Icon
Natiivimainonta on nousussa Markkinaluvut

Natiivimainonta on nousussa

25.08.2017

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden ensimmäisellä puoliskolla 7,9 % edellisvuoteen verrattuna. Suurimpana mediaryhmänä se edustaa kolmannesta (32 %) mediamainonnan panostuksista. Tammi-kesäkuussa digimediossa mainostettiin yhteensä 172,1 miljoonalla eurolla.

Suurimmat kasvuprosentit kirjattiin natiivimainonnalle 30,6 % ja Facebook-mainonnalle 46,3 %. Natiivimainonnan keinoin mainostajat tavoittelevat kuluttajalähtöisempää tapaa lähestyä yleisöjä mainosviesteillä. Tammi-kesäkuussa natiivimainontaan panostettiin 6,4 miljoonaa euroa.

Mediamainontaan kokonaispanostukset olivat tammi-kesäkuussa 540,5 miljoonaa euroa ja tässä oli edelleen lievää laskua, noin 3 %, verrattuna edellisvuoteen. Kokonaispanostuksissa tuntuu olevan vaikeaa päästä kasvukäyrälle ja vielä vaikeampi siellä on pysyä. Vuoden 2016 tammi-kesäkuun vertailujaksolla käytiin jo lupaavasti muutaman prosentin kasvussa, jota kuitenkaan ei ole onnistuttu saavuttamaan kuluvana vuonna.

Tammi-kesäkuun aikana mediapanostuksista 34 % päätyi printtimedioihin ja 61 % sähköisiin medioihin. Ulkomainonnan osuus on 5 %, josta myös iso osa on jo digitaalista.

Digimainonnan kehitys toisella kvartaalilla

Huhti-kesäkuun digipanostukset nousivat yhteensä 89,4 miljoonaa euroon. Kasvua kertyi 4,7 % verrattuna samaan vertailujaksoon vuonna 2016.

Vuoden toisella kvartaalilla digimainonnan kehityksessä ei ollut nähtävissä mitään suuria yllätyksiä. Hakumainonnassa tilastoitiin pieni notkahdus ja Facebook mainonta taas näyttää edelleen vahvaa yli 30 %:n kasvua. Display-mainonta päätyi miinukselle 5,8 %. Reipasta kasvua näyttivät myös tällä kvartaalilla natiivimainonta sekä in-stream videomainonta.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain ja täydentää näin Kantar TNS:n mainospanostusten kuukausiseurantaa jo kymmenettä vuotta. ”Markkinatiedon ja ajankohtaisten trenditietojen kerääminen ja raportointi on yksi IAB:n tärkeimmistä tehtävistä ja tästä toiminnasta monet tuntevat meidät parhaiten. Sivustoltamme löytyvät kvartaalitiedotteet ovat olleet alalla kovassa käytössä jo vuosien ajan”, toteaa 20-vuotisjuhlaansa syyskuussa viettävän IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet: https://www.iab.fi/ajankohtaista/digimarkkinoinnin-uutiset/kvartaalitiedotteet.html

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!