Icon
Saisinko vielä yhden markkinointiteknologian, kiitos! Uutiset & blogi

Saisinko vielä yhden markkinointiteknologian, kiitos!

13.10.2016 | Dingle Oy

Saija Ekman & Kim Weckström kirjoittivat Marmaissa, että suomalaisten yritysten uusista markkinointi-investoinneista iso osa kohdistui viime vuonna markkinointiteknologioihin. Määrä on suuri siihen nähden, että tietoja aiemmilta vuosilta ei juuri ole selvillä. Jos sinulla on, kerrothan siitä minulle.
Itse kuitenkin ennustan, että investoinnit markkinointiteknologian hyödyntämiseen tulevat kasvamaan tulevaisuudessa.

Yhä useammat yritykset ovat jo 100 metrin spurtteina lähteneet ottamaan käyttöön eri markkinointiteknologioita ja testaavat niistä saatavia hyötyjä omassa liiketoiminnassaan. Ja hyvä niin.

On kuitenkin tärkeä muistaa, että markkinointiteknologian käyttöönotto on pitkän aikavälin investointi. Toimiakseen se vaatii investointeja paitsi teknologiaan, myös inhimillisen pääoman kehittämiseen, toimintamallien ja suunnitelmien uudistamiseen ja päivittäiseen operatiiviseen ylläpitoon, käyttöön ja usein myös sisällöntuotantoon. Eli resursseja ja kuluja, joista ei siellä markkinoinnin automaatiojärjestelmän edustajan myyntipitchissä ole mainittu. Ostajan on hyvä ymmärtää, että hankinnan kohteena ei ole vain IT-järjestelmä, vaan laajempi toimintatavan muutos. Toimiakseen markkinointiteknologia vaatii usein myös muutoksia yrityksen strategiaan.

Pitkän aikavälin investointinäkökulmaa puoltaa se, että markkinointiteknologian täysien hyötyjen kotiuttaminen vaatii melkoisesti työtä. Todelliset hyödyt eivät usein näy heti, vaan joissain tapauksissa vasta puolen vuoden kuluttua. Tämä riippuu tietenkin käyttöönoton scopesta ja yrityksen myyntisykleistä.

Aivan kuin muukin investointi, markkinointiteknologiaan panostaminen vaatii liiketoiminnalliset perustelut sille. Asiaa ajavan tahon täytyy kyetä perustelemaan, mitä liiketoiminnallista hyötyä tästä meille on, mielellään numeroin. Tarvitaan siis investointilaskelma. Sen tekemiseen apua voi löytää esimerkiksi täältä.
Teknologia-investointien arvonlisäystä voidaan myös arvioida esimerkiksi analysoimalla sen vaikutusta asiakkuuden elinkaaren arvoon (CLV) ja asiakasmäärän kasvuun.

Yksinkertaistettuna: markkinoijien on otettava askel suuntaan, jossa ehdotuksemme ja näkemyksemme perustellaan luvuin ja toiminnalle asetetaan aina liiketoiminnalliset tavoitteet ja mittarit.

Toisaalta, johtoryhmän on oltava avoin uusille mahdollisuuksille, tukea markkinointia laskelmien tekemisessä, tavoitteasetannassa ja ymmärrettävä markkinoinnin ja markkinointiteknologioiden vaikutus liiketoimintaan osallistamalla markkinoinnin osaajat yrityksen strategiaprosesseihin sekä näkemällä markkinointipanostukset investointeina kulujen sijaan.

Usein laajempaan markkinointiteknologian käyttöönottoon tulee osallistaa liiketoimintajohto ja myyntijohto markkinointijohdon lisäksi. Esimerkiksi markkinoinnin automaatio ei toimi siiloutuneessa organisaatiossa.

Kirjoittaja Jesse Ketonen Dingleltä vetää hiljattain perustettua IAB:n markkinointiteknologian työryhmää.

PS. Tsekkaa myös aiempi kirjoitus IAB:n markkinointiteknologiaryhmästä.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää