Icon
Euroopan digimainonta jo 55 mrd euroa! Uutiset ja tiedotteet

Euroopan digimainonta jo 55 mrd euroa!

05.06.2019

 

Euroopan digimarkkina kasvoi yhteensä 13,9 %, joka on suurin kasvu sitten vuoden 2011. Out-stream-videomainonta kasvoi jopa 44,7 % vuodesta 2017.

Varsova, Puola 4. kesäkuuta 2019 - IAB Europe, johtava Euroopan digitaalisen mainonnan ekosysteemin kattojärjestö, julkaisi eilen Varsovassa järjestetyssä Interact-konferenssissaan tuoreen AdEx Benchmark 2018 -tutkimuksen. Euroopan digitaalinen mainonta kasvoi 13,9 prosenttia vuonna 2018 ja panostukset digitaalisen mainontaan nousivat 55,1 miljardiin euroon. Kasvun vetureina olivat video-, mobiili- ja some-mainonta. Kasvu on suurinta sitten vuoden 2011 ja verrattuna vuoteen 2012 ovat digimarkkinat yli kaksinkertaistuneet.

AdEx Benchmark -tutkimus on objektiivinen ja laaja katsaus Euroopan digitaalisten mainosmarkkinoiden kehitykseen. Jo 13 vuotta julkaistu tutkimus kattaa nykyään 28 eurooppalaista markkinaa, joista vuonna 2018 jopa kaksikymmentäyksi saavutti kaksinumeroisen kasvun edellisvuodesta.

Out-stream-video- ja mobiilimainonta hallitsivat vuoden 2018 tuloksia ja molemmat kasvoivat kaksinumeroisina jokaisessa 28:ssa markkinassa. Out-stream-video kasvoi keskimäärin 44,7 prosenttia ja in-stream-videomainonta 19,7 prosenttia. Kokonaisuudessaan videomainonta kasvoi 30,9 prosenttia 7,6 miljardiin euroon, mikä vastaa 33 prosenttia koko display-mainonnasta.

Hakukonemainonta on edelleen suurin mainosmuoto 12,5 prosentin kasvulla ja 25 miljardin euron markkina-arvolla. Mainonta sosiaalisessa mediassa nosti display-mainonnan kasvuun kaikkialla Euroopassa. Se kasvoi 33,7 prosenttia edellisvuodesta ja on nyt 49 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

Mobiilimainontaan panostettiin 31,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna ja panostukset kasvoivat 22,8 miljardiin euroon. Sen osuus on 41 prosenttia kaikista digitaalisen mainonnan panostuksista Euroopassa.

IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan kommentoi tuloksia:

  • On rohkaisevaa nähdä tervettä, kaksinumeroista kasvua koko Euroopan alueella. Digitaalinen mainosala tuottaa nyt 55 miljardia euroa Euroopan bruttokansantuotteelle ja tuo lisäarvoa sekä kypsille että kehittyville markkinoille. Kun digitaalisen mainonnan osuus on jo 45 prosenttia kaikesta maksetusta mediamainonnasta Euroopan alueella, on tärkeää tarjota eurooppalaisten tietosuojasääntöjen mukaisia ja yksityisyyttä kunnioittavia mainoskokemuksia, joilla suojellaan kuluttajia ja tuetaan Euroopan digitaalista taloutta.

IAB Europe AdEx Benchmark -tutkimus jakaa digitaaliset mainospanostukset kolmeen luokkaan: Display, hakumainonta sekä luokiteltu ja hakemistot. Näiden mainosmuotojen kasvua on tukenut kuluttajien muuttunut laitekäyttö ja median kulutustottumukset.
AdEx Benchmark -tutkimuksen tiedot ovat brutto euroina.

Vuonna 2018 viisi suurinta kasvumarkkinaa tulivat CEE-alueelta:
1. Ukraina - 26,9 prosenttia
2. Venäjä - 24,9 prosenttia
3. Valko-Venäjä - 23,6 prosenttia
4. Tšekki - 20,9 prosenttia
5. Serbia - 20,1 prosenttia

Top 10 digimarkkinat:
1. UK - 18,4 miljardia euroa
2. Saksa - 7,2 miljardia euroa
3. Ranska - 5,2 miljardia euroa
4. Venäjä - 4,1 miljardia euroa
5. Italia - 2,9 miljardia euroa
6. Alankomaat - 2,2 miljardia euroa
7. Espanja - 2,2 miljardia euroa
8. Ruotsi - 2,1 miljardia euroa
9. Sveitsi - 2,0 miljardia euroa
10. Norja - 1,1 miljardia euroa

AdEx Benchmark 2018 -raportti julkaistaan kokonaisuudessaan kesäkuun lopussa 2019.
Lue lisää IAB Europen sivuilta
Lisätietoja antaa
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää

07.12.2022

Verkkomainonnan määrä jatkaa kasvu-uralla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 kolmannella kvartaalilla oli ennätyksellisen suuri, noin 173 milj. euroa. Lähes 60 prosenttia mediamainonnasta on jo digitaalista. Vuoden 2021 kolmanteen kvartaaliin verrattuna digimainonta kasvoi 7 %

lue lisää

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!