Kysy IABlta: HOT or NOT -webinaari
2.12.2020 järjestetyssä HOT or NOT - webinaarissa kuultiin asiaa niin digitalisoituvasta ulkomainonnasta, sisältömarkkinoinnin uusista suunnista sekä kasvavista somekanavista muutama mainitakseen. Mitä tuo tullessaan vähittäiskauppamedia, entä mihin verkkokaupan puolella pitää varautua?
Webinaarin pääyhteistyökumppanina SOK Media. Tuotannosta vastasi DigiPeople Studio.
Ohjelma
09.00 Webinaarin avaus ja alustus / Mira Vaurula, IAB Finland & Hannaleena Koskinen, SOK Media
09.10 Vähittäiskauppamedian trendit maailmalla ja täällä / Anne Sassi, SOK Media
09.25 Marketeers - get ready for 2021 / Henric Smolak, Strossle
09.40 Tavoita liikkuva ihminen – älykkäästi / Tuomas Ylevä & Jari Lähdemäki, Mediatalo Keskisuomalainen
09.55 2020 Trends That Will Shape the Future of Digital Marketing / Jaakko Haarala, DoubleVerify
10.10 Key note (sponsored by SOK): Satavuotias sosiaalinen media trendien myllerryksessä / Lauri Toivonen, SOK
10.30 Fireside chat: What’s hot or not, post-pandemic, 2021 and beyond? / host Tom Jenen, Boardmember of Netric
10.45 Verkkokauppa 2021: valmistaudu huomiseen / Reetta Peltola, dentsu finland
11.00 Content strategy & Social Media / David Weiner & Ari Heiskanen, Httpool
11.15 Webinaarin yhteenveto / Mira Vaurula, IAB Finland & Hannaleena Koskinen, SOK Media
11.30 Webinaari päättyy
HOT or NOT -webinaari - Q&A
IAB:n toimisto koosti webinaarissa esitetyistä kysymyksistä Q&A:t. Webinaarin tallenne on julkaistu IAB:n Youtube-kanavalla ja jokaisen puheenvuoron alkamisajat löytyy kuvauksesta linkkeinä. Tsekkaa missaamasi puheenvuorot tai vaikka koko webinaari!
Katso webinaaritallenne täältä.
Vastaaja: ANNE SASSI - SOK MEDIA (lataa prese)
Nyt kun olemme hot or not -webinaarissa, niin mitä sanoisit mikä vähittäiskauppamediasta tekee trendikkään kokeilla markkinoinnissa tällä hetkellä?
Vastaus tulossa
Kirjoitit Anne myös blogikirjoituksen vähittäiskauppamediasta IAB:n sivuille. Kiinnostaisi tietää sinun näkemys tähän kasvavaan mediaan, että mikä on vähittäiskauppamedian suurin selätettävä haaste tai mahdollinen uhka tällä hetkellä?
Vastaus tulossa
Vastaaja: HENRIC SMOLAK - STROSSLE (lataa prese)
Do you have any good tips on how to start building a community from scratch?
Choose a format, platform or a concept where you truly believe you can start adding some value to the one’s you’d like to communicate and build a community for. What can you bring to the table and where can you get heard with that piece of content. Do not focus of what you want to communicate - focus on what the audience wants to hear.
Which brands would be the ones to learn from on how to engage and have digital empathy?
It’s easy to say Red Bull - who has proven that building a community is the most important thing you can do in a competitive space of soft drinks. Another great but less sexy case is John Deere who’s been the father of content marketing. Their magazine Furrow is a great example of how building a community with farmers (without even mentioning John Deere) can give results just by giving inspiration and adding value.
Vastaaja: TUOMAS YLEVÄ & JARI LÄHDEMÄKI - MEDIATALO KESKISUOMALAINEN (lataa prese)
Digitaalinen ulkomainonta on kovaa vauhtia kasvava ja kehittyvä mediakanava. Minkälaisia mahdollisuuksia digiulkomainonnassa on käyttää dataa tällä hetkellä ja entä tulevaisuudessa?
Mainosnäyttöjen ohjaukseen voidaan käyttää joko reaaliaikaista dataa tai tietokannoista jalostettua dataa. Datalähteitä voivat olla mainostajan asiakas -tai tuotetietokantojen lähteet, median tarjoamat tietokannat tai ulkopuolisten lähteiden tarjoamat tietokannat. Lähteitä siis riittää, tulevaisuudessa entistä enemmän. Tärkeintä on lähteä omalle liiketoiminnalle tärkeistä datalähteistä liikkeelle ja tarkentaa matkan varrella ulkomainonnan tavoitteita lisäämällä datan käyttöä tukevilla datalähteillä. Jo ensi vaiheen ideointi antaa hyvän näkymän datan hyödyntämispolusta, olemme valmiina ideoimaan!
Miten paikkatietoa voidaan hyödyntää tehokkaasti työmatkaliikenteen parissa? Onko tutkittu, mitkä kiinnostuskohteet kohdentuvat hyvin työmatkaliikenteeseen?
Mielenkiintoinen näkökulma, tietääksemme asiaa ei ole tutkittu, mutta otetaan asialistalle.
Vastaaja: JAAKKO HAARALA - DOUBLE VERIFY
Miten jakaisit työn ja vastuun brändin näkyvyydestä Brand Safety mielessä - ja muutenkin tuloksien mittaamisessa – toimiston, brändin ja DoubleVerifyn kesken?
Tämä on loistava kysymys! Tutkimusten mukaan kuluttajat pitävät Brändiä vastuussa siitä missä kontekstissa heidän mainokset esiintyvät. Käytännössä tietenkin tärkeintä on yhteistyö niin brändin, toimiston kun DoubleVerifyn välillä. Jos otan esimerkkejä brändeistä kenen kanssa työstentelemme, niin he suunnittelevat kanssamme oman BrandSafety profiilin. DoubleVerify voi esimerkiksi kertoa parhaista käytännöistä toimialalla, ja mediatoimisto ja brändi voivat miettiä brändin kannalta tärkeät yksityiskohtaisemmat asiat. Mediatoimisto ja DoubleVerify toteuttavat palvelun käyttöönoton ja asettavat muut halutut mittaus elementit, kuten esimerkiksi kuinka monta prosenttia mainoksesta näkyi, ja kuinka kauan.
Onko korona-aika vaikuttanut sinun television käyttöön tai oletko ottanut käyttöön uusia streemaus-palveluita? Youtube ja tubettajat?
Katsomme kotona lähinnä uutisia ja Pikku Kakkosta lasten kanssa, pakollisten työliitännäisten zoom-palaverien lisäksi.
Vastaaja: LAURI TOIVONEN - SOK MEDIA (lataa prese)
Miten markkinoinnissa voisi ottaa huomioon ihmisen sosiaalisen luonteen?
Vastaus tulossa
Entä miten (markkinoinnin) teknologia parhaimmillaan tukee markkinoinnin suunnittelua, viemättä inhimillistä roolia ideoinnista tai luovuudesta?
Vastaus tulossa
Vastaaja: TOM JENEN - NETRIC & PATRICIA DIXON - MAGNITE & REBECKA SJÖSTRÖM - NETRIC
CTV is trending about everywhere. Do you have already some best practices how to make most out of it as premium publisher. Is CTV for example sold as a standard part of AVOD-inventory?
Patricia Dixon:
Many publishers offer different content revenue models either via pure AVOD or pure SVOD services or a mix of both. This allows the ability to monetise ads both direct and programmatically as well as providing a no ad or less ad experience through subscription. Both allow the ability to collect valuable first party publisher data via a sign in that can then be collected to better understand users content consumption and browsing habits to further inform on the types of content that users desire. Keeping content sticky with premium or original content is key to ensuring returning customers, high dwell times and creates more ad opportunities to monetise. Having a good understanding of your audience is key Demographic data - Age & Genre is in demand from advertisers to better target their campaigns.
Ensuring content metadata like Genre, TV Series or TV Show is passed in the bid stream is a good best practice to help categories content as well as target and report by and makes it more valuable.
Ensuring that you protect the user experience is key at all times. So we cannot underestimate the importance of the Ad experience and must always put the user first. Making sure that you are working with good publisher technology partner who can help with:
- Ad - podding technology - allows for the same ad experience as linear TV - for instance a 3 minute ad break of 6 30 second ads.
- Competitive separation of ads within the ad pod where it’s critical you don’t have the same ad appearing back to back or against a competitor. Ad Podding enables controls to manage this process.
- Adopting creative volume controls - making sure that programmed content and ad volumes are at the same level to avoid that horrendous experience when sound shoots up during an ad break and then is too quiet when the TV show starts again
- And then finally Realtime reporting and troubleshooting - are essential tools so that you can act promptly and efficiently to resolve any technical issues. Again aiming to keep the ad experience as high as possible
- Work with a Dynamic ad insertion company to dynamically insert or ‘stitch’ ads into the programming stream offering different ads to the live TV feed
Ultimately CTV is driving the eyeballs so we need to make sure that we are adhering these best practices and keeping the CTV experience the same as linear TV.
Vastaaja: REETTA PELTOLA - DENTSU FINLAND (lataa prese)
Onko jotain tietoa miten Amazon aloittanut Ruotsin puolella? Ajankohta ainakin on ollut ihan suotuisa!
Lukuun ottamatta julkisuutta saaneita epäonnistuneita tuotekuvausten konekäännöksiä on Amazonin tulo sujunut odotetusti. Tarjolla on n. 150 miljoonaa tuotetta eri kategorioista ja hinnoittelua on pidetty suhteellisen kilpailukykyisenä. Fyysisesti asiakkaita palvellaan yhden palvelukeskuksen kautta Eskilstunasta. Tietyt Amazonin valtteina pidetyt ominaisuudet, kuten kanta-asiakkuusohjelma Amazon Prime, eivät kuitenkaan ole vielä saatavilla. Oletuksemme on, että valikoiman laajeneminen ja Primen mahdollinen lanseeraus tulevat kasvattamaan ostoja.
Kuinka tärkeänä näette vastuullisen datan käytön ja keräämisen osana brändistrategiaa?
Kriittisenä liiketoiminnan kannalta sekä eettisestä näkökulmasta että asiakkaiden luottamuksen ja asiakassuhteen säilyttämiseksi. Digital Society Index -tutkimuksemme mukaan 86 % suomalaisista on valmiita luopumaan brändistä, jos ilmenee, että se on käyttänyt dataa väärin.
Vastaaja: DAVID WEINER & ARI HEISKANEN - HTTPOOL (lataa prese)
What would be your tips to marketers how to start building their brand’s own identity and voice?
Mapping out the brand's mission, vision, values and purpose along with understanding the key insights that drive the consumer's decisions, your unique selling points, and how relevant themes can overlap with those things. Then, when developing the voice for your brand, keep in mind those critical elements to determine your distinct persona. What are your business objectives? Marketing objectives? There are a lot of things to consider but it can also be something you develop, hone and evolve over time.
Do you have other good examples of brand identity than Oatly? What brands are the ones to follow and learn from?
There are a ton of great brands to look at and each industry and vertical. I loved working on the Brisk brand in the U.S. because we really developed a unique voice and personality. I love the look and feel of Rapha, Wendy's edge, Patagonia's mission combined with voice and content, and Dove has been leading the way for a long, long time. The newest 'it' brand on social is definitely @Steak_Umm. Take a look!
05.12.2024
Tallenne: Kaikki irti datasta
Joulukuun seminaari kokosi yhteen datan ja kohdentamisen huippuasiantuntijat käsittelemään, miten asiakasdataa voidaan hyödyntää tehokkaammin markkinoinnissa. Päivän aikana syvennyttiin siihen, miten eri datalähteitä käytetään kampanjoiden optimoinnissa, kuinka evästeettömään tulevaisuuteen voidaan varautua ja miten digimainonnan tuloksellisuutta kasvatetaan. Osallistujat saivat ajankohtaisia näkemyksiä ja käytännön vinkkejä siitä, miten dataa voi hyödyntää paremmin niin uusien asiakkaiden tavoittamisessa kuin asiakasmyynnin maksimoinnissa.
lue lisää20.11.2024
Tallenne: Oikotie Asunnot X IAB: Markkina muuttuu - miten asunnonvaihtajan tavoittaa?
Tervetuloa mukaan Oikotie Asuntojen ja IAB:n yhdessä järjestämän webinaarin tallenteeseen. Tapahtumassa pureuduttiin digitaalisen markkinoinnin muutoksen asuntojen toimialan näkökulmasta.
lue lisää13.11.2024
Tallenne: Retail Median rooli nyt ja tulevaisuudessa
Retail Media kasvaa ja ottaa osuuksia mediakakusta niin globaalisti kuin Suomessakin. Mistä tässä on kyse, miten Suomen retail median pioneeri K Retail Media näkee markkinan ja suomalaisen kuluttajan nyt ja tulevaisuudessa?
lue lisää06.11.2024
Tallenne: Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa 2024
IAB:n marraskuun webinaarissa käsiteltiin ohjelmallisen mainonnan uusimpia trendejä ja kehityssuuntia.
lue lisää