
Vastuullinen ulkomainonta tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita
Vastuullisuus, kestävä kehitys, yritysten yhteiskuntavastuu – kaikki nämä termit näkyvät voimallisesti mainostavien brändien toiminnassa ja niiden brändiviestinnässä. Edistykselliset ja aidosti vastuulliset yritykset voivat saavuttaa kestävällä kehityksellä merkittävää kilpailuetua: asiakkaat haluavat tehdä yhä merkityksellisempiä ostovalintoja. Tämä korostuu korostumistaan B2C-maailman lisäksi myös B2B -puolella, ja on sanomattakin selvää, että vastuullisuuden painoarvo tulee kasvamaan tulevaisuudessa, alasta riippumatta – eikä ulkomainonta mediana ole poikkeus.
Tiedämme, että kaikella toiminnalla on vaikutuksia ympäröivään yhteiskuntaan ja esimerkiksi ympäristöön, myös erilaisilla mainostilaa myyvillä mediakanavilla. Mutta mitä vastuullisuus on nimenomaan ulkomainonnassa? Mitä median ostajan on hyvä tietää ulkomainonnan vastuullisuudesta?
Ympäristönäkökulmia ulkomainonnassa
Kaikentyyppiset mediat käyttävät elinkaarensa aikana eri tavoin energiaa – oli kyse printtimediasta tai digitaalisista kanavista. Ulkomainonnan tapauksessa energiaa kuluu esimerkiksi digitaalisissa mainospinnoissa. Myös mainosjulisteiden ja -taulujen valmistus ja logistiikka vie luonnollisesti energiaa ulkomainosyrityksen toiminnan eri vaiheissa.
Ulkomainosalalla esimerkiksi JCDecaux ottaa nämä näkökohdat huomioon minimoimalla mainoslaitteidensa sähkönkulutuksen älykkäällä teknologialla ja käyttämällä 100 % uusiutuvaa sähköä kaikessa toiminnassaan. Myös ajoreittien optimointi ja polttoaineen kulutuksen vähentäminen ovat keskiössä. Tämä työ muiden joukossa on huomioitu mm. CDP:n (ent. Carbon Discloser Project) toimesta, ja JCDecaux onkin saavuttanut parhaan arvosanan ”A” toimistaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Muita ympäristövaikutuksia ulkomainontaan tuo mm. materiaalien käyttö. Mainostaulut ja -julisteet sekä mainoslaitteiden valmistuksessa käytettävät materiaalit ja niiden kierrätettävyys on olennaista kestävän kehityksen mukaisessa toiminnassa. JCDecaux käyttää kaikissa itse toimittamissaan julisteissa ainoastaan sellaista paperia, joka on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä PEFC- tai FSC-sertifikaatein.
Ulkomainonnan sosiaalinen vastuu
Ulkomainonta on toiminnallaan myös merkittävä työllistäjä, kun verrataan esimerkiksi digitaalista ulkomainontaa ja muuta digitaalista mainontaa internet-alustoilla.
Koska ulkomainosfirma pitää koko mainoslaitteen tai julisteen elinkaaresta fyysisellä työllä huolta – asentaa ja huoltaa, kiinnittää sekä poistaa – ulkomainonnan työllistävä vaikutus on omaa luokkaansa. Samassa yhteydessä välittäminen ja työntekijöiden turvallisuus ovat aidosti asioita, joilla on merkitystä laajassa mittakaavassa.
Vastuullinen ulkomainostoimija pitää luonnollisesti myös huolta niin yksilöiden kuin asiakasyritystenkin tietosuojasta, ja GDPR:n tarkka noudattaminen on itsestäänselvyys.
Vastuullinen arvoketju ulkomainonnassa
Sen lisäksi, että ulkomainonta on yhtenä kumppanina osa mainostavan yrityksen arvoketjua, myös itse ulkomainosyrityksellä on monessa tapauksessa kattava toimittajaverkosto. Materiaaleja tilataan eri tarkoituksiin ja rakentaminen osana kaupunkien infrarakentamista voi tapahtua osaltaan yhteistyökumppaneiden kanssa.
Suoran työllistävyyden lisäksi ulkomainostoimijat myös tuovat toimimillaan alueilla taloudellista toimeliaisuutta paikallisille yrittäjille: ulkomainostoiminta voi työllistää suuren määrän erilaisia paikallisia yrityksiä aina jätehuollosta rakennusurakoitsijoihin.
Samalla lailla, kun mainostajan kannattaa vastuullisuusmielessä miettiä, millaiselta toimijalta ostaa ulkomainontaa, kestävän kehityksen mukainen ulkomainosyritys pitää huolen siitä, että myös heidän toimittajansa ovat sitoutuneet vastuullisuuteen ja hyvän liiketoimintatavan noudattamiseen.
Osana kaupunkikuvaa ja yhteiskuntaa
Ulkomainostoimijat tuovat parhaimmillaan viihtyisyyttä ja käytännöllisyyttä kaupunkielämään: joukkoliikenteen pysäkit tuovat suojaa ja valoa sekä tarjoavat hyvät olosuhteet miellyttäviin mainoksen kohtaamisen hetkiin. Vastuullisuus voi näkyä katukuvassa positiivisesti myös esimerkiksi JCDecaux’n aurinkopaneeleilla toimivien pysäkkikatosten tai pysäkkien viherkattojen muodossa!
Lisäksi ulkomainostoimijat, jotka operoivat osana paikallisliikenteen infrastruktuuria, tuottavat palvelua julkisen liikenteen eduksi. Kaupallinen toiminta kattaa pysäkkien ylläpidon kustannukset, ja kaupunki saa pysäkkioperoinnin ja huollon ilmaiseksi – näin toimiessaan ulkomainostoiminta siis säästää veronmaksajien rahoja ja pitää yllä joukkoliikenteen pysäkki-infrastruktuuria.
Olennaista mainosmedioiden toiminnassa on luonnollisesti myös itse mainonnan sisältö ja sen säätely. Ulkomainonnalla on tämän osalta hyvät toimintamallit, josta esimerkkinä todettakoon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöstö, joka luo kehikon hyvään markkinointitapaan. Toisaalta, kun ajatellaan hyvää mainontaa eri näkökulmasta, vastuullinen ulkomainonta mediana ja ympäristönä on mainostajalle luotettava: mm. digitaalisella ulkomainonnalla ole riskiä näkyä ei-toivotuissa ympäristöissä, niin kuin internet-mainonnan kohdalla saattaa olla riskinsä käydä.
Kokonaisuudessaan ulkomainonnalla voidaan siis nostaa mainostavan yrityksen vastuullisuusprofiilia ja näin mahdollistaa yrityksen kestävään kehitykseen liittyvien tavoitteiden saavuttamista.
Kaikkiin vastuullisuuden osa-alueisiin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ulkomainonnan kumppania valitaan. Yhdessä voimme tuoda vastuulliselle yritykselle tai tuotteelle kestävän kehityksen mukaisen mainosmedian – ihmisten ja ympäristön takia.
Kirjoittaja Eija Sipilä toimii JCDecaux'n vastuullisuus- ja laadunhallinta-asiantuntijana.
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää