Icon
Älä mokaa mobiilissa! IABlogi

Älä mokaa mobiilissa!

18.09.2012 | Anu Vuokko, TNS Gallup

Henkilökohtainen mobiilialue. Onpa mielenkiintoinen uusi käsite, johon törmäsin perehtyessäni TNS:n Mobile Life -tutkimukseen.

Kun tarkemmin miettii, puhelin on todellakin henkilökohtainen laite, joka on lähes aina päällä ja mukana. Öisin ja tärkeissä työtapaamisissa se saattaa olla äänettömällä, mutta muuten olemme lähes aina tavoitettavissa. … Mutta kenelle haluamme olla tavoitettavissa? Ystävillemme ainakin. Entä mainostajille? Ehkä, mutta sillä ehdolla, että saamme mainontaa sellaisesta aiheesta ja sellaisena aikana kun itse haluamme. Ja mielellään mainonnasta olisi meille vielä jotain hyötyä.

Yhä useampi muokkaa puhelimen itsensä näköiseksi ulkoisesti ja sisällöllisesti ja valitsee tarkkaan, minkä brändien ikonit päästää puhelimensa näytölle. Näin ihminen muodostaa henkilökohtaisen mobiilialueen, jolle hän päästää vain harvat ja valitut. Brändien kannalta tämä tarkoittaa ensinnäkin sitä, että mobiiliin ”luottamuskeskukseen” on vaikea päästä, mutta toiseksi: ne harvat, jotka sinne onnistuvat pääsemään, ovat vahvoilla. Niitä kuluttaja kantaa mukanaan joka paikassa!

Miten tälle henkilökohtaiselle mobiilialueelle sitten pääsee? Mobile Lifen mukaan brändin tulee tuottaa aitoa lisäarvoa, jotta se saa ikoninsa tänne kuluttajan luottamuskeskukseen. Mutta mitä tämä jo kliseeksi muodostunut lisäarvo-käsite oikeasti voisi tarkoittaa tässä tapauksessa? Tutkimus on löytänyt viisi eri asiaa, joista lisäarvon tulisi koostua: helppous, riippumattomuus, läpinäkyvyys, elämyksellisyys ja olennaisuus. Brändin tulisi kyetä tarjoamaan ainakin jotakin näistä, mielellään useampia. Kuluttajan elämää voi helpottaa esim. tarjoamalla mobiilimaksamista, jolloin kuluttaja voi välttää jonoja ja säästää aikaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Starbucks, jossa kahvinsa voi tilata mobiililla etukäteen ja sitten noutaa nopeasti kahvilasta jonot välttäen. Myös Alepan viivakoodeihin perustuvat mobiiliseinät ovat olleet rohkea lanseeraus.

Mobiilissa brändi voi toki olla läsnä monella muullakin tavalla ikonisovelluksena näytöllä. Esim. paikantamiseen perustuvat tarjoukset ja eriaiheiset lunastuskupongit tuntuvat kiinnostavan kuluttajia.

...Entä mediat? Ovatko ne ulkona tästä kisasta? Enpä usko. Veikkaan, että medioillakin on tässä kisassa jaettavaa. Koska luottamuskeskukseen pääsevät ikoneillaan vain harvat, mediat tarjoavat omilla mobiilisivuillaan olevilla mainosbannereilla mahdollisuuden laajemmalle joukolle päästä mukaan kuluttajien mobiilimatkaan. Harmi vain, kun mobiilin näytöt ovat suurimmillaankin niin pienet, että näyttävää brändimainontaa mobiilissa ei oikein pysty tekemään.

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

17.04.2025

KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?

Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää