
Tallenne: Keksit. Keksi? Keksit!
Asioita, jotka sopivat hyvin yhteen: paita ja peppu, vakka ja kansi, kesä ja kärpäset sekä IAB ja evästeet.
Miksi kaikkien markkinoijien pitäisi olla kiinnostuneita evästeistä? Luonnollisesti siksi, että kolmannen osapuolen evästeiden lopullisen poistumisen odotetaan tapahtuvan vuoden 2024 jälkimmäisellä puoliskolla ja jo nyt merkittävä osa mainosinventaarista on 3P evästeiden tavoittamattomissa.
IAB:n tapahtumien kestosuosikki Keksit. Keksit? Keksit! löytyi jäsenten pyynnöstä myös tämän vuoden tapahtumakalenterista. Kavereiden kesken lempinimen "keksisemma" saanutta tapahtumaa on järjestetty jo usean vuoden ajan ja tänä vuonna pääyhteistyökumppanina toimi Adform.
Keksiseminaari antoi ajankohtaisia vastauksia kaikkiin niihin kysymyksiin, joita just sinä olet miettinyt evästeettömään mainontaan liittyen. Adformin toteuttama tutkimus kertoi suomalaisten mainostajien valmiustason evästeiden poistumiseen liittyen ja tämän jälkeen aiheeseen syvennyttiin vielä paneelikeskustelun muodossa. Lisäksi tapahtumassa puhuttiin kahden puheenvuoron voimin luvanvaraisesta datasta (Dagmar ja Sinuna) sekä kontekstuaalisesta mainonnasta (Neuwo). Seminaarikattauksen kruunasi Google, joka kertoi päivityksen Privacy Sandbox -hankkeeseen sekä Googlen uusiin mainostuotteisiin.
Tilaisuudessa julkaistiin ja tarjoillaan kaikille osallistujille myös Dagmarin Jonne Salovaaran johdolla tehty IAB:n Opas ohjelmallisen mainonnan kohdentamiseen ilman kolmannen osapuolen evästeitä.
IAB pahoittelee srtiimissä ilmenneitä yhteysongelmia. Finnkinon DNA verkossa oli ongelmia, josta striimin pätkiminen johtui. Tallenteessa ongelmia ei ollut yhtä paljon mutta pientä pätkimistä sielläkin. Mutta tästä syystä mm. Neuwon puheenvuoro on nauhoitettu jälkikäteen uudelleen.
Agendalla:
Tervetuloa seminaariin - Pasi Raassina / IAB Finland & Juuli Pelkonen / Adform
Tutkimus: Miten valmiita suomalaiset mainostajat ovat evästeiden poistumiseen 2023? - Patrick Laukkonen / Adform
IAB Studio - Moderaattorina Petri Kokkonen / Relevant ja piinkovina asiantuntijoina Jonne Salovaara / Dagmar & Patrick Laukkonen / Adform
Kontekstuaalisuuden merkitys kolmannen osapuolen evästeiden hävitessä - Johannes Harju & Mats Melén / Neuwo (lataa prese)
Luvanvarainen asiakasdata - Petteri Kalaoja / Dagmar (lataa prese)
Asiakasidentiteetillä uuteen evästeaikakauteen - Mikko Nurmi / Sinuna (lataa prese)
Durable performance with Google Ads in an evolving ads privacy ecosystem - Matthias De Bruyne & Juha Hannuksela / Google
Loppusanat - Pasi Raassina / IAB Finland & Juuli Pelkonen / Adform
Seminaari päättyy
31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää03.02.2023
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).
lue lisää