Icon
Blogiyhteistyön opas, osa 4: Milloin hyödyntää blogiyhteisöjä? IABlogi

Blogiyhteistyön opas, osa 4: Milloin hyödyntää blogiyhteisöjä?

12.11.2014 | Marko Siltala

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä julkaisee vuoden lopussa Blogiyhteistyön oppaan, joka sisältää tietoa suomalaisesta blogikentästä, katsauksen erilaisista yhteistyömuodoista ja runsaasti käytännön vinkkejä menestyksekkään blogiyhteistyön tekemiseen. Lisää projektin taustoista kertoo IAB Finlandin markkinointipäällikkö Lotta Heikkeri videohaastattelussa.

Opasta on ollut suunnittelemassa laaja kirjo sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia. Oppaan lukuja tullaan julkaisemaan IABlogissa pala palalta, jotta kaikki pääsevät kommentoimaan asiaa ennen oppaan valmiin version julkaisua. Haluamme osallistaa kaikki bloggaajat ja digitaalista markkinointia tekevät mukaan projektiin!

Valmis Blogiyhteistyön opas julkaistaan IAB Finlandin Blogiseminaarissa torstaina 11.12.

Postaussarjan aiemmat osat:
1: Suomen blogikenttä
2: Miten löytää oikeat bloggaajat?
3: Eri tavat tehdä blogiyhteistyötä




Miten hyödyntää blogiyhteisöjä?

Erityisesti silloin, kun blogiyhteistyö on merkittävä osa suurempaa markkinointikampanjaa, on blogiyhteisöjen hyödyntäminen varteenotettava vaihtoehto.

Blogiyhteisöt kokoavat yhteen useita eri blogeja ja koordinoivat niihin kampanjoita. Tämä tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden löytää kaikki kampanjan blogit ns. yhdeltä luukulta.

Yhteisöjen avulla helpotetaan erityisesti blogien valintaa: ylläpitäjä tuntee bloggaajat ja auttaa löytämään kokonaisuuteen sopivia blogeja jotka tavoittavat oikean kohderyhmän.

Blogiyhteisön koordinaattori hoitaa yhteydenpidon bloggaajiin, jolloin mainostaja säästää huomattavan paljon aikaa. Koordinaattori voi myös ehdottaa mainostajalle vaihtoehtoisia ratkaisuja tai viedä alkuperäistä ideaa pidemmälle.

Osa suomalaisista blogiyhteisöistä on keskittyneitä tiettyihin aihealueisiin, kun taas osa tuo yhteen useita eri aihepiirien blogeja. Osa blogiyhteisöistä kokoaa bloggaajat samalle sivustolle. Sivustolla saattaa olla pelkästään blogiyhteisön sinne kutsumia bloggaajia tai sinne voi perustaa blogin kuka tahansa. Jotkut bloggaajat taas tuottavat sisältöä omille sivuilleen/kanavalleen ja yhteisö koordinoi esimerkiksi sivun mediamyyntiä ja/tai yhteistyökampanjoita.

Esimerkkejä suomalaisista blogiyhteisöistä:
Blogirinki (ruoka-, leivonta- ja perheblogit)
Indiedays (muoti ja lifestyle)
FitFashion (urheilullinen elämäntyyli)
Lily (useita aihepiirejä)
Suomen blogimedia (useita aihepiirejä)
My Cosmo (muoti ja kauneus)
Rantapallo (matkailu)
Töttöröö Network (vlogeja ja YouTube-kanavia)


10 syytä blogiyhteisöjen hyödyntämiseen:

1. Laadukkaat ja suositut blogit. Suuri osa Suomen suosituimmista blogeista kuuluu johonkin blogiyhteisöön.

2. Monta blogia yhdeltä luukulta. Mahdollisuus sopia kampanjoista kerralla useisiin blogeihin tarkoittaa markkinoijalle ajansäästöä.

3. Suunnittelutyö. Blogiyhteisöiltä mainostaja saa apua kampanjan ideointiin, suunnitteluun ja idean jalostamiseen. Yhteisö auttaa määrittelemään tavoitteita ja mittareita yhteistyölle.

4. Blogien tuntemus ja valikointi. Blogiyhteisöillä on usein välitön tieto siitä, mitkä blogit soveltuvat kampanjoihin parhaiten mukaan tai mitkä blogit ovat esimerkiksi sitoutuneet jo muihin kampanjoihin haluttuna kampanja-aikana. Toisaalta myös bloggaajilla on vapaus kieltäytyä yhteyistyöehdotuksista, mikäli nämä eivät jostain syystä sovellu heidän profiiliinsa. Tämä edesauttaa blogien tyyliin soveltuvien kampanjoiden syntymisen.

5. Raportointi ja takuutavoittavuus. Blogiyhteisöt tarjoavat kampanjaraportteja kampanjan päätyttyä. Useat yhteisöt tarjoavat takuutavoittavuuden kampanjoille, eli paljonko kampanja yhteensä tavoittaa yleisöä eri blogeissa.

6. Kokemus. Blogiyhteisöillä on paljon kokemusta blogikampanjoinnista ja toimivaksi todetuista ratkaisuista.

7. Koordinointi. Blogikampanjat vaativat usein paljon sähköpostiviestittelyä, mahdollisia tuotepostituksia, mainosmateriaalien suunnittelua ja välittämistä jne. Blogiyhteisöt voivat hoitaa koordinoinnin mainostajan puolesta joko kokonaan tai osittain. Tämä voi säästää yllättävän paljon mainostajan resursseja.

8. Display-mainonta. Osa blogiyhteisöistä tarjoaa myös mahdollisuuden toteuttaa display-mainontaa blogeissa ja verkkopalveluissaan.

9. Monipuolisuus. Blogiyhteisöt tarjoavat yleensä monipuolisesti eri blogiyhteistyön muotoja.

10. Läpinäkyvyys. Kaupalliset kampanjat merkitään aina oikeaoppisesti läpinäkyviksi.


Mielipiteitä, ehdotuksia, ideoita? Kommentoimalla voit vaikuttaa Blogiyhteistyön oppaan lopulliseen muotoon. Kommentoi artikkelia alle, sosiaalisessa mediassa tai suoraan IAB:lle (toimisto(at)iab.fi)!

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää