Icon
Älyä mobiilimainontaan IABlogi

Älyä mobiilimainontaan

15.04.2019 | Emmy Ramsay

Mobiilimainonnan kehittämisellä on Suomessa noin kymmenen vuoden historia. Mobiilin mainosmuotojen tuotteistukset lähtivät aluksi siitä, että tapa myydä ja näyttää mainoksia kopioitiin suoraan desktopista. Näin desktopin yläparaatipaikasta tuli mobiilin yläpaikka ja muut mainospaikat sijoitettiin artikkeleiden keskelle tai loppuun.

Mobiilin tehokas käyttö
Mobiilin käyttötapa on kuitenkin hyvin erilainen kuin desktopin. Desktopissa isot mainosformaatit sivun ylälaidassa toimivat erittäin hyvin. Mobiilisivustoilla ja sovelluksissa käyttäjä selaa usein sivua alaspäin nopeasti ja sivuuttaa yläosan mainokset. Mobiilissa kaikista parhaiten toimivat mainokset, jotka ovat hieman alempana sivustolla ja etenkin artikkelin sisällä.

Sijoittelun lisäksi moni muukin asia vaikuttaa siihen, kuinka suuri mahdollisuus mainoksella on tulla nähdyksi ja saada vaikutus aikaiseksi. Yksi vaikuttava tekijä on se, miten nopeasti tai hitaasti käyttäjä selaa sivustoa. Mainosta ei kannata ladata liian aikaisin esimerkiksi sivun alalaitaan, jos käyttäjä ei koskaan päädy sinne asti. Jos mainos taas ladataan liian myöhään, se aiheuttaa käyttäjää häiritsevää sisällön ja mainosten pomppimista ruudulla. Mobiilissa on myös erityisen tärkeää, että sekä sisällön että mainosten latautuminen on nopeaa eikä sisältö ole liian raskasta ja lataus hidasta.

Mobiilisivuston latautumisen nopeuttaminen

Mobiilisivustojen latautumisen nopeuttamiseen tähtääviä kehitysprojekteja on maailmalla paljon, esimerkiksi Google AMP ja Facebook Instant Articles. Suurista julkaisijoista Washington Post on vienyt omaa mainosteknologiaansa mobiilissa toimivampaan ja nopeampaan suuntaan kehittämällä mainosten latausteknologian, joka ottaa huomioon useita latausnopeuteen vaikuttavia muuttujia. Näillä toimenpiteillä Washington Post on kertonut saaneensa 20 % parannuksen mainosten viewabilityyn, eli osuuteen käyttäjän näkemistä mainosnäytöistä.

AINO-älylataus

Hyvin samansuuntaisia tuloksia olemme saaneet Sanomalla omalla AINO-älylataus -teknologiallamme. Osalla mobiilin mainospaikoista olemme saaneet jopa 50 % parannuksia viewabilityyn. Nyt meillä on paljon vähemmän sellaisia mainosnäyttöjä, joissa mainos ei ehdi latautua tai käyttäjä ehtii selata sen ohi.
Aiemmin mobiilissa ladattiin mainoksia kiinteille mainospaikoille sivun yläosaan, keskelle artikkelia tai loppuun. Aino-älylataus lataa mainokset dynaamisesti sinne, missä niillä on paras mahdollisuus tulla nähdyiksi. Jos käyttäjä esimerkiksi selaa artikkelia hitaasti, mainoksia voidaan näyttää enemmän. Älylataus ottaa myös huomioon artikkelin pituuden: pitkään artikkeliin voidaan sijoittaa enemmän mainospaikkoja. Näin meillä on mahdollista myös tarjota lisää laadukasta mainosinventaaria.

Toinen tärkeä puoli uudistuksessa on käyttökokemuksen parantaminen. Kun älylataus ottaa huomioon käyttäjän selausnopeuden, mainosten latautuminen ei aiheuta sisällön hyppimistä kesken artikkelin lukemisen. Aino-älylatauksen jatkokehityksessä tutkimme yhtenä kehityspolkuna tekoälyn hyödyntämistä. Tekoäly oppii käyttäjien selailusta ja lataa mainoksia sinne, missä niillä on paras mahdollisuus toimia brändillisesti, tulla nähdyiksi tai päätyä klikatuiksi.

Kirjoittaja Emmy Ramsay toimii Sanomilla roolissa Commercial Development Manager, Online Advertising.

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

17.04.2025

KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?

Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää