Icon
Anders Stenbäck nosti mobiilimittauksen haasteet Interactin paneelikeskusteluun IABlogi

Anders Stenbäck nosti mobiilimittauksen haasteet Interactin paneelikeskusteluun

30.05.2013

Barcelonassa 23.–24.5. pidetty IAB Europen Interact’13-seminaari starttasi vauhdikkaasti Sanomien Anders Stenbäckin (Vice President, Digital Partnerships) tähdittämällä paneelikeskustelulla. ”Removing the barriers to digital spend” -paneelin muita osanottajia olivat Daniel Knapp (IHS Electronics & Media), Aygen Tezcan (IAB Turkey), Nathalia LaVerge (Deloitte/IAB Netherlands), Thomas Duhr (IP Deutschland GmbH) ja moderaattorina toiminut Alison Fennah (IAB Europe).

Kampanja- ja yleisömittauksen haasteita ja tulevaisuutta pohtineessa keskustelussa keskiöön nousi kontekstin merkitys brändättyjen sisältöjen ja mainonnan kuluttamisessa. Missä yhteydessä kuluttaja altistuu mainonnalle: onko hän älypuhelimella etsimässä ravintolaa kadunkulmassa, selailemassa mielisisältöjään tabletilla kotisohvalla vai etsimässä työhön liittyvää tietoa laptopilla? Käyttökontekstin selvittäminen on digitaalisen markkinoinnin suuri haaste, johon vastauksen löytäminen on kuitenkin vain ajan kysymys, paneelissa todettiin.

Anders nosti keskusteluun myös mobiilimainonnan investointien seurannassa olevan ongelman: ero raportoitujen mainonnan investointien sekä sisältöjen parissa käytetyn ajan kesken on vielä huomattava. Tätä eroa tulisi kuroa umpeen mahdollisimman tehokkaasti. Mobiilimittausta tulisi standardoida, formaatteja kehittää (esim. native advertising) ja raportoinnin piiriin tulisi saada yhä uusia toimijoita. Mobiilimainonnan saralla Anders pohti myös mainonnan tulosten todentamisen tärkeyttä. Mainostajille tulisi pystyä näyttämään toteen mahdollisimman todelliset kampanjatulokset.


Aygen Tezcan (IAB Turkki), Anders Stenbäck (Sanoma) ©Yuppic

Paneeli oli yhtä mieltä siitä, että mobiilimarkkinoinnin ja -mittauksen suhteen tulisi olla etukenossa miettimässä jo, mitä tulevaisuus on tuomassa alalle. Eri päätelaitteiden näyttöjen koot tulevat lähenemään toisiaan: älypuhelimien näytöt kasvavat samalla kun laptoppien ja tablettien pienenevät. Mikä on mikäkin päätelaite tulevaisuudessa? Ja onko päätelaitteella merkitystä oikeastaan tänäkään päivänä?

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää