Tallenne: Smart Marketing - Kohti tulevaisuuden markkinointia
Tulevaisuuden markkinoinnissa tullaan näkemään paljon fiksuja ratkaisuja toteuttaa tuttuja vanhoja asioita uudella tavalla, kuten markkinoinnin mittaaminen ja tuloksellisuuden todentaminen ja kohdentaminen. Uudistuneiden vanhojen tuttujen lisäksi mahdollisuuksien kirjoon vakiinnuttaa asemansa myös kasvavat kanavat, kuten kaupan media ja metaverse. Minkälaisia mahdollisuuksia nämä tulevaisuuden aiheet antavat markkinoijalle? Missä mennään tällä hetkellä ja mitä on luvassa?
Metaverse tulee avamaan paljon mahdollisuuksia markkinoijille vaatien samalla yhä enemmän asiakkaan ymmärrystä sekä nopeampaa vuorovaikutusta. Kuinka tulevaisuudessa mitattavuus muuttuu ja miksi keskustelu ja varautuminen on jo nyt tärkeää ja kuinka varmistaa kilpailukyky Metaverse ympäristössä. Lokaation vaikutus korostuu myös ulkomainonnassa ja se tulee ottaa huomioon kokonaisvaltaisessa mediasuunnittelussa. Miten mitattavaa tai mittavaa kaupanmedia on? SOK:n puheenvuorossa käydään läpi kuinka markkinointi-investoinnit kehittyy, datan hyödynnetään ja kuinka tuloksellisuus todennetaan. Tulevaisuuden yleisökohdentaminen on myös monilla mielen päällä ja kuinka tuodaan data ja konteksti saumattomasti yhteen.
Tapahtumassa lavalle nousevat: SOK Smart Marketing, Clear Channel, Smartclip, Alma ja Adobe. Tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimii SOK Smart Marketing
Ohjelma
9:00 Tervetuloa - Mira Vaurula / IAB Finland & Aleksi Rautakorpi / SOK Smart Marketing (prese)
9:05 IAB Finlandin Martech ja Data työryhmien katsaus Customer Data Platformiin ja oppaan julkistus - Henri Maunuksela / dentsu & Tatu Kuivalahti / Custobar (lataa tulokset)
9:20 Mittava ja mitattava kaupan media kasvaa maailmalla - mikä on Suomen tilanne? - Jukka Veteläinen / SOK Medialiiketoiminta & Hannaleena Koskinen / SOK Medialiiketoiminta (prese)
9:40 Tuloksellisuus tulevaisuuden mediassa – lokaatio on mediasuunnittelun uusi kuningas - Tuomas Kurki / Clear Channel Suomi Oy (prese)
10:00 IAB Studio: Kohti tulevaisuuden markkinoinnin mittaamista - Haastattelee Juha Halmesvaara (dentsu), keskustelussa Jyrki Kostilainen (SOK Smart Marketing) ja Joona Honka (Berner)
10:20 The future of CTV in a world full of measurements - Celia Ralaimihoatra / Smartclip / RTL AdAlliance (prese)
10:40 Kohti älykkäämpää yleisökohdentamista - Jenna Kärki / Alma (prese)
11:00 Metaverse - Tieteiskirjallisuudesta todellisuuteen - Kristiina Banda / Adobe (prese)
11:20 Lopetussanat - Mira Vaurula / IAB Finland & Aleksi Rautakorpi / SOK Smart Marketing
11:30 Tilaisuus päättyy
Artikkeli
Kvartaalitiedotteet
Uutiset
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää