Icon
Kysy IABlta: REBOOT -webinaarin Q&A Markkinaluvut

Kysy IABlta: REBOOT -webinaarin Q&A

15.05.2020

IAB Finlandin 12.5.2020 järjestämässä REBOOT -webinaarissa paneuduimme COVID19-pandemian mahdollisiin vaikutuksiin mediamarkkinassa sekä kuulimme näkemyksiä, menestyscaseja ja tulevaisuudennäkymiä Kotipizzalta, Sanomalta, Facebookilta sekä Dagmarilta.

Ohessa vastaukset presentoijille kysyttyihin kysymyksiin. Jos missasit osan webinaarista, löydät tallenteen alta.

Katso webinaaritallenne täältä. 

 


IAB:n COVID19 -aiheiset tutkimukset ja tapahtumat

COVID19-pandemia tulee vaikuttamaan talouteen ja sitä kautta myös markkinointiin vielä vuosien ajan. Oikeita vastauksia vaikutuksen voimakkuudesta ja pituudesta ei vielä ole kenelläkään, mutta haluamme tarjota teille kaiken IAB:n tuottaman tiedon aiheesta.

IAB Finland tutki yhdessä Avauksen sekä ASML:n kanssa, miten koronaepidemia on vaikuttamassa suomalaisten yritysten markkinointipanostuksiin tämän vuoden aikana. Lue juttu täältä

IAB Europe Covid19 -webinaarissa 21.4. aiheena oli koronan vaikutus Euroopan mediamarkkinaan. Äänessä IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp. 
Katso tallenne täältä
Ilmoittaudu jatkowebinaariin 20.5.

IAB Sverigen ja Avauksen tutkimus: The Impact of Covid-19 on Marketing Budgets 2020 in Sweden

 

REBOOT - Q&A

IAB:n toimisto koosti webinaarissa puhujille esitetyistä kysymyksistä Q&A:t. 

 

Vastaaja: RAINER LINDQVIST - KOTIPIZZA

Jääkö koronan jälkeen joku koronan mukanaan tuomista tavoista elämään? Mainitsit, että ryhdyitte myymään makeisia, entä esim. käsidesit ym.?

Makeiset tulee jäämään valikoimiin. Kun laajensimme väliaikaisesti kuljetusaluettamme (kuljettavien ravintoloiden määrä kasvoi), iso osa näistä tulee jatkamaan virallisen kuljetuskonseptin piirissä. Hygienia ja ruokaturvallisuus on meille ollut aina kriittinen ja tärkeä asia meille, mutta nyt muutamia käytänteitä tulee jäämään. Mm. asiakkaille helpompi käyttöiset käsidesipisteet. Media puolella tulemme nostamaan digitaalista paikallismarkkinointia ketjuohjauksen puolelta.

Miten summasit – miksi olette pärjänneet näin hyvin? Onko mielestäsi Kotipizzan vahva brändi oleellisin voimavara jne.

Tunnettu vahva brändi on tietysti ollut meille etu, mutta myös se, että verkkokauppa ja kuljetuskonseptiin panostaminen viimeisten kolmen vuoden aikana kantoi hedelmää tällaisessa tilanteessa, missä orgaaninen kysyntä kuljetettavalle ja verkkokaupasta ostettavalle ruualle kasvoi hetkessä. Myös Kotipizzan rohkea, kokeileva yrityskulttuuri mahdollisti sen, että emme missään vaiheessa menettäneet toimintakykyä organisaatiossa. Kolmas asia oli se, että yli kaksi sataa yrittäjäämme suoriutuivat oivallisesti haastavasta tilanteesta.

 

Vastaaja: ELINA BONO - SANOMA

Pistitte B2B-markkinoinnissa ihan kaiken uusiksi. Oliko tiimin motivointi vaikeaa ja miten saitte koko organisaation mukaan hankkeeseen?

Tiimin motivointi ei ollut vaikeaa. Päinvastoin. Tilanne loi työllemme ihan uutta merkityksellisyyttä, sillä markkinointiviestintä nousi kerta heitolla tärkeämmäksi kuin koskaan aikaisemmin. Siinä missä markkinoija-asiakkaamme hakivat markkinoinnilla ennen koronaa kasvua, nyt he hakivat keinoja selviytyä. Mitä enemmän pystymme heitä tässä hetkessä auttamaan sen parempi. Tiedostimme yhdessä, että suunnitellut viestit eivät olleet aikaan sopivia ja halusimme osaltamme tuoda kortemme kekoon auttaaksemme asiakkaitamme. Olemme myötäeläneet ja tukeneet toinen toisiamme vahvasti alusta lähtien. Lisätietoja muutoksesta toimintatavassamme tiiminä täältä.

Vahva johtaminen, henkilökunnasta huolehtiminen ja avoin tiedonkulku ovat hitsanneet meidät yhteen. Korona iski meihin ihan yhtä lailla kuin kaikkiin muihinkin yrityksiin ja siihen reagointi on koko organisaation yhteinen tehtävä. Ylin johto oli mukana alusta lähtien suunnittelemassa ja linjaamassa, mitä ja miten tulemme markkinoimaan. Jos oma markkinointimme ei puhuttelisi omaa henkilökuntaamme, niin tuskin se sitten puhuttelisi muitakaan. Yhdessä tästä selvitään. Itselleni on tosi tärkeää, että kampanjat jalkautuvat ja oma henkilökuntamme voi olla niistä ylpeä.

Minkälaista palautetta olette saaneet uudesta b2b-kampanjasta? Ja kuinka kauan aiotte jatkaa nykyisellä linjalla?

Palaute on ollut kautta linjan positiivista, mistä olen luonnollisesti tosi kiitollinen. Markkinoijia palvelevaan sisällöntuotantoon ja jakeluun panostamme jatkossakin. Meillä on paljon tietoa, jota he pystyvät hyödyntämään omassa suunnittelussaan. Tiedontarve on tällä hetkellä valtava, kun tilanteen nopeus ja vakavuus tuli kaikille yllätyksenä. Koronan vaikutukset tulevat olemaan monimuotoiset ja pitkäkestoiset. Suomen johtavana mediatalona tunnemme roolimme ja vastuumme. Velvollisuutemme on pysyä ajan tasalla ja jakaa tieto koko alan käyttöön. Tällä hetkellä emme kilpaile vaan tuemme toinen toisiamme. Sekä meidän että ulkopuolisten asiantuntijoiden vinkkejä löytyy jatkossakin täältä: https://media.sanoma.fi/vinkkeja-ja-sisaltoa-markkinoijalle-koronakriisin-aikana

Myös omissa kampanjoissamme reagoimme tilanteeseen sen vaatimalla tavalla varmasti myös jatkossa. Meillä on hyvät kontaktit suomalaisin markkinoijiin, joten olemme aika hyvin pulssilla, mitä apua he tarvitsevat. Tätä tietoa käytämme tulevissakin kampanjoissa. Viestimme aikaan sopivalla tavalla jatkossakin. Uutta on tulossa jo ihan lähipäivinä. Emme aio hyytyä vaan teemme kaikkemme, jotta tästä selvittäisiin.

 

Vastaaja: MIKA LEHTORANTA - DAGMAR

Dagmar kerää omasta kuluttajapaneelistaan trenditietoa kuluttajakäyttäytymisen muutoksista. Voiko sieltä tehdä jo pitemmän aikavälin ennusteita, eli palautuuko kuluttajakäyttäytyminen koronan jälkeen vanhoihin uomiin?

Vielä ei ole mahdollista sanoa milloin kuluttajakäyttäytyminen mahdollisesti palaa lähemmäs normaalia. Ennusteiden osalta tietoa ei ole vielä kertynyt riittävästi. Kriisin vaikutuksia ja vaikutuksen kestoa on siis vielä hankala tarkasti ennustaa ja kuinka syvää taloudellista epävarmuutta se tulee lopulta aiheuttamaan. Mutta toki tulosten kertymisen myötä pystymme jatkossa arvioimaan tarkemmin kuluttajakäytöksen muutosta. Tutkimukseen voidaan myös liittää asiakkaan toimialaa koskevia kysymyksiä, näin voidaan tarkemmin seurata kehitystä myös asiakas- ja toimialakohtaisesti.

Miten Dagmar mediatoimistona uskoo COVID19-kriisin muuttavan pitkällä jänteellä mediainvestointeja ja -painotuksia Suomessa?

Virallisen mittauksen mukaan mediainvestointien trendi on ollut laskeva ja tämänkaltainen kriisi oletettavasti tulee vaikuttamaan mediainvestointeihin myös negatiivisesti. Painotukset digiin varmasti jatkuvat, myös verkkokauppa, asiakaskokemus, teknologia ja automaatio tulevat entisestään olemaan markkinoijan fokuksessa. Jos kriisi synnyttää taantumaan on tällä toki myös vaikutusta mediankäyttöön, esim. maksetun ja tilatun sisällön osalta ihmiset tulevat oletettavasti olemaan kriittisempiä mihin rahansa käyttävät ja mistä sisällöstä ovat valmiit maksamaan.

 

Vastaaja: JAANA KARJALAINEN - FACEBOOK

Miten konkreettisesti yritysvastuu on näkynyt Facebookin toiminnassa COVID19-kriisin aikana?

Hyvin monella tavalla. Parhaiten asia konkretisoituu meidän sivustolta.

Ovatko kuluttajat löytäneet FB:n COVI19-19 Information Centerin?

Kyllä ja itseasiassa todella hyvin. Noin 2 miljardia ihmistä on vieraillut COVI19-19 Information Centerissä (Lähde: Facebook Q1 2020 Earnings)

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!