Icon
Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing IABlogi

Blogit, sisällöntuotanto ja information sharing

19.02.2015 | A-Lehdet

”Information sharing is people caring”

Sisällön kulutus verkossa on kasvanut. Samalla tapa kuluttaa sisältöä on pirstoutunut ja nopeutunut. Ennen kaikkea sisällön kulutus on muuttunut yhä yksilöllisempään suuntaan. Kaikki haluavat lukea ja kuluttaa itseään puhuttelevaa sisältöä, johon samaistua, jonka kautta oppii uutta tai josta löytää tarvittu tiedon nopeasti. Valmiissa maailmassa on kiire: kärsivällisyys tiedon löytämiseen on lyhyt.

Mielenkiintoiseksi sisällöntuotannon aiheena tekee termi ”information sharing”. Sitähän sisällöntuotanto on, siihenhän sisällöntuotannolla pyritään: informaation jakamiseen. Tehokkaasti, nopeasti, laadukkaasti, mielenkiintoisesti, koukuttavasti, opettavasti. Asiaa kuvaavia adverbejä voi listata monia.

Paljon puhutaan samaan aikaan myös termeistä ”big data” ja ”tiedolla johtaminen”. Entinen esimieheni keksi hauskan uuden sanonnan: ”tiedon johtaminen”. Taivutusmuodolla on väliä. Paljon on myös hoettu ”content is the king” tai ”mobile first”. Tämäkin on jo muuttunut. Nykyään SE oikea sanonta kuuluu ”human first”.

Mikä on punainen lanka, jota seurata? Mielestäni ”do information sharing human first”. Siinä se on. Tie oikeaan suuntaan ja eritoten kannattavaan liiketoimintaan!

Tapa tuottaa sisältöä on muuttunut. Lyhyempi, nopeampi ja löydettävämpi sisältö ovat hyviä avainsanoja sisällöntuotantoon digitaalisessa toimintaympäristössä. Huomaan kuitenkin, että sama tapa tuottaa sisältöä jalkautuu myös printtimaailmaan.

Jos sinua puhutteleva auktoriteetti, kuten vaikkapa päätoimittaja, kirjoittaa nasevan minikommentin aikakauslehteen esimerkiksi toimivasta hyttysiä karkottavasta kesäpaidasta, tuote tulee loppumaan kaupasta viikon sisään lehden ilmestymisen jälkeen. Tämä on lupaus.

Salaisuus on, että jos lukija pystyy samaistumaan kirjoittajaan ja siihen ympäristöön, missä kirjoitus fyysisesti sijaitsee, menestys on takuuvarma. On ilo huomata, että monen lukijan ”paras ystävä” on talossamme bloggaaja tai päätoimittaja.

Tarvitsemme samanlaisia uskottavia auktoriteetteja johtamaan organisaation sisäistä tiedon jakamista, sisällöntuotantoa. Toimintaympäristö ja logiikka ovat samoja, yleisö vain koostuu kuluttajien tai lukijoiden sijaan työkavereista.

  • Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla johdetaan talon sisäistä liiketoimintaa kasvuun?
  • Kuinka sisällöntuotantoprosessilla johdetaan yhteistyöverkostoja, kuten bloggaajien ja asiakkaiden välistä informaation jakamista?
  • Kuinka sisällöntuotantoprosessin avulla jaetaan tehokkaammin, nopeammin ja välittömämmin tutkimustietoa, saadaan tieto pureskeltua puhuttelevaan muotoon ja analysoitua liiketoimintaa johtavaan muotoon?

Näissä kaikissa esimerkeissä tarvitaan sisällöntuotantoa, informaation jakamista. Tekniikka mahdollistaa halutun tahtotilan. Se ei johda sitä. Kuka johtaa? Human first. Se voi tarkoittaa lukijaa, bloggaajaa, myyjää, johtoa, liiketoimintavastuullisia tai teknistä tiimiä. Mahtavaa!

Näiden sanojen saattelemana totean, että koen tekeväni työtä, jolla on merkitystä. Ja joka liittyy kaikkiin ja kaikkeen. Toivon menestyksekästä vuotta 2015 kaikille information sharing -ystäville, -tutuille ja -kollegoille.


Maria-Theresia Westerback, Digital Business Development Manager, A-lehdet
Twitter: @MWesterback

A-lehtien aikaisemmat vieraspostaukset:
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää