Icon
Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024 IABlogi

Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024

22.05.2024 | iab

Alman vuoden 2024 alussa toteutettu Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus on jälleen saanut paljon huomiota valottaessaan ohjelmallisen mainonnan tilan Suomen markkinoilla. Kyselyyn vastasi yli sata ohjelmallista mainontaa ammattimaisesti toteuttavaa henkilöä, kattavasti niin mediatoimistoista kuin mainostajan trading deskeissä. Tässä sinulle pääpointit kyselyn tuloksista, lataa koko Näin Suomi bidaa -tutkimusraportti Alma Median sivuilta.

Evästeettömyys, mittarit ja standardit mietityttävät

Näin Suomi bidaa -kyselyn vastauksissa nousi esiin kolme isoa teemaa:

  • evästeettömyys,
  • standardien, mittareiden ja teknologian puute ja
  • mediavalinnan merkitys.

Tämä kolmen asian lista ei varmaan yllätä ketään. Evästeettömyys kun on jo pitkään puhuttanut ja laittanut niin mainonnan ostajat kuin julkaisijat kehittämään uudenlaisia ratkaisuja muun muassa kohdentamisessa.

Ja onneksi tämän työn tuloksena nyt löytyykin jo vaihtoehtoja kolmannen osapuolen evästeisiin perustuvalle kohdentamiselle, ja niitä myös hyödynnetään aktiivisesti. Muun muassa datakumppanuudet, oman datan hyödyntäminen, kontekstikohdentaminen ja mediavalinnat tarjoavat monipuolisia ja toimivia ratkaisuja kohdentamiseen sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa.

Evästeettömyys näkyy myös listan kahdessa muussa aiheessa, sillä se on vaikuttanut muun muassa standardeihin, asettanut tarpeen mittareiden kehitykselle ja uudenlaisille teknologioille sekä nostanut jo mainittua mediavalintojen merkitystä kohdentamisen keinona. Uusia ja parempia standardeja ja mittareita toki tarvitaan myös esimerkiksi vastuullisuuden ja huomioarvon mittaamisessa, joten tekemistä ja pohdittavaa riittää meille kaikille ohjelmallisen mainonnan ekosysteemissä osallisena oleville.

Edellä mainittujen kolmen ison teeman lisäksi kyselytutkimuksessa tarkastellaan myös muun muassa algoritmien käyttöä ja toimivuutta, videomainonnan roolia sekä ennustetaan ohjelmallisen mainonnan tulevaisuutta.

Lataa Näin Suomi bidaa -tutkimusraportti Alma Median sivuilta.

Ota kuunteluun Alma Spotlight -podcastsarja

Olemme Almalla päässeet myös keskustelemaan Näin Suomi bidaa -kyselyn tuloksista, ohjelmallisen mainonnan tilasta ja muutostrendeistä usean asiantuntijan kanssa kevään mittaan.

Tuloksena keskusteluista löydät Alma Spotlight -podcastsarjan, joissa välillä mennään ohjelmallisen mainonnan syvään päätyyn ja välillä keskustellaan laajemminkin digitaalisen mainonnan ilmiöistä: muun muassa vastuullisuuden eri muodoista, mittaamisesta ja yhteistyöstä eri toimijoiden välillä. Juttua riittää myös tietenkin niistä ihanan kamalista evästeistä!

Kuuntele Alma Spotlight -podcasteja Spotifyssä
 

 

 

 

17.06.2024

IAB Jäsenesittely: Idlis ja Mikko Kivistö

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Idlis ja Mikko Kivistö

lue lisää

14.06.2024

IAB Studio: Erotu joukosta pelimainonnalla

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studioon päästettiin pelimainonnan ammattilaisia: Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Patrik Hautala GroupM:ltä ja Stina Backman Telialta.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

28.05.2024

Osa 2: Muotoile ja testaa läpinäkyvästi

Digiloikka muuttui ajankohtaiseksi monille organisaatioille viimeistään koronavuonna 2020. Poikkeusvuosien aikana piti keksiä nopeasti, miten omaa liiketoimintaa sopeutetaan ja toteutetaan fyysisten kohtaamisten estyessä. Asiakkaat siirtyivät digitaalisiin kanaviin kulutusvalintojen muuttuessa merkittävästi. Monessa organisaatiossa paljastui puutteita oman datan keräämisessä, käsittelyssä, ja hyödyntämisessä liiketoimintaan.

lue lisää