Icon
Älä mokaa mobiilissa! IABlogi

Älä mokaa mobiilissa!

18.09.2012 | Anu Vuokko, TNS Gallup

Henkilökohtainen mobiilialue. Onpa mielenkiintoinen uusi käsite, johon törmäsin perehtyessäni TNS:n Mobile Life -tutkimukseen.

Kun tarkemmin miettii, puhelin on todellakin henkilökohtainen laite, joka on lähes aina päällä ja mukana. Öisin ja tärkeissä työtapaamisissa se saattaa olla äänettömällä, mutta muuten olemme lähes aina tavoitettavissa. … Mutta kenelle haluamme olla tavoitettavissa? Ystävillemme ainakin. Entä mainostajille? Ehkä, mutta sillä ehdolla, että saamme mainontaa sellaisesta aiheesta ja sellaisena aikana kun itse haluamme. Ja mielellään mainonnasta olisi meille vielä jotain hyötyä.

Yhä useampi muokkaa puhelimen itsensä näköiseksi ulkoisesti ja sisällöllisesti ja valitsee tarkkaan, minkä brändien ikonit päästää puhelimensa näytölle. Näin ihminen muodostaa henkilökohtaisen mobiilialueen, jolle hän päästää vain harvat ja valitut. Brändien kannalta tämä tarkoittaa ensinnäkin sitä, että mobiiliin ”luottamuskeskukseen” on vaikea päästä, mutta toiseksi: ne harvat, jotka sinne onnistuvat pääsemään, ovat vahvoilla. Niitä kuluttaja kantaa mukanaan joka paikassa!

Miten tälle henkilökohtaiselle mobiilialueelle sitten pääsee? Mobile Lifen mukaan brändin tulee tuottaa aitoa lisäarvoa, jotta se saa ikoninsa tänne kuluttajan luottamuskeskukseen. Mutta mitä tämä jo kliseeksi muodostunut lisäarvo-käsite oikeasti voisi tarkoittaa tässä tapauksessa? Tutkimus on löytänyt viisi eri asiaa, joista lisäarvon tulisi koostua: helppous, riippumattomuus, läpinäkyvyys, elämyksellisyys ja olennaisuus. Brändin tulisi kyetä tarjoamaan ainakin jotakin näistä, mielellään useampia. Kuluttajan elämää voi helpottaa esim. tarjoamalla mobiilimaksamista, jolloin kuluttaja voi välttää jonoja ja säästää aikaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Starbucks, jossa kahvinsa voi tilata mobiililla etukäteen ja sitten noutaa nopeasti kahvilasta jonot välttäen. Myös Alepan viivakoodeihin perustuvat mobiiliseinät ovat olleet rohkea lanseeraus.

Mobiilissa brändi voi toki olla läsnä monella muullakin tavalla ikonisovelluksena näytöllä. Esim. paikantamiseen perustuvat tarjoukset ja eriaiheiset lunastuskupongit tuntuvat kiinnostavan kuluttajia.

...Entä mediat? Ovatko ne ulkona tästä kisasta? Enpä usko. Veikkaan, että medioillakin on tässä kisassa jaettavaa. Koska luottamuskeskukseen pääsevät ikoneillaan vain harvat, mediat tarjoavat omilla mobiilisivuillaan olevilla mainosbannereilla mahdollisuuden laajemmalle joukolle päästä mukaan kuluttajien mobiilimatkaan. Harmi vain, kun mobiilin näytöt ovat suurimmillaankin niin pienet, että näyttävää brändimainontaa mobiilissa ei oikein pysty tekemään.

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää