Kysy IABlta: Master your GDPR - Adtech + analytics + privacy -webinaari

IAB Finland yhdisti voimansa IAPP Knowledgenet Helsingin kanssa ja järjestivät yhdessä tietosuojawebinaarin.
IAB:n ja IAPP Knowledgenetin webinaari pureutui marraskuussa adtechiin, analytiikkaan ja tietosuojaan. Puheenvuoroissa Sitra käsitteli yksityisyyttä, Eversheds Sutherland adtechiä ja oikeuskäytäntöjä sekä Alma Media kolmannen osapuolen evästeitä ja tietosuojaa.
Webinaarin alustuksessa kuultiin myös tilannekatsaus TCF 2.0:n liittyen. TCF (Transparency & Consent Framework) on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan välittämisen digitaalisen mainosmarkkinan toimijoille. Kaikkien digitaalisen mainonnan parissa työskentelevien tulee ymmärtää TCF:n merkitys ja erityisen tärkeää se on mainontaa ohjelmallisesti myyville ja ostaville tahoille.
Adtech + analytics + privacy -webinaari - Q&A
IAB:n toimisto koosti webinaarissa puhujille esitetyistä kysymyksistä Q&A:t. Julkaisimme myös jokaisen puhujan presentaatiot.
Vastaaja: RIITTA VÄNSKÄ & TIINA HÄRKÖNEN - SITRA (lataa prese Kun yksityisyys on kauppatavaraa)
Onko tutkittu, miten moni käyttäjä lukee cmp:n antamat tiedot suostumuksesta ja tai siihen liittyvistä datakohteista, ennen kuin hyväksyy tai hylkää?
Sitran kansalaiskyselyssa kysyttiin:
Miten suhtaudut eri sovellusten/palvelujen käyttöehtoihin?
14% ’Luen aina huolellisesti ja hyväksyn ne’ (Suomi 9%)
23% ’Luen useimmiten ja hyväksyn ne’ (Suomi 26%)
30% ’Luen joskus ja hyväksyn ne’ (Suomi 35%)
22% ’Hyväksyn ne lukematta’ (Suomi 22%)
5% vastasi ’Käytän vain sellaisia palveluja/sovelluksia, joiden käyttöehdot voin hyväksyä (Suomi 5%)
Kysely tehtiin 2018 lopussa, vastaajia 8004, kysely tehtiin 4 maassa (Suomi, Saksa, Hollanti, Ranska)
Kuinka paljon sitten vastauksiin vaikutti se miten käyttäjät olettivat että pitää vastata?
Teemme uuden kyselyn vuonna 2021.
Vastaaja: MARI RUSI - EVERSHEDS SUTHERLAND (lataa prese Adtechiin vaikuttava viimeaikainen oikeuskäytäntö)
Jos yritys kohdentaa Facebookissa mainontaa asiakasrekisterin tietojen perusteella, tarvitaanko tähän suostumus? ts. luokitellaanko FB-mainonta sähköiseksi suoramarkkinoinniksi?
Suostumusta pääsääntöisesti edellyttävää sähköistä suoramarkkinointia on automatisoitujen soittojärjestelmien, telekopiolaitteiden, sähköpostiviestien, tekstiviestien, puheviestien, ääniviestien tai kuvaviestien avulla toteutettu suoramarkkinointi. Mainonnan Facebook -käyttäjän uutisvirrassa ei ole katsottu olevan edellä kuvatun mukaista sähköistä suoramarkkinointia. Näin ollen yritys voi kohdentaa Facebookissa mainontaa asiakasrekisterin tietojen perusteella ilman suostumusta.
Kysymys kuuluu missä ja miten kieltomahdollisuus pitää antaa JOS se on pakollista. Ja tuleeko se tallentaa taustajärjestelmään omana lupakenttänään kuten eri suoramarkkinointikanavat. Ja voiko olla esim. yksi yhteinen lupa kaikkea kohdennettua digimainontaa varten, vai miten luvat tulee ryhmitellä (mainosalustoittain, some/display jne. vai miten). Mielelläni kuulisin juristin näkemyksen tästä.
Yrityksen on sähköisen viestinnän palveluista annetun lain mukaan tarjottava asiakkaalle mahdollisuus helposti ja maksutta kieltää suoramarkkinointi. GDPR:ssä puolestaan säädetään rekisteröidyn vastustamisoikeudesta. Suoramarkkinointia ei ole määritelty lainsäädännössä, mutta suoramarkkinoinniksi voidaan katsoa Facebook -mainonta, joka on kohdistettu tiettyihin henkilöihin asiakasrekisteritietojen (esim. sähköpostiosoite) perusteella.
Yritys voi halutessaan mahdollistaa asiakkaalle yksityiskohtaiset valinnat siihen, mitkä suoramarkkinointikanavat hän haluaa kieltää. Tämä voi olla perusteltua esim. sen takia, että asiakas saattaa haluta kieltää puhelinmainonnan, mutta hän vastaanottaa mielellään somemainontaa. Lain noudattamiseksi kuitenkin riittää, että asiakkaalla on joku helppo ja maksuton tapa kieltää kaikki sellainen suoramarkkinointi, joka ei edellytä asiakkaan suostumusta.
Muun kuin sähköisen suoramarkkinoinnin osalta ei ole säädetty, että jokaisessa markkinointiviestissä pitäisi olla kieltomahdollisuus, joten on katsottu, että on riittävää, kun rekisteröidyille kerrotaan tietojen käytöstä suoramarkkinointiin ja markkinoinnin kohdentamiseen ja samassa yhteydessä myös kerrotaan kieltomahdollisuudesta. Usein tämä toteutetaan verkkosivustolla olevalla tietosuojaosiolla.
Facebookin asetuksissa asiakas voi myös vaikuttaa Facebook -mainontaan.
Vastaaja: JOHANNA VARTIAINEN - ALMA MEDIA (lataa prese Paraneeko tietosuoja kun kolmannen osapuolen eväste poistuu?)
I have found it interesting to see companies, Alma Media's cookie consent experience for example, provide cookie opt-outs that offer "Consent" and "Legitimate interest", where you can opt-out still of the "Legitimate interest" option. First of all, I think normal non-privacy experts and non-lawyers probably don't understand this. And generally if you argue legitimate interest, you wouldn't need an opt-out option. So what is the logic behind "opting out" of Legitimate interest? What happens in practice if you "accept" or "opt-out" of Legitimate interest on the cookie experience, for example in Alma Media's experience but there are other examples too...
Alma Media’s CMP UI refers to guidance from IAB Europe.
Suomessa(kin) näyttää olevan yleistä etta sivustoilla on kaksi vaihtoehtoa: 1. "Hyväksy kaikki evästeet" ja 2. "Asetukset", jossa kakkos vaihtoehto tuo näkyviin asetus sivun jossa on sitten mahdollista kieltäytyä osasta tai kaikista evästeistä. Onko tämä käytäntö (evästeistä kieltäytyminen on vaikeampaa kuin hyväksyntä) suomalaisen tulkinnan mukainen, vai onko se vain "tapa" jota toistaiseksi siedetään?
Tulkintasi on oikea. Kyseessä on laajasti käytetty malli, joka siten on muodostunut yleiseksi markkinakäytännöksi.
Artikkeli
Kvartaalitiedotteet
Uutiset
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää