
Tallenne: Trend Alert: IAB goes Gaming
Pelaaminen on kehittynyt yhdeksi maailman suurimmista viihteen muodoista käytetyn ajan, tuotetun rahan ja yleisön koon suhteen – ja se tavoittaa laajan ja sitoutuneen väestörakenteen useilla alustoilla.
Pandemian myötä markkina on kasvanut entisestään, kun ihmiset ovat kääntyneet pelien pariin viihteen, häiriötekijän, turvapaikan ja sosiaalisen yhteyden hakemiseksi. Maailmanlaajuisesti mobiilipelien latausten kokonaismäärä oli yli 14,4 miljardia vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, kun se vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä oli 9,7 miljardia.
Mitä tämä tarkoittaa siis mainonnan ja brändien kannalta? Peleissä liikkuu jo nyt suuri ja sitoutunut yleisö ja ympäristö tarjoaa myös monipuolisia mahdollisuuksia brändeille. IAB:n vuoden 2022 viimeisessä webinaarissa raotimme ovea peliympäristöjen ja pelillistämisen tarjoamiin markkinoinnin mahdollisuuksiin ja julkaisimme samalla IAB:n ensimmäisen oppaan aihepiiristä: Gaming ostajan opas.
IAB tulee myös satsaamaan 2023 Gaming-teemaan aloittamalla myös uuden Gaming-työryhmän.
Ohjelma
8:30 Webinaarin avaus - Mira Vaurula / IAB Finland
8:35 Gaming ostajan -oppaan julkistaminen - Aki Ronkainen / Smartclip / RTL & Niklas Tverin / Elisa (lataa opas)
8:45 Mobiilipeliympäristön trendit sekä mahdollisuudet brändeille - Anna Anttila & Jaakko Ylönen, Rovio (lataa prese)
9:00 Miten voit hyödyntää pelimekaniikoita markkinoinnissa? - Max Söderholm / Playable & Johanna Ekholm / Kesko (lataa prese)
9:15 IAB Studio: Peliympäristön mahdollisuudet brändille, haastattelee Mira Vaurula / IAB Finland, keskustelemassa Aki Ronkainen / Smartclip / RTL & Mikael Lindberg / Httpool
9.35 Gaming advertising - How to Level Up - Dominic Tillson / Azerion (lataa prese)
9:50 Loppusanat - Mira Vaurula / IAB Finland
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää