistojaan.

• Bloggaajien suunnittelema Dollish Polish -kynsilakkakokoelma
• Valion ja ruokabloggaajien testi- ja kehitysryhmä
• Hellapoliisi-blogi oli luomassa Siljan laivojen joulubuffetia
• Yummy Baker -blogi Valion tuotekehittäjänä


Bloggaajan tunnettuuden hyödyntäminen blogin ulkopuolella:

Blogiyhteistyön ei tarvitse rajoittua blogiin. Bloggaajat ja vloggaajat voivat esimerkiksi esiintyä mainoskasvoina, toimia brändin lähettiläinä tapahtumissa tai tuottaa sisältöä brändin omiin kanaviin.

• Valion riisuttu valinta -kampanja hyödynsi bloggaajia mainoskasvoina
• Vloggaaja Soikku osallistui Tanssii tähtien kanssa- kilpailuun
Baileys loungessa bloggaajat vastasivat lukijoiden kysymyksiin
• Bloggaajat stailasivat H&M:n myymälöiden ikkunoita
• Herocrew hyödyntää tunnettuiden henkilöiden, kuten ruokabloggaaja Jenni Häyrisen somettamista


Blogivierailut:

Vierasbloggaaminen on erinomainen tapa luoda näkyvyyttä blogien välillä. Bloggaajaa voidaan esimerkiksi kutsua vierailevaksi tai säännölliseksi bloggaajaksi yrityksen sivuille. Yritys voi myös blogata esimerkiksi blogiyhteisön tai vaikkapa median alustalla.

• Blogipostauksia yrityksen sivuilla: Novellistit ja Valion ruokablogi
• Yhteisön blogi blogiyhteisössä: Oisko tulta? -blogi Lily.fi:ssä
• B2B-blogit: Kauppalehden sponsoroidut blogit
• B2B-blogivierailut: Kurion artikkeli MTV:n spottiblogissa


Sisällöntuotanto ja muut julkaisuoikeudet:

Bloggaajien kanssa voidaan sopia erilaisista sisällöntuotantoon liittyvistä toteutuksista. He ovat usein esimerkiksi lähes ammattitasoisia kuvaajia, joiden otoksia fiksu markkinoija hyödyntää myös muualla.

• Sisällöntuotantoa blogissa ja Instagramissa: Prinsessakeittiön Ruispalat-yhteistyö  ja Herba-vlogin Haribo-kisa
• Bloggaajien luoma sisältö yrityksen kanavissa: Pauligin makuparit -kampanja


Sopimusbloggaaminen:

Sopimusbloggaaminen on eräänlaista sponsorointia ja/tai pitempikestoista yhteistyötä.

• Kokit ja Potit -blogin esimerkki sopimusbloggaamisesta Suomalaisen työn liiton kanssa

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää